מוסד אל-קארד אל-חסן, שהוקם בשנת 1981, הוא אחד מהנכסים הכלכליים המרכזיים של ארגון חיזבאללה, וכעת הוא עומד במרכז הדיווחים של דובר צה”ל כאחד מהיעדים שיותקפו. המוסד, המוכר כלפי חוץ כקרן סיוע, מתפקד בפועל כבנק לכל דבר, עם סניפים ברחבי לבנון, שמשרתים מעל 200 אלף לקוחות.

על פי מכון המחקר ״עלמא״ מאז 2016, מוסד אל-קארד אל-חסן נמצא תחת סנקציות בינלאומיות, בייחוד מצד ארצות הברית, בשל פעילותו הכלכלית והקשר ההדוק שלו לארגון הטרור חיזבאללה. למרות זאת, הוא ממשיך לפעול בקנה מידה רחב, כשהיקף ההלוואות שהוא מעניק נאמד ביותר מחצי מיליארד דולר בשנה.

לירה לבנונית, שטרות (צילום: רויטרס)
לירה לבנונית, שטרות (צילום: רויטרס)

״אחד ממאפייניו הבולטים של המוסד הוא אמצעי הערבות הלא שגרתי שלו - לקוחות יכולים להפקיד תכשיטי זהב כפיקדון לצורך קבלת הלוואות. לאורך השנים צבר המוסד כמויות אדירות של זהב, מה שהפך אותו לגורם פיננסי רב-עוצמה בשוק הלבנוני״, מסבירים במכון. 

עם השנים, אל-קארד אל-חסן הפך לזרוע להלבנת הון עבור חיזבאללה, תוך עקיפת הסנקציות האמריקאיות. בחודש ינואר 2021, התרחש אירוע דרמטי כאשר גורם אלמוני פרץ למאגרי המידע של המוסד, מה שהוביל לחשיפת מידע נרחב על אודות חשבונות הלקוחות. בין המידע שדלף, נכללו גם חשבונות של אנשי חיזבאללה המצויים תחת סנקציות בינלאומיות, וכן פרטים על חשבונות של אל-קארד אל-חסן בבנקים אחרים – מה שמצביע על הפרות סנקציות אמריקאיות והלבנת כספים בהיקף נרחב.

הדליפה אף כללה תמונות ממצלמות האבטחה בסניפי המוסד, מה שהוסיף ממד נוסף לחשיפת המידע הרגיש. אל-קארד אל-חסן, למרות הסנקציות והפרשות המביכות, נותר גורם מרכזי בכלכלה הלבנונית והלבנונית-שיעית.

אמש (ראשון) בתקיפות העצימות בביירות, שהוצהר כי יכוונו לתשתיות כלכליות של ארגון הטרור חיזבאללה, דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי הוציא הודעת פינוי באופן ממוקד לתושבים שנמצאים בסביבת תשתיות של אל-קארד אל-חסן.