חיילים צפון קוריאניים תועדו מקבלים מדים וציוד בשטח אימונים במזרח הרחוק של רוסיה, האימות הברור ביותר עד כה לדיווחים וההערכות, הן של אוקראינה והן של דרום קוריאה, כי צפון קוריאה תתגייס למלחמה הרוסית באוקראינה. דיווחים משירות המודיעין הלאומי של דרום קוריאה (NIS) מדברים על 1,500 חיילים שההגיעו לאימונים צבאיים ברוסיה לקראת פריסתם באוקראינה.

לפי ההערכות, הכוחות הצפון קוריאניים יעברו אימונים בטרם הגעתם לקו החזית באוקראינה, במה שנתפס כאינדיקציה ברורה להתחממות היחסים בין מוסקבה לפיונגיאנג.

בסרטון שהועבר ל-CNN על ידי ארגון ממשלתי אוקראיני ״המרכז האוקראיני לתקשורת אסטרטגית וביטחון מידע״, ניתן לראות שורה ארוכה של חיילים הממתינים בתור לקבלת מדיהם. איכות השמע הירודה מנעה הבנה מלאה של שיחותיהם, אך החיילים נשמעו מדברים קוריאנית.

עם הגעתם לרוסיה, המגויסים הצפון קוריאניים התבקשו למלא שאלון המפרט את מידותיהם עבור כובעים, כיסויי ראש, מדים ונעליים. בעותק של השאלון שהועבר ל-CNN, החלק העליון של הטופס כתוב ברוסית, בעוד אפשרויות המידות השונות כתובות בקוריאנית.

שאלון ברוסית וקוריאנית שחולק לחיילים צפון קוריאניים שהגיעו לרוסיה (צילום: CNN)
שאלון ברוסית וקוריאנית שחולק לחיילים צפון קוריאניים שהגיעו לרוסיה (צילום: CNN)

סרטון נוסף שהופץ ברשתות החברתיות, ומיקום צילומו אומת על ידי CNN, הראה כוחות מגיעים למתקן האימונים סרגייבקה, הסמוך לגבול רוסיה עם סין. בסרטון, ניתן לשמוע דובר רוסית אומר ברקע ״אסור לנו לצלם אותם״, ומוסיף: ״יש עוד... יש מיליונים מהם כאן. הנה התגבורת הטרייה. זו רק ההתחלה. יש עוד״.

התיעודים החדשים מאמתים את חששותיה של קייב מפני הימשכות המלחמה וכוונתה של פיונגיאנג למלא תפקיד פעיל יותר לצידה של רוסיה במלחמה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התריע שוב ושוב על הברית המתהדקת בין רוסיה לצפון קוריאה, ואמר בפסגת נאט"ו השבוע כי ״אלפי חיילים צפון קוריאניים נמצאים בדרכם לרוסיה״.

״ממודיעין שברשותי... הם מכינים 10,000 חיילים, כוחות יבשה, אנשי צוות טכני״, אמר זלנסקי לכתבים, וטען כי זו ״התפחות דמרטית״, שהעלה בפני הצמרת האמריקאית בעת ביקורו במדינה.

כלי תקשורת דרום קוריאניים דיווחו בעבר כי קים ג׳ונג און ישלח סך הכל 12,000 חיילים, אם כי מספר זה לא נכלל בהצהרת שירות המודיעין הלאומי.

זו עשויה להיות הפעם הראשונה שצפון קוריאה מתערבת באופן משמעותי בסכסוך בינלאומי. לצפון קוריאה יש את אחד הצבאות הגדולים בעולם עם 1.2 מיליון חיילים, אך רבים מחייליה חסרי ניסיון קרבי.

ממשלות רבות האשימו את פיונגיאנג באספקת נשק למוסקבה עבור מלחמתה המתמשכת באוקראינה, האשמה ששתי המדינות הכחישו, על אף ראיות משמעותיות להעברות כאלה. שתי המדינות, שתיהן מנודות בקרב מדינות המערב, יצרו קשר שהולך ומתהדק מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה.

במהלך ביקורו של פוטין בבירה הצפון קוריאנית ביוני, התחייבו שתי המדינות להשתמש בכל האמצעים הזמינים כדי לספק סיוע צבאי מיידי במקרה שהאחרת תותקף, כחלק מהסכם הגנה פורץ דרך שנחתם בין המדינות האוטוקרטיות. פוטין אמר במהלך אותו ביקור כי שתי המדינות מעלות את קשריהן ל״רמה חדשה״.

בדברים שנשא לפני השיחות בין השניים, המנהיג הצפון קוריאני קים ג'ונג און הביע את ״תמיכתו המלאה וסולידריותו עם מאבקי הממשלה הרוסית, הצבא והעם״, תוך שהוא מצביע במיוחד על מלחמתה של מוסקבה באוקראינה ״להגנה על ריבונותה, בטיחותה ויציבותה הטריטוריאלית״.