המשבר המתמשך בלבנון מעמיד את המדינה בפני צומת דרכים קריטי. החלטה 1701 של האו"ם, שנועדה להסדיר את המצב בדרום לבנון לאחר מלחמת 2006, נותרה במידה רבה בלתי מיושמת. במקביל, השפעתה הגוברת של איראן באמצעות חיזבאללה מעוררת דאגה עמוקה בקרב רבים בלבנון ובזירה הבינלאומית.

חבר הפרלמנט הלבנוני לשעבר, מיסבח אל-אחדב, העלה בריאיון לאל חדת' טענות נוקבות בנוגע ליישום החלטה 1701 של האו"ם ולמצבה הנוכחי של לבנון. בראיון מקיף, הוא הציג את עמדותיו בנושאים מורכבים הנוגעים לעתיד המדינה, יחסיה עם ישראל ואיראן, ותפקידו של הצבא הלבנוני.

לדברי אל-אחדב, החלטה 1701 משנת 2006 לא יושמה כראוי: "ההחלטה הופרה על ידי שני הצדדים, ישראל ולבנון. כיום אין מנוס מגיבוש מנגנון העולה בקנה אחד עם חוקת לבנון." הוא הדגיש את חשיבות הריבונות הלבנונית והצורך בהימצאות הנשק בידי מוסדות הצבא הלבנוניים בלבד, כפי שמעוגן בחוקה.

אל-אחדב ביקר את המצב הפוליטי הנוכחי בלבנון, באומרו: "ממשלת לבנון כיום, למרות ההצהרה האמיצה של ראש הממשלה , היא עדיין כיסוי עבור השלטון הקיים שנשלט על ידי חיזבאללה." הוא הביע דאגה עמוקה מהשפעתה הגוברת של איראן: "לבנון כבר אינה מולדת אלא הפכה לקלף מיקוח בבמה האזורית עם איראן. לאחר שמנהיגי חיזבאללה חוסלו, מונו קצינים איראנים לניהול המערכה הצבאית ישירות, וכפי שאתם רואים, הדיפלומטים האיראנים הם אלה שכופים על העולם הערבי את המשא ומתן".

מוקד חיסול נסראללה בדאחייה (צילום: רויטרס)
מוקד חיסול נסראללה בדאחייה (צילום: רויטרס)

בנוגע לפתרון אפשרי, אל-אחדב הדגיש את הצורך במנגנון פנימי בלבנון ובבחירת נשיא חדש. הוא טען כי על איראן "לוותר גם למדינת לבנון ולאפשר את בחירת נשיא לרפובליקת לבנון, לא על מנת להגן על המערכת המזוינת הקיימת כיום". בהתייחסו למצב הביטחוני, אל-אחדב הזהיר: "העימות אם יימשך לפי המשוואה הקיימת כיום, שבה ההתנגדות תומכת בעזה, ולאחר שנה חיזבאללה יכול לירות כמה טילים, אולם מנגד יש הרס מוחלט - הדבר הזה בלתי מקובל מבחינתנו."

לגבי תפקידו של הצבא הלבנוני, אל-אחדב טען כי למרות האתגרים, "צבא לבנון למרות כל מה שאומרים יש לו את כל האמצעים על מנת להיות מגן של ממשלת לבנון ושל ריבונות לבנון." עם זאת, הוא קרא לתמיכה ומימון מהקהילה הבינלאומית לחיזוק הצבא. לסיכום, אל-אחדב הדגיש את הצורך ב"איסוף שברי המדינה" ובאיחוי השבר בחברה הלבנונית, תוך קריאה לגורמי אופוזיציה מקרב העדה השיעית להביע את חששותיהם ולקחת חלק בעיצוב עתיד המדינה.

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה