העיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, דיווח כי רוסיה ביקשה ממשמרות המהפכה האיראניים להסיג את המיליציות שלהם ממטות הפיקוד הסמוכים לשדה התעופה הצבאי בדיר א-זור, וכן מאזורים אחרים בעיר שבמזרח סוריה.

על פי מקורות תקשורת מקומיים, נציג הכוחות הרוסיים בסוריה נפגש ביום שישי עם נציג משמרות המהפכה כדי להעביר את הבקשה. אתר החדשות "דיר א-זור 24" מסר כי הגנרל הרוסי דרש לפנות את כל העמדות האיראניות בקרבת שדה התעופה ומבנים אסטרטגיים אחרים באזור.

ימים ספורים קודם לכן, בגיבוי רוסי, הגבילה דמשק את פעילות המיליציות המזוהות עם איראן וחיזבאללה, במטרה למנוע תקיפות ישראליות. מקורות מקומיים בדיר א-זור דיווחו ל"א-שרק אל-אווסט" כי הוראות אלה ערערו את האמון בין מנהיגי המיליציות האיראניות והלבנוניות לבין החברים הסורים בארגונים אלה. בתגובה, הורו ראשי המיליציות על פשיטות בבתי חברים החשודים בהדלפת מידע ביטחוני לגורמים עוינים.

בזמן שישראל תוקפת עמדות חיזבאללה בלבנון, דמשק חוששת מהרחבת הפעילות הצבאית הישראלית לשטח סוריה. על פי דיווחים זרים, ישראל כבר מבצעת תקיפות נגד יעדים איראניים בסוריה בניסיון למנוע את התבססות טהרן במדינה.

המקורות הוסיפו כי המתיחות בין חיזבאללה לכוחות הסוריים גוברת, כך עולה מדיווחי המקורות. לדבריהם, פרצו עימותים במחסומים בין אנשי חיזבאללה לבין חיילים סורים. אנשי הארגון הלבנוני, האחראים על העברת פליטים לבנונים לעיראק דרך דיר א-זור, טוענים כי דמשק "בגדה בהם". זאת על רקע יחס עוין גובר כלפי איראן, המורגש אפילו בקרב מי שבעבר תמכו בה. מצב זה משקף את השינוי ביחסי הכוחות באזור ואת הקרע ההולך ומעמיק בין בעלות הברית לשעבר.

חיילי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (צילום: REUTERS/ Rodi Said)
חיילי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (צילום: REUTERS/ Rodi Said)

התערערות נוספת במערך הכוחות הפרו-איראניים ניכרת גם באזור אלבוכמאל. על פי דיווחים מקומיים, יותר מ-20 לוחמים ממיליציה התומכת באיראן נמלטו מהאזור אל שטחי כוחות סוריה הדמוקרטיים (SDF). הסיבה לבריחתם, כך נטען, היא חשש מתקיפה ישראלית אפשרית. במקביל, מקורות מדווחים כי גוף המכונה "משרד הביטחון האיראני" ביצע פשיטה על מתקן השייך למיליציה איראנית באלבוכמאל. במהלך הפשיטה נעצר אחד מחברי המיליציה, החשוד בהדלפת מידע לגורמים עוינים. אירועים אלה מצביעים על מתח גובר ואי-אמון בקרב הכוחות הפרו-איראניים באזור.