ה"טיימס" הלונדוני דיווח היום (רביעי) כי ג'ורג'יה מלוני, ראש ממשלת איטליה שאילצה את האיחוד האירופי להקשיח את מדיניותו כלפי פליטים, קוראת כעת לבעלות בריתה לחדש את היחסים עם משטר אסד בסוריה כדי לעצור את ההגירה הבלתי חוקית לאירופה.

לאחר פסגת האיחוד האירופי בבריסל, בה כיכבה מלוני, היא עתידה לנסוע ביום שישי ללבנון, במה שהוצג לכאורה כביקור לתמיכה בכוחות יוניפי"ל של האו"ם, הכוללים 1,000 חיילים איטלקיים. 

עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)
עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)

עם זאת לפי הדיווח, הגירה תהיה ללא ספק אחד הנושאים שעל הפרק בשיחותיה של מלוני עם מנהיגים אזוריים. דווח כי בעקבות עקירתם של למעלה ממיליון לבנונים מבתיהם, החשש באירופה מפני משבר פליטים נוסף הולך וגובר. "המתח המתגבר וההסלמה הצבאית החמירו גם את משבר הפליטים בסוריה, ירדן ומדינות אחרות באזור", אמרה מלוני השבוע לסנאט האיטלקי. "זה חיוני לטפל במצב החירום הזה, שהולך ומחמיר ואשר ראוי להתערבות נחושה עוד יותר מצד אירופה".

מלוני הדגישה שהאיחוד האירופי צריך לבחון את "האסטרטגיה שלו מול סוריה ולפעול עם כל השחקנים כדי ליצור את התנאים לחזרה של פליטים סורים הביתה מרצון, באופן בטוח ובר קיימא".

כזכור, האיחוד האירופי ניתק את היחסים הדיפלומטיים עם משטר אסד במאי 2011 עם פרוץ מלחמת אזרחים. הוא הואשם בשימוש בנשק כימי נגד בני עמו שנה לאחר מכן. יותר מ-14 מיליון סורים נאלצו לברוח מבתיהם במהלך 13 השנים האחרונות, מעריך האו"ם, ולפחות מיליון הגיעו לאירופה.

פליטים באירופה (צילום: רויטרס)
פליטים באירופה (צילום: רויטרס)

בחודש יולי ביקשו איטליה, אוסטריה, קרואטיה, צ'כיה, קפריסין, יוון, סלובניה וסלובקיה מהאיחוד האירופי לחדש את הקשרים הדיפלומטיים עם סוריה. בצעד חריג, מינתה מלוני שגריר בדמשק. היא רואה בגישתה כלפי סוריה ובשיח עם אסד את התשתית להחזרת דמשק לאנשיה שברחו לאירופה. "עלינו להשקיע בהחלמה מוקדמת, כדי שפליטים שיחליטו לחזור ימצאו תנאים שיאפשרו להם להשתלב מחדש בסוריה", אמרה. 

לפי הדיווח, הקשחת עמדות האיחוד האירופי ביחס להגירה היא ההוכחה להשפעתה הולכת וגוברת של מלוני, כאשר מוקמים מחנות גירוש מחוץ לגבולותיו ונשקלים מהלכים נוספים של הקשחת מדיניות שלא היו מתקבלים על הדעת לפני כניסתה של מלוני לתפקיד. ביום חמישי היא תארח, לצד מנהיגים הולנדים ודנים, שיחות בנושא הגירה בפסגה בבריסל שם תנכח גם את אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית.

פון דר ליין שותפה לחששות של מלוני מאפשרות בה המלחמה במזרח התיכון תידחף עוד ועוד אנשים לתוך סוריה עם איום של זליגה לחופי אירופה. "יותר ממיליון בני אדם נעקרו בשבועות האחרונים, כשמספרים משמעותיים עוברים לסוריה, ועם פוטנציאל ברור לעקירה בינלאומית נוספת", כתבה השבוע למנהיגי האיחוד האירופי.

עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)
עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)

האיחוד האירופי קיים ביום רביעי שיחות עם מדינות המפרץ, כולל סעודיה, שכללו דיון על "הצורך ליצור תנאים בטוחים לחזרה בטוחה, מכובדת ומרצון של פליטים סורים". דיפלומט אמר: "הסכסוך החדש במזרח התיכון מאלץ אנשים לעצור את אפם בכל הנוגע לסוריה".

כזכור, אתמול אתר החדשות הסורי "דמאס פוסט" דיווח כי השיג מידע המאשר מחלוקות עמוקות בתוך המשטר הסורי. לפי הדיווח המחלוקות נובעות בעקבות הדלפת מידע וקואורדינטות על ידי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד ואחרים במשטר שהדליפו אותם למוסד. בין הקוארדינטות שהודלפו: מיקומים של מנהיגים ומחסני תחמושת השייכים למיליציות איראניות בסוריה.

בשאר אסד וחסן נסראללה (צילום: רויטרס)
בשאר אסד וחסן נסראללה (צילום: רויטרס)

מנגד על פי הדיווח, במקביל ללחץ שאיראן מפעילה על בשאר אל-אסד למסור את כל שמות הצוות המעורב במסירת הקואורדינטות לידי המוסד ולהפסיק לספק לצבא הישראלי את הקואורדינטות של המיליציות האיראניות והדמויות המשפיעות המקורבות לטהראן -  בשאר אל-אסד מבודד מפגישות איראניות רבות בסוריה.

הגורם המעורב במחלוקת הוסיף כי קיימת מחלוקת בין ראש המשטר, בשאר אל-אסד, לבין אחיו מאהר אל-אסד, מפקד דיוויזיית השריון של צבא אסד ואיש טהראן בסוריה, במיוחד לאחר ה-29 בספטמבר שם תקפה ישראל, לפי דיווחים בתקשורת הערבית, וילה באזור יעפור שבפרברי דמשק, השייכת לדיוויזיה שעליה מפקד מאהר. לפי הגורם: "זוהי העדות האחרונה להעמקת הסדקים בתוך המשטר הסורי, שדחפה את בשאר אל-אסד לשלוט ללא תמיכה משפחתית מסורתית".