בעוד המתיחות בין ישראל לאיראן ממשיכה להתגבר, העולם עוקב בדריכות אחר ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון. הצהרות חדשות מצד ארצות הברית וישראל מרמזות על אפשרות של תגובה ישראלית לתקיפה האיראנית האחרונה.

במקביל, ניכרת פעילות דיפלומטית מוגברת מאחורי הקלעים, כאשר מדינות שונות מנסות למנוע הסלמה נוספת. המצב מורכב עוד יותר לאור השינויים הפנימיים באיראן והלחצים הפוליטיים בישראל. אנליסטים מזהירים כי כל צעד עלול להוביל להשלכות משמעותיות, לא רק עבור המדינות המעורבות ישירות, אלא עבור יציבות האזור כולו.

הפרשן הפוליטי סמיר אל-תקי, בריאיון לערוץ אל-חדת' הסעודי, מנתח את המצב המורכב בין ישראל, איראן וארצות הברית. הוא מציין כי ישנן הצהרות חדשות באשר לתגובה הישראלית הצפויה כלפי איראן, כאשר הנשיא ביידן מרמז על החזקת מידע חסוי בנושא.

אל-תקי מצביע על תיאום ברמה גבוהה בין ישראל לארצות הברית בנוגע ליעדי התקיפה. הוא מעריך כי אם יתרחשו חילופי מהלומות, המצב עלול להידרדר באופן בלתי נשלט. העובדה שביידן מאשר ידיעה לא רק על מיקום התקיפה אלא גם על עיתויה, מעידה על תחושת השליטה האמריקאית בקצב ההתפתחויות.

במקביל, אל-תקי מפנה את תשומת הלב לשיגור מפציצי B-2 אמריקאיים לאזור. הוא מדגיש כי מטוסים אלה, המיועדים בעיקר להתמודדות עם מעצמות כרוסיה, נשלחו לא רק לטפל במאגרי הטילים של החות'ים במקומות עמוקים, אלא גם להעביר מסר הרתעה ברור לאיראן. נוכחותם באזור מאותתת כי ארצות הברית ערוכה להרתעה במקרה של הידרדרות המצב.

עם זאת, הפרשן מציין כי קיימים סימנים ברורים לערוצי משא ומתן חשאיים בהשתתפות מספר מדינות, במטרה למנוע הסלמה נוספת. מנגד, הוא מתריע על עלייתם של כוחות קיצוניים יותר בתוך משמרות המהפכה באיראן, העשויים להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות.

אל-תקי מסכם כי המצב הנוכחי הוא דינמי ובלתי צפוי. הוא מציין כי קשה לחזות האם נתניהו יבחר בדרך ההסלמה, או שמא משמרות המהפכה ינצלו את ההזדמנות לשנות את המאזן לטובתם. לדבריו, התפתחויות אלו עשויות להשפיע לא רק על המצב האזורי, אלא גם על הדינמיקה הפנימית באיראן.

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה