ה"טלגרף" פרסם תחקיר על הזוועות שמבצעים שומרי הגבול האיראנים באפגנים שבורחים מהטאליבן. לפי הדיווח, חיילי משמרות המהפכה שמוצבים בגבול שבין איראן לאפגניסטן פתחו באש לעבר קבוצה של כ-300 פליטים אפגנים שניסו לחצות את הגבול בראשון בלילה. 

"עשרות אזרחים אפגנים סומנו כמטרות בגבול", אמר פעיל זכויות אדם ל"טלגרף", על בסיס ניטור הפעולות האלימות באזור. הוא הסביר שמשמר הגבולות האיראני ירה אש חיה וגם רקטות לעבר הפליטים. 

משגרים של משמרות המהפכה (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
משגרים של משמרות המהפכה (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

לפי הדיווח, הטבח ביום ראשון מגיע בעקבות שבר בין המשטר האיראני לבין הפליטים האפגניים, לאחר שהרפובליקה האיסאלמית של איראן הצהירה שהיא מקווה לגרש משטחה כשני מיליון פליטים אפגניים עד חודש מרץ. 

שורדי הטבח דיווחו כי מתוך קבוצה של כ-300 פליטים, רק כ-60 או 70נותרו ללא פגיעה, כאשר השאר נהרגו או נפצעו.  ה"טלגרף" לא הצליח לאמת מספר נפגעים מדויק בשל קיום הטבח באזור ללא קליטה. 

"היינו בגבול קלגן כשארבו לנו", סיפר ל"טלגרף" אחד הניצולים. "היינו בסביבות 300 אנשים, אולי 50 או 60 אנשים שרדו ללא פגיעה. 12 חברים שלי נהרגו שם". 

חיילי משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)
חיילי משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)

לפי הדיווח, סרטונים מהשטח מציגים תמונת בלהות, בה עשרות אנשים שוכבים על החול המדברי כשבגדיהם מוכתמים בדם. באחד הסרטונים נראה אדם שזועק "זה בן דוד שלי! הוא נורה ארבע פעמים". בסרטון אחר נראה גבר פצוע ירי מושיט יד למים בעוד שחבריו מזהירים אותו "אל תשתה מים. זה ידרדר את מצבך". 

דווח שחלק מהפליטים הפצועים הגיעו למרפאה בעיירה פקיסטנית סמוכה, אך עזבו אותה בטרם הספיקו הרשויות לתעד את המקרה. 

מבריח במחוז נמרוז באפגניסטן, שם החלו הפליטים את דרכם, אישר את הירי ל"טלגרף". האיש אמר כי איבד קשר עם כמה מהמהגרים ששלח לגבול. "אני לא יודע אם הם מתים או חיים. כולם נואשים, אנשים עניים שרק מנסים להגיע לאיראן, למצוא עבודה ולשלוח כסף בחזרה למשפחותיהם המורעבות".

המבריח הוסיף: "אין גרוע יותר מלהרוג אדם שמנסה להיכנס למדינה כדי לעבוד ולהציל את משפחתו. מי יודע מה יקרה למשפחות האלו כעת?". 

לפי הדיווח, שליח הרפובליקה האסלאמית לאפגניסטן הכחיש את הטבח: "נכון לעכשיו, אושר כי הדיווחים על עשרות מהגרים בלתי חוקיים שמתו בגבול סרוואן הם שקריים. תגובה חוקית לכניסה בלתי חוקית של מהגרים לא מורשים היא זכות לגיטימית של מדינות, וכוחות הגבול מחויבים למנוע כניסת אזרחים בלתי חוקיים".

חיילי הטאליבן בקאבול (צילום: רויטרס)
חיילי הטאליבן בקאבול (צילום: רויטרס)

הוא הוסיף שהרפובליקה האסלאמית "נחושה להחזיר פליטים לא מורשים ולנקוט בצעדים משפטיים נגד כניסתם הבלתי חוקית בכל נקודות הגבול".

הדיווחים על הטבח עוררו זעם באפגניסטן ומחוצה לה, כאשר התובע הכללי לשעבר תיאר אותו כ"פשע נגד האנושות". פקיד מטעם הטאליבן אמר לפי הדיווח: "המשטר האיראני האכזרי הוציא את התסכולים שלו מישראל על אפגנים חפים מפשע. השכנים שלנו הרבה יותר פראיים ואכזריים מישראל".

לפי האו"ם, כ-4.5 מיליון אפגנים חיים באיראן, כאשר רבים מהם נמלטו מהמדינה מאז השתלטות הטאליבן ב-2021. כדי למנוע ממהגרים נוספים להיכנס למדינה, איראן גם בונה חומה בגובה כארבעה מטרים לאורך קטע מקטע של כ-900 קילומטרים בגבול עם אפגניסטן. 

דווח שהאפגנים באיראן עומדים בפני הגבלות חמורות לאחר שהרפובליקה האסלאמית החילה מדיניות שמטרתה לגרש אותם במהירות משטחה. נאסר עליהם לקנות מצרכים, לשכור בתים ולבקר באזורים מסוימים.