במהלך כהונתו של דונלד טראמפ, גבה המלון שלו בוושינגטון מהשירות החשאי האמריקאי 300 אחוזים או יותר מעל שיעורי התקן הממשלתי מספר פעמים, ולעתים גבה את הסוכנות הממשלתית יותר ממה שגבה מפטרונים אחרים, ביניהם בני משפחת מלוכה זרה, כך על פי דו"ח חדש שפורסם ביום שישי על ידי הדמוקרטים בוועדת הפיקוח של בית הנבחרים.

קובה באפלה: תשתיות החשמל קרסו והותירו את המדינה בחשכה
הנערה היזידית שחולצה מעזה מדברת לראשונה: "אין שום הבדל בין חמאס לדאעש"

מחברי הדו"ח, המבוסס על רישומי חדרים במלון טראמפ אינטרנשיונל מספטמבר 2017 ואוגוסט 2018, טוענים שטראמפ הפר את סעיפי התגמולים הזרים והמקומיים של החוקה, שנועדו למנוע מהנשיא ומגורמים פדרליים אחרים להתעשר על חשבון משלם הוצאות המסים.

הדו"ח של הדמוקרטים בבית הנבחרים מצטט כמה מקרים שלא נחשפו בעבר, שבהם מלון טראמפ אינטרנשיונל גבה מהשירות החשאי תעריפים שלא היו רק מעל התעריף הרגיל של הממשלה, אלא מעל התעריפים שגבה מפטרונים אחרים.

הדו"ח מבוסס על רישומים שהדמוקרטים קיבלו מחברת רואי החשבון לשעבר של טראמפ, Mazars USA, יחד עם ויתורים והקלות מיוחדים מקבילים, המאשרים לשירות החשאי לבצע תשלומים מעל שיעורי הממשלה הרגילים.

מלון טראמפ אינטרנשיונל בלאס וגאס (צילום: רויטרס)
מלון טראמפ אינטרנשיונל בלאס וגאס (צילום: רויטרס)


כאשר אריק טראמפ, סגן נשיא בכיר של ארגון טראמפ, ביקר במלון ב-22 בפברואר 2018, שניים מהחדרים שהשירות החשאי שכר חויבו ב-895 דולר כל אחד, תוספת של 450 אחוז מהתעריף הממשלתי, לפי הדו"ח. באותו ערב, יותר מ-100 חדרים במלון בן 263 החדרים הושכרו בתעריפים הנמוכים מ-895 דולר, "כולל לפחות חדר אחד שהושכר תמורת 150 דולר בלבד", טענו הדמוקרטים.

באותו לילה, ארבעה חדרים עבור "שהייה ממושכת של משפחת שייח' אל ת'אני" חויבו בתעריפים נמוכים בהרבה ממה שהשירות החשאי חויב, על פי הדיווח. בני הזוג אל ת'אני, שהם בני משפחת מלוכה קטארית, חויבו ב-280 דולר עבור שלושה חדרים ו-490 דולר עבור חדר אחד.

הדו"ח הדמוקרטי לא חשף את המספר הכולל של החדרים ששכרו על ידי השירות החשאי, שנחשב למידע רגיש של אכיפת החוק. דובר של השירות החשאי אמר בהצהרה כי עובדי הסוכנות נדרשו לנהוג כ"דיילים מסורים של הדולרים הפדרליים".

"במהלך נסיעות הגנה רגישות יש צורך שחלק מהצוותים שלנו ילוו את האנשים המוגנים בכל עת ובכל מקום כדי להבטיח את שלומם", כתב הדובר במייל. "ישנם פרוטוקולים של מנהל השירותים הכלליים בארה"ב המסדירים את הנסיעות הרשמיות של כל העובדים הפדרליים, ואנו נדרשים על פי המדיניות להשתמש בתעריפים ממשלתיים כאשר הם זמינים כדי להבטיח אחריות פיזית". 

דובר מטעם ארגון טראמפ לא התייחס לפערים בתעריפים, אך טען שעסקיו של טראמפ אינם מרוויחים "כל דבר" מהשהייה של גורם ממשלתי כלשהו בנכס של טראמפ וכי התעריפים הנגבים עבור אנשי ממשל "הם על בסיס 'בתשלום' ונמצאים הרבה מתחת לשווי השוק".

הדובר מתח ביקורת על הדו"ח כ"ניסיון נואש של הדמוקרטים בבית הנבחרים לחדש סיפור ישן וחסר ביסוס רק שבועיים לפני הבחירות לנשיאות הקרובות במאמץ של הרגע האחרון לתפוס מקום בסקרים". דוברי קמפיין טראמפ לא הגיבו לבקשת תגובה.

