שי דוידאי, פרופסור יהודי מאוניברסיטת קולומביה האמריקאית שהפך בעל כורחו לאחד הקולות הפרו-ישראלים הבולטים ביותר בצל המלחמה כשהתבטא בחריפות נגד האנטישמיות שגאתה בקמפוס, הושעה וכניסתו למתחם נאסרה, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל". 

אוניברסיטת קולומביה הודיעה כי לא תאפשר לדוידאי להיכנס לקמפוס בטענה שהטריד ואיים על עובדי האוניברסיטה פעמים רבות, וציינה כי אירוע כזה התרחש גם בשבוע שעבר. עוד הוסיפה האוניברסיטה כי דוידאי צפוי לחזור לקמפוס לאחר שישלים הדרכה על התנהגות ראויה של עובדים. המוסד לא ציין כמה זמן תימשך ההדרכה.

פרופסור שי דוידאי בעצרת לזכר טבח ה7 באוקטובר באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)
פרופסור שי דוידאי בעצרת לזכר טבח ה7 באוקטובר באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)

דוידאי, פרופסור ללימודי עסקים בקולומביה, שהפך לדמות קבועה בהפגנות, אמר בראיון טלפוני ל״וול סטריט ג׳ורנל״: ״זוהי נקמנות ברורה. אני מרגיש נורא - לא עבור עצמי. האוניברסיטה בעצם אומרת לסטודנטים יהודים, לקהילה היהודית, איפה היא עומדת״. אוניברסיטת קולומביה מסרה שהיא מכבדת את זכותו של דוידאי לחופש הביטוי.

דוידאי טען שהאוניברסיטה הודיעה לעורכי דינו ביום שלישי שנאסרה עליו כניסה לקמפוס. אוניברסיטת קולומביה הבהירה שהפרופסור עדיין מועסק על ידי האוניברסיטה ושאיסור הכניסה לא משפיע על שכרו.

דוידאי אמר שהשתתף באזכרה לציון טבח השבעה באוקטובר כאשר מפגינים פרו-פלסטינים החלו להקיף אותה. הוא ראה עובדים עוברים במקום, כולל קאס הולוויי, מנהל התפעול של קולומביה, והחל לצלם אותם כדי לפרסם את הסרטונים ברשתות החברתיות, כאשר הוא שואל אותם מדוע הם מאפשרים להפגנות להתרחש.

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)
מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)

״זה מנהל התפעול של קולומביה שמאפשר לזה לקרות ב-7 באוקטובר״, אמר דוידאי באחד הסרטונים כשהוא עוקב אחרי הולוויי. ״קאס, מה יש לך לומר?״.

דוידאי, שעובד בקולומביה יותר מחמש שנים, אמר שהוא אינו מלמד כרגע קורסים מכיוון שסמסטר הסתיו הוא הזמן בו הוא מבצע את המחקר שלו. האיסור, לדבריו, ימנע ממנו להגיע למשרדו ולישיבות סגל, מה שיקשה עליו להשלים את עבודתו.

כזכור, בעקבות המלחמה בעזה, קולומביה ואוניברסיטאות אחרות נשטפו בגל מחאות פרו-פלסטיניות, כשהיקפי המחאות באוניברסיטת קולומביה היה מהגדולים שבהם. כחלק מאותן הפגנות, מפגינים פרו-פלסטינים השתלטו על בניין בקמפוס קולומביה והתבצרו בו. המשטרה הובאה למקום, הוציאה סטודנטים ועצרה אותם. דוידאי מתח ביקורת על קולומביה על כך שאפשרה להפגנות להימשך, ופרסם בתדירות גבוהה ברשתות החברתיות שהקמפוס אינו בטוח לסטודנטים יהודים.

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)

מינוש שפיק, הנשיאה לשעבר של בית הספר, התפטרה באוגוסט לאחר ביקורת נוקבת מצד תורמים, בוגרים וסטודנטים מסוימים על כך שלא עשתה מספיק כדי לעצור את ההפגנות. היא גם ספגה ביקורת מאחרים על כך שאפשרה למשטרה להיכנס לקמפוס. שפיק ציינה את המחיר שהתפקיד גבה ממשפחתה כסיבה להתפטרותה. קטרינה ארמסטרונג, המנהלת את המרכז הרפואי אירווינג של אוניברסיטת קולומביה, מונתה לנשיאה זמנית.

לפי הדיווח, דו״ח אחרון של צוות משימה של חברי סגל בקולומביה מצא כי סטודנטים יהודים באוניברסיטה איומו והוטרדו בקמפוס במהלך שנת הלימודים האחרונה. כמעט 500 סטודנטים רואיינו על ידי צוות המשימה, ונמצא כי אנטישמיות נגד סטודנטים הייתה נפוצה בקמפוס וברשתות החברתיות.