דונלד טראמפ, הנשיא לשעבר של ארצות הברית והמועמד הרפובליקני המוביל לנשיאות, האשים ביום חמישי את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפרוץ המלחמה עם רוסיה. בראיון לפודקאסט PBD עם פטריק בט-דיוויד, אמר טראמפ: "זלנסקי לא היה צריך לתת למלחמה הזו להתחיל. המלחמה היא כישלון". הוא הוסיף כי הוא מרגיש "רע מאוד" עבור העם האוקראיני.

הצהרה זו מהווה החרפה נוספת בביקורת המתמשכת של טראמפ כלפי המנהיג האוקראיני. במהלך מסע הבחירות שלו, טראמפ כינה את זלנסקי בקביעות "איש המכירות הגדול ביותר על פני האדמה" בשל בקשותיו לסיוע צבאי אמריקאי, וטען כי הוא "מת שהדמוקרטים ינצחו". הנשיא לשעבר גם ביקר את זלנסקי על כך שלא חתר לשלום עם מוסקבה.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

יתרה מזאת, טראמפ רמז בעבר כי אוקראינה עשויה להידרש לוותר על שטחים לרוסיה כדי להשיג הסכם שלום, רעיון שקייב דוחה על הסף. התבטאויות אלו מעלות חששות כי אם ייבחר טראמפ בבחירות ב-5 בנובמבר, הוא עשוי לשנות באופן דרמטי את מדיניות ארה"ב כלפי רוסיה ואת תמיכתה באוקראינה.

למרות הביקורת החריפה, טראמפ וזלנסקי נפגשו בניו יורק בספטמבר, כאשר הנשיא האוקראיני הציג את "תוכנית הניצחון" שלו לסיום המלחמה. שני המנהיגים תיארו את הפגישה כידידותית, אך דבריו הפומביים של טראמפ מאז מרמזים על גישה שונה בתכלית.

קמלה האריס (צילום: רויטרס)
קמלה האריס (צילום: רויטרס)

טראמפ הצהיר בעבר כי יוכל לסיים את הסכסוך עוד לפני כניסתו לתפקיד בינואר, אם ייבחר, אך לא פירט כיצד. סגנית הנשיא קמלה האריס, המועמדת הדמוקרטית, התייחסה גם היא למלחמה. היא התחייבה להמשיך בתמיכה באוקראינה, והציגה את ניצחונה של המדינה המזרח אירופית כאינטרס ביטחוני חיוני של ארצות הברית. היא גם גינתה את טראמפ על חוסר נכונותו לעמוד מול הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין.

התפתחויות אלו ממשיכות להדגיש את ההבדלים המשמעותיים בין המועמדים בכל הנוגע למדיניות החוץ האמריקאית, ובמיוחד ביחס למלחמה באוקראינה.