שר החקלאות הלבנוני אמר היום (רביעי) לאל-ג'זירה כי מניין העקורים כתוצאה מהתקיפות בלבנון עלה למעל 1,400,000 אנשים. בתחקיר ה"ניו יורק טיימס" סופר שהעקורים מוצאים מקומות מסתור בבתי ספר, באוהלים שהקימו בנקודות שונות בביירות, בפארקים, באתרי בנייה, בכיכרות העיר ובמגרשי חניה. משפחות עקורים שידן משגת מתאכסנות במלונות. 

"יש לי מזל. אני עם כל המשפחה שלי, ואנחנו רק רוצים שהמלחמה הזו תסתיים כדי שנוכל ללכת הביתה", אמר ל"ניו יורק טיימס" חסן אל-עקר, בן 54, והביע נימה נדירה של אופטימיות למרות שאין לו מושג אם ביתו ליד עיר החוף הדרומית  של צור ימשיך לעמוד כשינסה לשוב לביתו. 

עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)
עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)

"למרות שהתכוננו לכך שמספרים גדולים של אנשים עלולים להפוך לעקורים, המהירות שבה דברים התפתחו - עקירת למעלה ממיליון אנשים בשבוע אחד - הייתה הפתעה", אמר ל"ניו יורק טיימס" איבו פרייזן, נציב לבנון של הנציב העליון לפליטים של האו"ם שעובד במדינות שנתונות במצב מלחמה ב-30 השנים האחרונות. "במצב דינאמי כמו זה", הוא הוסיף, "הכספים והאספקה ​​שבהישג יד לא מספקים את הצרכים של האוכלוסייה".

דווח שהפארקים והכיכרות של ביירות הפכו למטבחי חוץ שבהם מתנדבים מכינים מזון לעקורים. אך ארגונים הומניטריים מדווחים שהמחסור ומספרם העצום של העקורים מכריע את המשאבים הללו. במידה והמלחמה תימשך אל תוך החורף - לא ברור איך ניתן יהיה להחזיק מעמד, בהתחשב בכך שלממשלת לבנון, שנתונה במשבר כלכלי כבר חמש שנים, אין אפשרות לספק את צרכי העקורים. 

עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)
עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)

"הדבר המדאיג ביותר הוא שכמעט בכל יום, מקום חדש מופצץ, ויותר אנשים מורחקים. מה שאנחנו רואים עכשיו זה המספר העצום הזה של אנשים שמגיעים ואין להם רשת תמיכה, משפחה מורחבת שהם יכולים להישאר איתה או כסף לשכור מקום לינה במלון", אמר ל"ניו יורק טיימס" חואן גבריאל וולס, מנהל ועדת ההצלה הבינלאומית בלבנון. "חלקם נעקרים בפעם השנייה או השלישית כי המקומות שהם הלכו אליהם לראשונה כבר אינם בטוחים". 

"הבית שלי היה כמו ממלכה קטנה. גידלנו ענבים, לימון וזיתים", אמר ל"ניו יורק טיימס" אב לשלושה עקור מכפר בדרום לבנון, בעודו גולל בתצלומים של עבודת הנגרות שלו בבית. "אנחנו רוצים שהמלחמה הזו תיפסק ותחזור לכפר, לבית שלנו, ולחיות את חיינו רגיל, בשקט, כדי שבני ובתי יוכלו לחזור לאוניברסיטה", אמר בשקט. "אנחנו לא רוצים כלום מלבד זה".  

עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)
עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)

משרד הבריאות של לבנון מסר כי אותר מקרה של כולרה בצפון מזרח לבנון, ההתרחשות הידועה הראשונה של המחלה הנישאת במים השנה. ארגון הבריאות העולמי הזהיר בשבוע שעבר מפני התפרצויות מחלות בגלל צפיפות במחנות העקורים ומכיוון שחלק מבתי החולים נאלצו להיסגר עקב התקיפות העצימות. 

בתוך כך, ראש ארגון הרוקחים הלבנוני אמר לאלחדת: "קשה לענות על צורכי העקורים לתרופות בגלל יכולות חלשות. 80% מהתרופות יהיו זמינות למשך שלושה או ארבעה חודשים בלבד".