הטייקון הטכנולוגי איילון מאסק עורר סערה פוליטית חדשה כאשר הכריז בשבת על תוכניתו לחלק מיליון דולר מדי יום עד יום הבחירות לנשיא, למצביע אקראי שיחתום על עצומה שמקדם הסופר PAC שלו, אותו גוף עצמאי לתמיכה במועמדים פוליטיים שאינו מוגבל בהיקף התרומות שהוא יכול לגייס או לקבל. העצומה, המדגישה את התמיכה בחופש הביטוי וזכות הנשק, הפכה לתנאי להשתתפות בעצרות פוליטיות שהוא מארגן.

לקראת הבחירות בארה״ב - איך עובדת ההצבעה ומה זה בכלל אלקטורים? | עושים סדר
דז'ה וו: צה"ל מגביר את התקיפות - ורחובות ביירות על סף רתיחה | צפו

בעוד מאסק הפתיע משתתף באחת מהעצרות בפנסילבניה בהענקת צ׳ק בסך מיליון דולר, התוכנית שלו עוררה שאלות משפטיות נוקבות. מושל פנסילבניה, ג'וש שפירו, התבטא בנוגע לדאגות המשפטיות שעולות מהיוזמה, והבהיר כי מדובר בנושא שהרשויות צריכות לשקול. לדבריו, ״הזרמת סכומי כסף כה גבוהים לתוך הפוליטיקה מעלה שאלות רציניות״.

המשפטן ריק האסן, מומחה לדיני בחירות מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג׳לס, ציין כי תשלומים אלו נחשבים לבלתי חוקיים תחת החוק הפדרלי האוסר על תשלום עבור רישום להצבעה או השתתפות בבחירות. לדבריו, מאסק יצר ״מעין לוטו״ המיועד למצביעים רשומים בלבד, מה שעלול להוות הפרה ברורה של החוק.

השאלות בנוגע לחוקיות היוזמה רק הולכות ומתרבות, כאשר ייתכן שהרשויות הפדרליות יידרשו להתערב. על פי האסן, החוק הפדרלי הרלוונטי, 52 U.S.C. 10307(c), קובע כי כל מי שמשלם או מציע תשלום עבור הרשמה להצבעה או הצבעה, עשוי להיקנס בסכום של עד 10,000 דולר או להישלח למאסר עד חמש שנים, או שניהם.

לדבריו, התוכנית של מאסק מפרה את החוק מכיוון שהיא מציעה תשלום למצביעים רשומים בלבד, דבר המהווה תמריץ להשתתפות בבחירות, גם אם לא מותנה בתמיכה במועמד ספציפי.

האסן הוסיף כי אף על פי שהתמריצים לא מחייבים את המצביעים להצביע עבור מועמד מסוים, עצם התמריץ להשתתף או להירשם מהווה עבירה פוטנציאלית. ״חוקי הבחירות נועדו למנוע קניית קולות, וגם תמריצים כאלה, שמטרתם לעודד הצבעה או רישום, יכולים להיחשב להפרה״.

בינתיים, עדיין לא ברור אם הרשויות הפדרליות פתחו בחקירה נגד מאסק או הסופר PAC שלו בעקבות המהלך. האסן ציין כי לרשויות יש אפשרות להגיש כתב אישום נגד מאסק או פשוט להזהיר אותו להפסיק את התשלומים למצביעים רשומים. לדבריו, ״אם רוצים לאכוף את החוק הזה, יש צורך להרתיע את ההתנהגות הזו״.

שפירו, שמכהן כמושל פנסילבניה מהמפלגה הדמוקרטית, הדגיש כי אמנם יש לו חילוקי דעות פוליטיים עם מאסק, במיוחד לאור תמיכתו הפומבית של מאסק בנשיא לשעבר דונלד טראמפ, אך זו אינה הסיבה לחששותיו מהיוזמה. ״למאסק יש את הזכות להביע את דעותיו, ואין לי בעיה עם זה. אבל כשהכסף מתחיל לזרום לפוליטיקה בצורה כזו, זה בהחלט מעורר שאלות חשובות״.

אילון מאסק ודונלד טראמפ בעצרת בבאטלר, פנסילבניה, 5.10.24 (צילום: רויטרס)
אילון מאסק ודונלד טראמפ בעצרת בבאטלר, פנסילבניה, 5.10.24 (צילום: רויטרס)

נכון לעכשיו, נציגי מאסק והסופר ״PAC אמריקה״ לא סיפקו תגובה רשמית לגבי חוקיות התשלומים או הביקורות שעלו. ככל שהבחירות מתקרבות, ייתכן שהיוזמה השנויה במחלוקת הזו תעמוד במוקד דיון ציבורי ומשפטי נרחב יותר.