האתר הפרו־קאטרי "Middle East Monitor" דיווח היום (חמישי) כי ישראל מעוניינת להקים בסיס בצפון סומליה, שמטרתו לפקח על תימן ומיצרי באב אל־מנדב. על פי הדיווח, ישראל בתמורה תקיים קשרים עם סומלילנד, ממשלה ששולטת בצפון סומליה ולא מוכרת כיום באופן רשמי על ידי ישראל. בעבר היו פרסומים לפיהם ישראל מחזיקה מסיבות דומות תחנת איסוף מודיעין באריתראה השכנה.

סומלילנד מושכת את תשומת הלב של מדינות רבות בשל מיקומה הגיאופוליטי. כמושבה בריטית לשעבר, היא גובלת באתיופיה, ג'יבוטי וסומליה. בעבר הייתה אזור אוטונומי של סומליה, וסומלילנד השיגה את עצמאותה לאחר 1991.

נתניהו ביקר בחריפות את נשיא צרפת מקרון: ״אמירות מבישות״
המקל והגזר של ביידן: מתחת לאף - הנשיא שינה פרדיגמה

עם מיקום דומיננטי במפרץ עדן, היא קרובה לכניסה למצרי באב אל-מנדב, דרכם עוברים כמעט שליש ממטעני הים העולמיים. קו החוף שלה הפך את סומלילנד ואת שכנותיה אריתריאה וג'יבוטי לשותפות אטרקטיביות עבור מדינות שונות המחפשות גישה ימית ונוכחות באזור. עם 740 ק"מ של קו חוף במפרץ עדן, סומלילנד תופסת עמדה חשובה בהגנה על מצרי באב אל-מנדב והים האדום, וכן במאבק נגד פיראטיות, טרור והברחות.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>> 

לפי הדיווח, ישראל מכירה בסומלילנד מתוך אינטרסים לאומיים, ומבקשת לכונן יחסים טובים. בהיעדר עומק אסטרטגי גיאופוליטי, ישראל חשה צורך להתבסס בסומלילנד כדי ליזום את ביטחונה הלאומי ממרחק של קילומטרים רבים ולאתגר את הנוכחות החות'ית בתימן. כמובן שישנן גם הזדמנויות כלכליות ויתרונות מסוימים מהרחבת היחסים הדיפלומטיים. 

על כן, בישראל מחפשים ליצור אזור בטוח לביטחונה עם עומק אסטרטגי באזורים שונים. במזרח הים התיכון, למשל, קפריסין נמצאת בחזית התפקיד הזה בהיותה כה קרובה ללבנון ולאיום של חיזבאללה, בעוד שבקרן אפריקה, ישראל רוצה להגשים יעדים דומים בסומלילנד. היא נחשבת לחוליה האחרונה בשרשרת במאבק נגד שלוחות איראניות, במיוחד החות'ים בתימן.

החותים בתימן (צילום: רויטרס)
החותים בתימן (צילום: רויטרס)

בנוסף, ישראל עשויה לראות בסומלילנד עניין כלכלי, מפני שלזאת יש כלכלה צומחת המציעה הזדמנויות השקעה בחקלאות, אנרגיה ותשתיות, בין היתר. העובדה שהחקלאות בסומלילנד בולטת כחקלאות קיום ושהמדינה היא יבואנית מזון מציעה לישראל הזדמנות להגדיל את השפעתה באזור.

המוביליזציה החקלאית שלה באזורים שאינם מתאימים לחקלאות ומאמציה להקים קהילות חקלאיות על בסיס מודל הקיבוץ שלה עצמה יכולים לשמש כמנוף בהשגת בסיס צבאי בסומלילנד. ההשקעות של ישראל בסומלילנד ופרויקטי פיתוח אפשריים עשויים להוביל לכך שתתבסס יותר בקרן אפריקה ותרחיב את שליטתה על מדינות אחרות באזור.

לאיחוד האמירויות יש יחסים קרובים עם שתי המדינות: יש לה בסיס צבאי בסומלילנד במסגרת יחסים שהחלו ב־2017. אבו דאבי הייתה אחת הבירות הראשונות שהכירו ברפובליקה של סומלילנד, ויש לה השקעות שם. יתר על כן, איחוד האמירויות מאמן את כוחות הביטחון של סומלילנד. שיתוף פעולה זה מהווה את הבסיס לשותפות האסטרטגית. בנוסף, חברת הלוגיסטיקה DP World מדובאי השיקה פרויקט בשווי 101 מיליון דולר להרחבת נמל ברברה, שהיא רואה בו חלופה לנמל בג'יבוטי.

דגל האיחוד האמירויות ודגל ישראל (צילום: REUTERS/Christopher Pike)
דגל האיחוד האמירויות ודגל ישראל (צילום: REUTERS/Christopher Pike)

איחוד האמירויות נרמל את יחסיו עם ישראל במסגרת "הסכמי אברהם" בשנת 2020. על פי מקורות דיפלומטיים, איחוד האמירויות מתווכת בשם ישראל להקמת בסיס צבאי בסומלילנד. מקורות מציינים כי איחוד האמירויות לא רק שכנעה את ממשלת סומלילנד להקים את הבסיס, אלא גם הסכימה לממן אותו. בתמורה, ניתנו הבטחות שישראל תכיר בסומלילנד ותשקיע באזור. יש תועלת הדדית מהתיווך של איחוד האמירויות, שכן גם אבו דאבי וגם תל אביב רואות בחות'ים אויב משותף ומאמינות שהן יכולות לשבור את תחום ההשפעה של איראן עם שיתוף פעולה זה.

בנוסף לסומלילנד, גם אי סוקוטרה התימני עשוי להיכלל בין היעדים של ישראל ואיחוד האמירויות להשגת עומק אסטרטגי גדול יותר בקרן אפריקה. בעוד שלאיחוד האמירויות היו תכניות להשתלט על האי לפני תחילת מלחמת האזרחים בתימן, התגלה בחודשים האחרונים שהיא מתכננת להקים שם בסיס עם ישראל.