בעקבות סדרת התקפות וחיסולים שכוונו נגד מפקדים בכירים ובדרג הביניים של משמרות המהפכה האיראניים וכוח קודס בשטח סוריה, הנהגת המיליציות האיראניות במחוז דיר א-זור הוציאה הנחיות האוסרות על מפקדיה להשתתף באירועים ציבוריים, תרבותיים, דתיים או ספורטיביים - אירועים שבעבר הקפידו המפקדים האיראנים להופיע ולהשתתף בהם, כך עולה מדיווח בסוריה.

"חאג' כמיל", האחראי על משמרות המהפכה במזרח סוריה, היה מהדמויות הצבאיות האיראניות הבולטות ביותר בתקשורת המקומית בשנים האחרונות. הוא השתתף במספר אירועים שארגן משטר אסד בדיר א-זור. זאת בניגוד ל"חאג' ג'וואד", האחראי על מיליציית חיזבאללה הלבנונית באזור, שעד כה לא הופיע באף אירוע פומבי.

"חאג' עלי נור", מפקד צבאי במשמרות המהפכה האחראי על מחסני עיאש והסקטור המערבי, השתתף בעבר באירועים של משטר אסד אך הפסיק להופיע באופן פתאומי.  גם "חאג' עסכר", האחראי על משמרות המהפכה במגזר אל-בוכמאל, וסגנו "חאג' סג'אד", הפסיקו להופיע ולהשתתף באירועים אזרחיים מטעמי ביטחון.

תקיפה בדמשק (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בדמשק (צילום: רשתות ערביות)

"חאג' אבו רוקיה", האחראי על המרכז התרבותי האיראני בדיר א-זור, לא השתתף באף אירוע מאז כניסתו לתפקיד באפריל 2024, ולא ביקר במוסדות חינוך. זאת בניגוד לקודמו בתפקיד, "חאג' רסול", שהשתתף במספר אירועים תרבותיים וספורטיביים. מקורות איראנים אישרו כי צעדי הביטחון הללו הם תוצאה של הוראות ישירות ממנגנון הביטחון של משמרות המהפכה בטהרן, שהועברו לרוב המפקדים הצבאיים בסוריה בכלל ובדיר א-זור בפרט.

כעת, הדגש מושם על שימוש בדמויות מקומיות הקרובות למיליציות האיראניות. אלה מחליפות את הגורמים האיראניים בקשר עם האוכלוסייה המקומית והארגונים בערי דיר א-זור, אל-בוכמאל ואל-מיאדין. מטרתם של גורמים מקומיים אלה כפולה. ראשית, הם פועלים למשוך כמה שיותר תושבים - ובכללם ילדים, סטודנטים ונשים - לסמינרים ופעילויות של המרכז התרבותי האיראני. שנית, הם עוסקים בגיוס צעירים לשורות המיליציות החמושות, ושולחים אותם למחנות אימונים של המיליציות האיראניות בדיר א-זור.

שינוי זה בטקטיקה מתרחש על רקע ירידה משמעותית במספר המתגייסים למיליציות האיראניות. הסיבה העיקרית לירידה זו היא החשש הגובר מתקיפות אוויריות על בסיסי המיליציות במחוז, אשר הפך את ההצטרפות למיליציות למסוכנת יותר עבור התושבים המקומיים. הימנעותם של מפקדי משמרות המהפכה מהשתתפות באירועים תרבותיים, דתיים או ספורטיביים שמארגן משטר אסד ברחבי סוריה, ובפרט בדיר א-זור, מעידה על החשש העמוק בטהרן מפני גל חיסולים חדש שעלול לפגוע במפקדיה על אדמת סוריה.