סערה חדשה מאיימת לטלטל את בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג, בעקבות חשיפה מטרידה של העיתון הבריטי "מייל און סאנדיי". במוקד הפרשה עומד קרים חאן, התובע הראשי הבריטי של הטריבונל, אשר נגדו הועלו טענות חמורות להתנהגות בלתי הולמת, לרבות חשד להטרדה של עמיתה לעבודה. 

חאן, שנכנס לתפקידו בשנת 2021 כבריטי הראשון בעמדה הרמה הזו, מצא עצמו במוקד מחלוקת בינלאומית עוד בטרם התפוצצה הפרשה הנוכחית. ב-20 במאי השנה, הסעיר חאן את הקהילייה הבינלאומית כאשר ביקש להוציא צווי מעצר נגד ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, יואב גלנט, בגין חשד לביצוע פשעים נגד האנושות בעזה. מהלך זה זכה לגינוי נחרץ מצד בכירים בזירה העולמית, ובהם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שכינה אותו "מזעזע", וראש ממשלת בריטניה דאז, רישי סונאק, שהגדירו כ"מזיק ביותר".

על פי הדיווח ב"מייל און סאנדיי", בשבועיים שקדמו להודעה הסוערת על צווי המעצר, התנהל דיון פנימי רגיש במסדרונות בית הדין בהאג. במהלכו, עלו טענות מטרידות בנוגע להתנהלותו של חאן כלפי עמיתה. הפרשה הגיעה לידיעת ההנהלה הבכירה לאחר שהאישה, שזהותה לא נחשפה, שיתפה עמית בחוויותיה, וזה מצא לנכון להעביר את המידע הלאה.

גורמים במנגנון הפיקוח העצמאי (IOM) של בית הדין, האמון על חקירת טענות להתנהגות בלתי הולמת, פנו ל"קורבן לכאורה" בניסיון לברר את פרטי האירוע. ואולם, האישה בחרה שלא להגיש תלונה רשמית, צעד שהותיר את הפרשה ללא חקירה מקיפה או האשמות פורמליות.

בתגובה לפרסומים, הכחיש חאן מכל וכל את הטענות נגדו, ורמז כי ייתכן שמדובר במסע השמצה מכוון. בהצהרה שמסר ל"מייל און סאנדיי", הביע התובע צער על פרסום הדיווחים, וטען כי הוא ובית הדין חשופים כעת "למגוון רחב של התקפות ואיומים". פייבי קאוקורנטה, נשיאת אסיפת המדינות החברות המפקחת על בית הדין, אישרה כי היא מודעת לדיווחים הציבוריים בנושא. היא ציינה כי ה-IOM קיבל מידע על האירוע מצד שלישי, אך הדגישה כי בשלב זה לא ניתן היה לפתוח בחקירה רשמית.

הפרשה המתפתחת מטילה צל כבד על בית הדין הפלילי הבינלאומי ומעוררת שאלות נוקבות באשר להתנהלותו הפנימית. היא חושפת את המורכבות הרבה הכרוכה בתפקיד התובע הראשי, הנדרש לנווט בין לחצים פוליטיים, אתיים ומקצועיים. ככל שיתבהרו פרטי הפרשה, היא עשויה להשפיע לא רק על עתידו המקצועי של חאן, אלא גם על מעמדו ואמינותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי כולו. בעת שהעולם עוקב בדריכות אחר התפתחות האירועים, נותר לראות כיצד יתמודד המוסד היוקרתי עם האתגר המשמעותי הניצב בפניו.