בכירה אמריקאית העוסק במצב ההומניטרי בעזה, ליזי גרנדה, אמרה לארגוני סיוע כי ארה"ב לא תשקול אמברגו נשק מול ישראל, כך לפי סוכנות הידיעות ״פוליטיקו״.

דברים אלה מגיעים בניגוד למכתב שנשלח ביום ראשון האחרון על ידי מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין  לשר הביטחון יואב גלנט, בו על פי דיווח ב־CNN העבירו האמריקאים איום ישיר: "שפרו את המצב ההומניטרי ברצועת עזה תוך 30 ימים או שתעמידו את תוכנית הסיוע הצבאי לישראל בסכנה".

ומה עם החטופים? קטאר טוענת: "לא התקיימו מגעים כבר מספר שבועות"
תושבי העוטף שנחטפו וחזרו מהשבי חושפים: זה מה שהכה בנו ביום הטבח

משאיות סיוע הומניטרי לעזה (צילום: רויטרס)
משאיות סיוע הומניטרי לעזה (צילום: רויטרס)

לפי ״פוליטיקו״, בפגישה שנערכה ב־29 באוגוסט בוושינגטון, ליזי גרנדה, שליחת ארה״ב לנושא ההומניטרי במזרח התיכון ובכירה לשעבר באו״ם, אמרה למנהיגים של יותר מתריסר ארגוני סיוע כי ארה"ב עשויה לשקול טקטיקות אחרות כדי לשכנע את ישראל לאפשר כניסת סיוע לעזה – כמו הפעלת לחץ דרך האו"ם – אך הדגישה שהממשל ימשיך לתמוך בישראל ולא יעכב או יעצור משלוחי נשק.

גורם שהשתתף בפגישה אמר שגרנדה ציינה כי ישראל היא אחת מ"מעגל צר של מעט מאוד בעלות ברית" שארה"ב לא תתנגד להן, ולא "תמנע מהן דבר שהן רוצות״. "היא אמרה בעצם שעם בעלות ברית מסוימות, אנחנו לא יכולים לשחק את השוטר הרע", אמר הגורם.

ליזי גרנדה, שליחת הממשל האמריקאי בנושא הסיוע ההומניטרי למזרח התיכון (צילום: רויטרס)
ליזי גרנדה, שליחת הממשל האמריקאי בנושא הסיוע ההומניטרי למזרח התיכון (צילום: רויטרס)

למרות שדבריה של גרנדה נאמרו לפני יותר מחודש, הערכתה הכנה לגבי הסיכויים שארה"ב תנקוט פעולה בנושא הנשק לישראל מעלה שאלות לגבי רצינות האיומים האחרונים של ממשל ביידן לעשות בדיוק את זה. בכיר ישראלי אמר כי ישראל ״מתייחסת לעניין ברצינות ומתכוונת להתייחס לחששות שהועלו במכתב זה עם עמיתינו האמריקאים״.

בפגישה שהתקיימה באוגוסט, נציגי הסיוע פירטו את הדרכים בהן ישראל חוסמת גישה בעזה והביעו דאגה מכך שארה"ב מסרבת להגביל משלוחי נשק. הם גם טענו בפני גרנדה שישראל מפרה את החוק ההומניטרי הבינלאומי, האוסר באופן כללי על מדינות להגביל או לחסום סיוע הומניטרי או תנועה של עובדים הומניטריים באזורי סכסוך. "היא אמרה שהכללים לא חלים על ישראל״, אמר אחד המשתתפים בפגישה.

משאיות סיוע הומניטרי נכנסות דרך מעבר ''ארז מערב'' (צילום: דובר צה''ל)
משאיות סיוע הומניטרי נכנסות דרך מעבר ''ארז מערב'' (צילום: דובר צה''ל)

לגרנדה יש היסטוריה ארוכה של עבודה בתחום ההומניטרי, והיא הייתה מנכ"לית המכון האמריקאי לשלום לפני שהצטרפה לממשל ביידן באפריל כשליחה מיוחדת לנושא ההומניטרי במזרח התיכון. "זה מצער שהיא האדם המייצג את הכפילות הזו במדיניות האמריקאית כשהיא לא זו שאחראית לכך״, אמר גורם נוסף שהיה בפגישה. "ליז הייתה משב רוח מרענן ותמכה באנשי מקצוע הומניטריים בממשל האמריקאי בהבאת הבכירים להבין את חשיבות העדיפויות של גישה הומניטרית מתמשכת" בעזה.

עוד נכתב בהיערות מהפגישה כי לפי גרנדה, ארה"ב מנסה להעביר את עבודת ארגוני הסיוע הבינלאומיים בעזה מאחריות מתפ״ש (מפקדת תיאום פעולות הממשלה בשטחים) לאחריותו של שר הביטחון גלנט. דובר מתפ"ש סירב להגיב בנושא.