במהלך ביקור נוסף של אריק טראמפ במלון בוושינגטון בסוף החודש, ב-27 בפברואר 2018, הסוכנות שילמה עבור חדר 595 דולר, לפי הדיווח. התעריף הזה גבוה בהרבה מהתעריף הלילי המאושר על ידי הממשלה למלון בוושינגטון, שהוא בדרך כלל 195 עד 240 דולר, ומשתנה מחודש לחודש על סמך תעריפי הלינה הממוצעים בעיר.

באותו ערב חויבו שני חדרים ממשפחת אל ת'אני בתעריפים של פחות מ-595 דולר. "הוושינגטון פוסט" דיווח בהרחבה על הוצאות שהוציא השירות החשאי בנכסי טראמפ בזמן שסוכנים הגנו עליו ועל משפחתו במהלך שהותו בבית הלבן.
 
בשנת 2022, "הוושינגטון פוסט" דיווח כי משלמי המסים בארה"ב שילמו לעסקיו של טראמפ לפחות 1.4 מיליון דולר עבור השהות של סוכני השירות החשאי בנכסי טראמפ להגנתו שלו ושל משפחתו.

סוכני השירות החשאי ליד הבית הלבן (צילום: רויטרס)
סוכני השירות החשאי ליד הבית הלבן (צילום: רויטרס)


קבלות וחשבוניות שהושגו בעבר על ידי אותו עיתון הדגישו לא רק חיובים גבוהים עבור חדרים בנכסי היוקרה, אלא גם עמלות נוספות, כולל "עלות של 1,300 דולר להורדת רהיטים" לשירות החשאי בשנת 2018 באתר הנופש טרנברי של טראמפ בסקוטלנד.

אריק טראמפ עורר שוב ושוב את הטענות לפיהן העסק המשפחתי הרוויח מהשהות של השירות החשאי בנכסי טראמפ ואמר כי החברה נתנה לעתים קרובות לסוכני השירות החשאי את חדרי המלון ללא תשלום או בתעריפים מוזלים. עם זאת, רישומי הוצאות חלקיות שהשיגו חוקרי הקונגרס בארבע השנים האחרונות סתרו את טענותיו של אריק טראמפ.
 
לפני שהרפובליקנים נכנסו לקונגרס בתחילת 2023, החלה חברת רואי החשבון של טראמפ בהפקת מסמכים בתגובה לזימון לקונגרס שהתקבל, והעבירו מספר רשומות לנציגים הדמוקרטים מטעם ועדת הפיקוח.

אך כאשר הרפובליקנים קיבלו את השליטה בבית הנבחרים, יו"ר ועדת הפיקוח החדש, ג'יימס קומר, סיים את חקירת הקונגרס על הפרות של טראמפ את סעיף התגמולים, וסירב לאכוף הסכם לפי הוראת בית המשפט שחברת רואי החשבון תביא ראיות הקשורות לעסקאותיו של טראמפ.

למרות השליטה הרפובליקנית בבית הנבחרים, הדמוקרטים ביקשו לתפוס את תשומת הלב הציבורית בנושא התגמולים, שכן טראמפ ביקש לחזור לנשיאות ארה"ב והתמודד אליה שנית.

הכסף שטראמפ ועסקיו המשפחתיים לקחו ממקורות ממשלתיים בזמן שהיה בבית הלבן יוצר "מראית עין של שחיתות ובצע", טוענים הדמוקרטים בדו"ח.

מהממצאים האחרונים עולה מעקב אחר דו"ח מטה שפרסם הצוות הדמוקרטי בוועדת הפיקוח מוקדם יותר השנה, שתיעד 7.8 מיליון דולר שטראמפ קיבל מלפחות 20 ממשלות זרות, כולל סין, ערב הסעודית וקטאר, רק במהלך שנתיים שכיהן כנשיא.

הדו"ח החדש של הדמוקרטים בבית הנבחרים מבוסס על קבוצה אחת של רשומות שסופקו לוועדה עבור נכס אחד של טראמפ על פני תקופה של 11 חודשים, המייצג את מה שהדמוקרטים מעריכים שהוא רק חלק קטן מהכסף שהחברה שלו הביאה מהשירות החשאי במשך ארבע שנים בתפקיד.

