משאל העם על הצטרפותה של מולדובה לאיחוד האירופי עבר בפער זעום במיוחד, כשההבדל בין התומכים למתנגדים עמד על מאות קולות בלבד. תוצאות מדגמים ראשוניים הראו כי תושבי מולדובה לא מעוניינים להצטרף לאיחוד האירופי, 50 אחוזים מהמצביעים התנגדו לעגן בחוקת מולדובה סעיף המחשיב את ההצטרפות לגוש המדינות למטרה לאומית ו- 50% תמכו בהצעה. ברגע האחרון של משאל העם שהתקיים אתמול (ראשון) גל מצביעים של מולדובנים המתגוררים בחו״ל שטף את הקלפיות והטה את הכף.

מולדובה מצביעה, תמונה מהקלפיות (צילום: רויטרס)
מולדובה מצביעה, תמונה מהקלפיות (צילום: רויטרס)

על פי התוצאות הראשוניות האחרונות, עם ספירה של 99.5% מהקולות, שני המחנות נותרו מפוצלים באופן ניכר: 50.3% בעד מול 49.7% נגד, אך הספירה מראה כי המשאל עבר את רוב הקולות הנדרש. מוקדם יותר היום (שני), ההפרש בין המחנות עמד על 744 קולות בלבד לטובת התומכים. שיעור ההצבעה ביום ראשון עבר את רף 50%, הרבה מעל ה-33% שנדרשו כדי שהמשאל יהיה תקף.

נשיאת מולדובה, מאיה סנדו, שנראתה כמי שתנצח בסיבוב הראשון של המרוץ לנשיאות ביום שני, האשימה ״כנופיות״ בניסיון לחבל במשאל העם, שביקש מהבוחרים להכריע האם לבסס את דרכה של מולדובה לעבר חברות באיחוד האירופי, משאל שעמד בסכנת דחייה.

מאיה סנדו, נשיאת מולדובה (צילום: רויטרס)
מאיה סנדו, נשיאת מולדובה (צילום: רויטרס)

בתחילת אוקטובר, הודיעו רשויות החוק במולדובה כי חשפו תוכנית רחבת היקף לקניית קולות, שנוהלה על ידי אילן שור, אוליגרך פרו-רוסי הגולה השוהה כיום ברוסיה. על פי החשד, שור שילם 15 מיליון אירו ל-130,000 אנשים במטרה לחבל בשני משאלי העם. שור הורשע בשנה שעברה בהיעדרו ונידון ל-15 שנות מאסר בגין הונאה והלבנת הון, בהקשר להיעלמות של כמעט מיליארד אירו מבנקים במולדובה בשנת 2014. הוא הכחיש את ההאשמות, וטען כי ״התשלומים חוקיים״, תוך שהוא מסתמך על זכות לחופש הביטוי. מפלגת שור הפופוליסטית, הידידותית לרוסיה, הוכרזה בשנה שעברה כבלתי חוקתית ונאסרה.

ביום חמישי סיכלו רשויות מולדובה מזימה נוספת, במסגרתה למעלה מ-100 צעירים מולדובנים עברו הכשרה במוסקבה על ידי קבוצות צבאיות פרטיות, כדי לעורר מהומות אזרחיות סביב שני המשאלים. כמה מהם אף השתתפו ב"הכשרה מתקדמת יותר במחנות גרילה" בסרביה ובבוסניה, כך מסרה המשטרה, וארבעה אנשים נעצרו למשך 30 ימים. ממשלת פרו-מערב פועלת במולדובה מאז שנת 2021, שנה לאחר שסנדו נבחרה לנשיאה. הבחירות לפרלמנט יתקיימו בשנה הבאה.

מולדובה, רפובליקה סובייטית לשעבר עם אוכלוסייה של כ-2.5 מיליון נפש, הגישה בקשה להצטרף לאיחוד האירופי בעקבות פלישתה של רוסיה לאוקראינה השכנה בתחילת 2022, וקיבלה מעמד מועמדת באותו קיץ, יחד עם אוקראינה. ביוני האחרון, הסכימה בריסל לפתוח במגעים לצירוף מולדובה לאיחוד.