חיזבאללה החל לצמצם את נוכחותו בסוריה על ידי החזרת חלק מלוחמיו שתמכו במשטר הסורי בחזרה ללבנון - כך דיווחו בסוכנות הידיעות הטורקית "אנדולו" לפני כיומיים (שישי). מקורות סוריים דיווחו כי ארגון הטרור מעביר מאות מאזורים שונים בסוריה, כמו מיאדין ואל-בוכמאל במחוז דיר א-זור במזרח סוריה, וכן ממחוזות שונים כמו דמשק, חמה וחומס - בחזרה ללבנון.

עוד הוסיפו כי חיזבאללה משתמש בדרכים חלופיות כדי להיכנס ללבנון לאחר שלפי הדיווח ישראל תקפה את מעברי הגבול אל-מצנע בין סוריה למדינת הארזים. בצה"ל דיווחו בעבר שתקיפות אלו נועדו כדי למנוע הברחות בין המדינות - וזאת למרות שמדובר במעבר אזרחי.

בנוסף, ואולי כדי להחליפם, המקורות ציינו כי כוחות הגיוס העממיים של עיראק, אל-חַשְׁד א-שַּׁעְבִּי, (PMF) החלו להיכנס לסוריה מעיראק לפני כשבוע. על פי הדיווחים, אנשי ה-PMF תופסים עמדות שפונו על ידי חיזבאללה בסוריה, כאשר חלקם חוצים ללבנון באמצעות אותם הנתיבים שבהם משתמש חיזבאללה.

אבו מהדי אל-מוהנדס (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)
אבו מהדי אל-מוהנדס (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)

מדובר בארגון גג הנתמך על ידי ממשלת עיראק, ובו כ-40 מיליציות שיעיות. אלו נלחמו נגד דאעש. בפועל, הארגון מאגד תחתיו גם מיליציות פרו-איראניות הפועלות בכפוף למשמרות המהפכה של איראן. ב-2020 נהרג סגן מפקד הכוחות, אבו מהדי אל-מוהנדס, בתקיפה אמריקאית שכוונה למפקד כוח קודס, קאסם סולימאני.

זאת לאחר שדווח כי ייתכן והאיראנים מחפשים מחליפים לחיזבאללה. כמו כן, באשר לאפשרות של פתיחת חזית נוספת מול ישראל, פרופסור למדע המדינה ד"ר חוסיין רויוראן העריך בפני ערוץ אל חדת' כי עיראק ותימן מוגבלות ביכולתן לפעול ישירות נגד ישראל בשל המרחק הגיאוגרפי. לדבריו, "רק בלבנון אפשר שתיפתח חזית מכיוון שעיראק בדומה לאיראן רחוקה מפלסטין ואין גבולות יבשתיים במסגרת הזאת. מכאן שיש חזית תמיכה, אולם חזית התמיכה הזאת בעיראק היא רחוקה יחסית והיא מסוגלת רק לירות טילים או כטב"מים".

ייתכן, וגם בעיה זו הובילה את האיראנים להעביר את הכוחות העיראקיים לסוריה.