הדו"ח מתייחס לחיובי חדרים שנספגו על ידי השירות החשאי, "שאליו התייחס דונלד טראמפ ככספומט ממשלתי אישי משלו, וחילץ ממנו תעריפים מופקעים שהטיל המלון שלו בזמן שסוכני השירות החשאי הגנו עליו, על ילדיו ואפילו על מנהיגים זרים", טענו חוקרים דמוקרטיים.

במקרה אחד כזה, במהלך שהות ב-28 בנובמבר 2017 של אריק טראמפ ואשתו לארה טראמפ, רישומי החדרים מראים שהשירות החשאי שכר מספר חדרים בתעריף של 600 דולר, פי שלושה מהתעריף הממשלתי הרגיל של 201 דולר באותו חודש, בעוד תריסר חדרים שהושכרו לחברה סינית הושכרו תמורת 338.85 דולר כל אחד. על פי הדיווח, הרישומים גם מראים שיותר מ-80 חדרים הושכרו באותו ערב בתעריפים של פחות מ-600 דולר לחדר.

אריק ולארה טראמפ (צילום: רויטרס)
אריק ולארה טראמפ (צילום: רויטרס)


מוקדם יותר באותו חודש, ב-8 בנובמבר 2017, שניים מהחדרים שנשכרו על ידי השירות החשאי בעת ביקורו של דונלד טראמפ ג'וניור חויבו בתעריף של 1,185 דולר, פי חמישה מהתעריף היומי של 201 דולר. אולם באותו ערב הושכרו יותר מ-100 חדרים במחיר של 125 דולר כל אחד. 100 חדרים נוספים חויבו לכנס "LOC Software R2CON" תמורת 170 דולר כל אחד, כך מצאו חוקרי הוועדה.
 
החוקרים זיהו גם 16 דוגמאות של אנשים ש"ביזבזו חלק או את כל ההוצאות שלהם במלון בזמן שעבדו והוכרו כגורמים פדרליים או כעובדי מדינה", כולל שמונה שגרירים, שלושה אנשים שמונו על ידי טראמפ לשופטים פדרליים, שני מושלים, משלחת אחת ממדינה בית המחוקקים ושני פקידי הרשות המבצעת. התשלומים מ-16 הפרטים הסתכמו ב-163,095.23 דולר באותה תקופה.

הרישומים שהופקו על ידי Mazars לוועדה אינם מציינים את מקורות התשלום עבור החדרים, אך החוקרים טוענים כי כל תשלומים של פקידים פדרליים או ממלכתיים שיבצעו לעסקים של טראמפ באמצעות כספי משלם המסים של המדינה או הפדרלי ייצגו הפרות של סעיף השכר המקומי.
הרפובליקנים בבית הנבחרים דחו את הדו"ח כמטעה ומיושן, תוך ביקורת על הדמוקרטים על מה שהם אפיינו כחוסר הפיקוח שלהם על ממשל ביידן.
 
"הדמוקרטים ממשיכים לחשוף את הצביעות שלהם כשהם סובלים מתסמונת שיבוש טראמפ", אמר קומר בהצהרה. "הדיווח של היום הוא יותר אשפה ממוחזרת מהחקירה חסרת הפרי של הדמוקרטים וקרוב לחקירה בת עשור של הנשיא טראמפ".

ארגון טראמפ מכר את חוזה השכירות ארוך הטווח של מלון וושינגטון לקרן השקעות ממיאמי בשנת 2022. תיק המלונות ומגרשי הגולף שנותרו של טראמפ עלולים להמשיך למשוך מחלוקת על הוצאות של ממשלות זרות וגופים תאגידיים במהלך נשיאות טראמפ השנייה, במידה וייבחר.

הכניסה למועדון הגולף של טראמפ (צילום: רויטרס)
הכניסה למועדון הגולף של טראמפ (צילום: רויטרס)


עם זאת, כמה מהמיזמים העסקיים החדשים שלו לאחר הנשיאות, כמו מפעל מטבעות הקריפטו שלו, עשויים להוליד ניגודי עניינים חדשים וחסרי תקדים עבור טראמפ בקדנציה שנייה.

"אמנם אנחנו עדיין לא יודעים את ההיקף המלא של התשלומים הבלתי חוקתיים שטראמפ שילשל לכיסו בזמן שהסתלק ממשלמי המסים האמריקנים, אבל דבר אחד בטוח: עלינו להציב מחסומים משפטיים כעת כדי למנוע את סוג השחיתות המוגזמת שהאבות המייסדים שלנו התנגדו כל כך בתוקף", אמר רסקין בהצהרה.