בנאום שנשא בפני קהל בעיר אירי שבפנסילבניה, מדינת מפתח חשובה בבחירות הקרבות שהתקיים במוצאי שבת, תקף נשיא ארה״ב לשעבר דונלד טראמפ את יריבתו מהמפלגה הדמוקרטית, קמלה האריס, במילים קשות ואמר שהיא "שקרנית" ו"טיפשה". 

״ג׳ו ביידן המושחת הפך למוגבל מבחינה מנטלית - עצוב, אבל קמלה האריס השקרנית, בכנות, אני מאמין שהיא נולדה ככה״, אמר, כשהוא מבטא את שמה של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות באופן שגוי, תוך שהקהל מצחקק. ״משהו לא בסדר עם קמלה ואני פשוט לא יודע מה זה, אבל ללא ספק חסר שם משהו״.

קמלה האריס (צילום: REUTERS/Vincent Alban)
קמלה האריס (צילום: REUTERS/Vincent Alban)

כעבור עשר דקות, טראמפ חידד את דבריו, כשהזהיר שהמערכת ההגירה של ארה״ב מנוהלת על ידי ״אנשים טיפשים כמו קמלה״. ״היא אדם טיפש״, אמר, ושב והדגיש ״אדם טיפש״.

מאז שהאריס הפכה למועמדת המפלגה הדמוקרטית ביולי, טראמפ תקף שוב ושוב את האינטליגנציה שלה. הוא תיאר אותה כ״טיפשה״, ״בלתי כשירה מנטלית״, ״איטית קוגנטיבית״, ו״אדם בעל IQ נמוך במיוחד״, בין שלל ביטויים מעליבים דומים שזרק לעברה. טראמפ נתפש כאובססיבי ל-IQ של האריס.

עבור חלק מתומכיו הנאמנים ביותר של טראמפ, מדובר באמת פשוטה שהוא מבטא בקול רם, ושמייצגת את דעתם עליה. אולם עבור רבים אחרים, כמו גם עבור מומחים ופרשנים, זלזולו המתנשא של טראמפ בכישוריה השכליים של האריס מהדהד דעות גזעניות וסקסיסטיות שרדפו את טראמפ עוד מבחירות 2016.

אם תיבחר קמלה האריס, שהיא אפרו-אמריקאית והודית-אמריקאית, תעשה היסטוריה כנשיאה האישה הראשונה, כמו גם הנשיאה הראשונה ממוצאה האתני. התקפותיו החוזרות של טראמפ על האינטליגנציה שלה חורגות מעבר לעלבונות רגילים. ההתקפות בולטות במיוחד נוכח הרזומה המרשים של האריס: לשעבר התובעת המחוזית של סן פרנסיסקו, לשעבר התובעת הכללית של קליפורניה, לשעבר סנאטורית בארה״ב וכיום סגנית הנשיא.

״זה נתפס אחרת כשאתה עושה זאת לנשים לא-לבנות, כי אתה בעצם אומר, ׳איך העזת לצאת מהתבנית שהצבתי לך׳״, אמרה א'שנטי גולאר, נשיאת ארגון "Emerge"המגייס ומכשיר נשים דמוקרטיות להתמודד לתפקידים ציבוריים,  לעיתון האמריקאי ״וושינגטון פוסט״. ״יש היסטוריה בארצות הברית סביב התפיסה של אנשים שחורים, ובפרט של נשים שחורות, כאילו אנחנו לא חכמות מספיק, לא טובות מספיק, וכאילו הגענו למקום הזה רק בזכות העדפה מתקנת״, היא אמרה. ״אז כשאתה תוקף אנשים לא-לבנים, כשאתה תוקף את סגנית הנשיא, אתה בעצם חושף את ההטיות שלך״.

קמפיין טראמפ דחה את הטענה שההתקפות על האינטליגנציה של האריס נובעות מגזענות או סקסיזם. ״רק אנשים טיפשים ובעלי IQ נמוך ייעלבו מזה״, אמר דובר טראמפ, סטיבן צ׳ונג, בהצהרה. ״הטיפשות לא קשורה לגזע או מגדר, אלא לכך שקמלה האריס אינה כשירה להיות נשיאה בגלל הסבל שהיא הביאה לאמריקה״.

