מועצת הביטחון של האו"ם גינתה הלילה (בין שני לשלישי) את התקרית שבה נפצעו אנשי יוניפי"ל מאש צה"ל בדרום לבנון, כאשר לשלל הגינויים שספגה ישראל הצטרפו גם האיחוד האירופי ובהמשך איטליה, בריטניה, צרפת וגרמניה. "יוניפי"ל משחקת תפקיד מאזן חיוני", קבעו ארבע המדינות. מגישת סקיי ניוז אוסטרליה, שרי מרקסון, פרסמה ציוץ בחשבון ה-X שלה, ובו יצאה כנגד הגינוי, כאשר האשימה את האו"ם כ"מאפשר טרור".

"העדויות שראינו השבוע על פעילות חיזבאללה בסמוך ליוניפי"ל הן קריאת השכמה", כתבה  מרקסון. "זוהי עדות נוספת לכך שהאו"ם מאפשר טרור, במקום להגן על מדינות מפני הברבריות שלו".

הכתבת האוסטרלית נגד חיזבאללה והאו"ם (צילום :סקיי ניוז)

"המציאות היא שיוניפי"ל הבלתי יעיל הפך בעצם למגן אנושי עבור חיזבאללה", טענה העיתונאית האוסטרלית. "זהו באמת שפל חדש. האו"ם צופה בבניית הטרור תוך הפרה של החלטת מועצת הביטחון שלו, ולא אומר דבר. רק לאפשר לישראלים להיהרג".

יוניפי"ל האשים בסוף השבוע כי צה"ל פתח באש "במכוון" מספר פעמים לעבר עמדותיו, פגע במצלמות ובמגדל תצפית, וכי בתוך 48 שעות נפצעו חמישה מאנשיו. בנוסף, יוניפי"ל התלונן כי טנקים של צה"ל מתקרבים לעמדותיו באופן המסכן את אנשי הכוח, וכי הטנקים מושכים אש מצד חיזבאללה.

מועצת הביטחון של האו''ם (צילום: רויטרס)
מועצת הביטחון של האו''ם (צילום: רויטרס)

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה אתמול בתוקף את ההאשמות בדבר תקיפה מכוונת של כוח יוניפי"ל בלבנון. בהצהרתו אמר: "הטענה כי ישראל תקפה במכוון אנשי יוניפי"ל היא שקרית לחלוטין. ההפך הוא הנכון - ישראל ביקשה מיוניפי"ל פעמים רבות להתרחק מאזורי הסכנה".

נתניהו הדגיש: "ישראל אינה לוחמת ביוניפי"ל או באזרחי לבנון. מאבקנו מכוון נגד שלוחתה של איראן - ארגון חיזבאללה, המנצל את שטח לבנון לתקיפות נגד ישראל". הוא ציין כי מאז אוקטובר 2023 שיגר חיזבאללה למעלה מ-10,000 טילים ורקטות לעבר ישראל, תוך שימוש במתקני יוניפי"ל כמחסה.

ראש הממשלה הוסיף כי "חיזבאללה מנצל את מתקני יוניפי"ל ועמדותיו כמסתור בעת תקיפת ערי ישראל ויישוביה. התקפות אלו גבו חיי ישראלים רבים, כולל אתמול".

נתניהו הביע צער על כל פגיעה באנשי יוניפי"ל, והדגיש: "צה"ל עושה כל שביכולתו למנוע מקרים כאלה, אך הדרך המיטבית להבטיח את שלום חיילי יוניפי"ל היא היענות לבקשת ישראל והתרחקות זמנית מאזורי הסכנה".

כוח יוניפי''ל בגבול ישראל לבנון (צילום: AFP)
כוח יוניפי''ל בגבול ישראל לבנון (צילום: AFP)

"כוחות שמירת השלום של האו"ם, שהיו אמורים להרחיק את חיזבאללה מגבולה של ישראל, הופעלו והופחדו כדי לאפשר לארגון המיליטנטי לבנות עוצמה צבאית נרחבת", טוענים מבקרי יוניפי"ל על פי דיווח של ה"טלגרף" הבריטי.

חיזבאללה הרחיב באופן דרמטי את נוכחותו הצבאית מתחת לאפם של שומרי שלום, כך נטען.

הארגון מחפה על בניית מנהרות, שטחי אש ומחסני תחמושת, טען ממשל ביידן בשנה שעברה.

אנשי יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)
אנשי יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)

פעולותיו של חיזבאללה נעשו בוטות יותר משנת 2016, כתב צוות החשיבה של המועצה האטלנטית בשנה שעברה, עם הופעתו של ארגון סביבתי בשם "ירוק ללא גבולות".

הארגון אמר כי מטרתו להגן על השטחים הירוקים של לבנון ולנטוע עצים והוא בנה מחנות ומוצבים כחלק מעבודתו.

עם זאת, ממשל ביידן הטיל בשנה שעברה סנקציות על הארגון, בטענה שהוא "שימש כיסוי לפעילות חיזבאללה" וכי יש לו מאחזים "מאוישים על ידי פעילי חיזבאללה ביותר מתריסר מקומות".

המאחזים היו מחסה ל"מחסנים תת-קרקעיים ומנהרות אחסון תחמושת", טען משרד האוצר האמריקאי, ו"הפריעו" לבדיקות יוניפי"ל.

ניסיונותיהם של שומרי השלום לבדוק את העמדות נחסמו על ידי הארגון, שאמר כי העמדות היו בשטח פרטי ומחוץ לתחום.

"בחסות מאחזים ירוקים ללא גבולות, אנשי חיזבאללה מבצעים אימוני נשק בשטחי אש, מסיירים בסביבה ומתחזקים יחידות דיור במכולות במרחק של 25 מטר מהקו הכחול", נטען במשרד האוצר האמריקאי.

בזמן הסנקציות, הארגון טען כי הוא "לא זרוע של אף אחד".