דברי הסיכום בסוף העימות. טראמפ והאריס (צילום: רויטרס)
דברי הסיכום בסוף העימות. טראמפ והאריס (צילום: רויטרס)

גם האריס העלתה ספקות לגבי כישוריו של טראמפ לתפקיד, אם כי בשפה מתונה יותר וללא גידופים. בראיון עם העיתונאי רולנד מרטין, האריס טענה כי אנשי טראמפ מסתירים אותו מהציבור, והזכירה את החלטתו לבטל ראיון לתוכנית ״60 דקות״ של CBS, לסרב לעימות שני איתה ולסרב לפרסם את התיקים הרפואיים שלו. ״מדוע הצוות שלו עושה את זה?״ שאלה. ״אולי הם חושבים שהוא פשוט לא מוכן. לא כשיר ולא יציב״.

התקפותיו של טראמפ על האינטליגנציה של האריס התגברו מיד לאחר שג'ו ביידן הכריז ב-21 ביולי על כך שלא יתמודד שוב לנשיאות ותמך בה. כבר למחרת, טראמפ כינה את האריס ״טיפשה כמו סלע״ בפוסט ברשתות החברתיות.

מאז, הוא המשיך לדבוק בקו זה. בהופעה בתוכנית ״Fox & Friends״ תיאר אותה כ״אדם בעל IQ נמוך״ ו״לא חכמה״. בליל שלפני כן, בארוחת ערב חגיגית בניו יורק, טראמפ השמיע בדיחה על האינטליגנציה של האריס. ״יש לנו מישהי בבית הלבן שלא מסוגלת לדבר בקושי, לא מצליחה לחבר שני משפטים קוהרנטיים״, אמר לקהל. ״מדובר באדם שאין לו שום דבר, אין לו שום אינטליגנציה. אבל מספיק על קמלה האריס״.

העדיף לרקוד. דונלד טראמפ באסיפת העם בפנסילבניה (צילום: REUTERS/David Muse)
העדיף לרקוד. דונלד טראמפ באסיפת העם בפנסילבניה (צילום: REUTERS/David Muse)

בריאיון במועדון הכלכלי של שיקגו, טראמפ אמר שהאריס ״לא חכמה כמו ביידן, אם אפשר להאמין לזה״. יום קודם לכן, קרא לה ברשתות החברתיות לעבור ״מבחן כושר קוגניטיבי וגמישות מחשבתית״ וטען שהופעתה בתוכנית ״60 דקות״ של CBS הייתה ״איטית ועייפה״.

התקפותיו של טראמפ על האינטליגנציה שלה נמשכות כמעט מדי יום ולעיתים יותר מפעם ביום. ב-10 באוקטובר, במועדון הכלכלי של דטרויט, תיאר אותה כ״טיפשה כמו הגיהנום״, וברדינג, פנסילבניה, הזהיר: ״אנשים מתחילים להבין שהיא אדם טיפש ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו נשיאה טיפשה נוספת״.

הוא הוסיף: ״מישהו אמר לי, אחד מאנשיי - אדם נחמד, איש צוות ׳אדוני, בבקשה אל תקרא לה טיפשה. הנשים לא יאהבו את זה׳״.

טראמפ נמצא בקרב על קולות האפרו-אמריקאים והנשים. סקר של NBC שנערך מוקדם יותר החודש הראה שנשים תומכות בהאריס בהפרש של 14 נקודות, עם 55 אחוזים בעדה לעומת 41 אחוזים בעד טראמפ. הסקר מצא גם שהאריס מובילה בגדול בקרב מצביעים אפרו-אמריקאים, עם 84 אחוזי תמיכה בה לעומת 11 אחוזים לטראמפ, אם כי טראמפ שיפר מעט את מעמדו בקרב נשים שחורות, מה שהדאיג את קמפיין האריס והדמוקרטים. 

קמלה האריס, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
קמלה האריס, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

טראמפ מסרב להקשיב לעצה להימנע מהשמצות על אינטליגנציה של האריס, בין היתר משום שלדברי מקורב ששוחח עם ״הוושינגטון פוסט״, ״הוא פשוט לא מכבד אותה כיריבה ראויה״.

קמפיין האריס סירב להגיב לשאלות בנוגע להתקפותיו של טראמפ על האינטליגנציה שלה. הצוות שלה דבק בעמדתה של סגנית הנשיא: לא להדגיש את ההיסטוריות של מועמדותה כנשיאה אישה לא-לבנה, תוך ביטול ההתקפות של טראמפ כ״אותו תסריט ישן ועייף״ שהותיר את האמריקאים מותשים ורעבים לשינוי.

בשבוע שעבר, האשימה האריס את צוות טראמפ בהסתרתו, כששאלה את קהל תומכיה בעצרת שקיימה בגרינוויל, צפון קרוליינה: ״האם הם פוחדים שאנשים יראו שהוא חלש מדי ולא יציב כדי להנהיג את אמריקה?״.