בעוד ישראל מתמודדת עם איום גובר של כטב"מים תוקפים מאיראן ושלוחותיה בתימן, עיראק ולבנון, אוקראינה מפתחת פתרון חדשני שעשוי לעניין גם את מערכת הביטחון הישראלית. בדומה לאתגרים שישראל ניצבת בפניהם בזירה האזורית, אוקראינה מוצאת עצמה תחת מתקפות כטב"מים איראניים המופעלים על-ידי רוסיה. התשובה האוקראינית, כפי שנחשף לאחרונה, היא פיתוח כטב"ם מיירט ייעודי, צעד שעשוי להוות השראה למענה הישראלי לאיומים דומים.

בחשיפה בלעדית ל"טלגרף", נודע כי אוקראינה מפתחת כטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש) חדשני המסוגל ליירט את מל"טי ההתאבדות מתוצרת איראן המופעלים על ידי רוסיה. הנשק החדש, המכונה "סטינג" (Sting), נועד להגן על ערי אוקראינה מפני מתקפות רוסיות באמצעות רדיפה ויירוט של מל"טי שאהד-136, במקום שימוש בתחמושת הגנה אווירית קונבנציונלית.

זו הפעם הראשונה שתמונה ופרטים של ה"סטינג" המסווג, המופעל בשיטת FPV (תצוגה מגובה עיני הטייס), נחשפים לציבור. מפתחיו, קבוצת "Wild Hornets", מצהירים כי החידוש האחרון שלהם יוכל לטוס במהירות העולה על 160 קמ"ש ובגבהים המתקרבים ל-3 ק"מ.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>> 

ה"סטינג" מעוצב כרחפן קלאסי בעל ארבעה מדחפים, עם כיפה גדולה הבולטת ממרכזו, המכילה את ראש הנפץ והמצלמה. הוא יופעל מהקרקע באמצעות משקפי מציאות מדומה, המאפשרים למפעיל לראות בדיוק לאן הכטב"ם טס. בפיתוח עתידי מתוכננת מערכת כיוון מבוססת בינה מלאכותית, שתאפשר לטייס לנעול על מטרות אויב.

כטב"מים דומים כבר משמשים ליירוט מל"טי מודיעין רוסיים הטסים גבוה ולאט מעל שדה הקרב לאיסוף מודיעין עבור יחידות ארטילריה וטילים. סרטונים המציגים כטב"מים אוקראיניים מתנגשים במל"טים רוסיים מסוג אורלן וזאלה הופצו ברשתות החברתיות בתדירות גוברת, ככל שכוחות קייב פונים לשימוש בכטב"מים להפלת מערכות מעקב. עם זאת, ה"סטינג" יהיה הכטב"ם הראשון שפותח במיוחד למטרת יירוט מל"טי השאהד בעיצוב איראני המשוגרים על ידי הכוחות הרוסיים.

רוסיה מייצרת כיום למעלה מ-6,000 מל"טים בסגנון שאהד בשנה במפעל בילבוגה, באזור טטרסטן שבדרום-מזרח המדינה. כוחותיה משגרים בין 30 ל-80 מל"טי תקיפה מסוג זה לעבר ערי אוקראינה מדי יום. נפח המתקפות הוכח כאתגר ליחידות ההגנה האווירית של אוקראינה, אשר מתמודדות עם מחסור בטילי קרקע-אוויר יקרים מתוצרת מערבית. "העלות הממוצעת שלו נמוכה בעשרות מונים מזו של מל"ט השאהד," אמר מקור מ-Wild Hornets על הכטב"ם "סטינג".

הציפייה היא כי שימוש בכטב"מי התאבדות זולים להשמדת מל"טי שאהד נכנסים יאפשר לאוקראינה לשמר את מלאי טילי ההגנה האווירית שלה למה שהפך למלחמת התשה ארוכת טווח עם רוסיה. נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר מוקדם יותר החודש כי ארצו נמצאת במסלול לבניית 1.5 מיליון כטב"מים השנה, בכוונה להגדיל בסופו של דבר את הייצור לכ-4 מיליון בשנה.

מוקדם יותר השנה, אוקראינה השיקה את "כוח המערכות הבלתי מאוישות", הזרוע הצבאית הראשונה בעולם המוקדשת ללוחמת כטב"מים. קייב הבטיחה מימון של מיליארדי דולרים מבעלות בריתה המערביות לרכישה וייצור של כטב"מים. עם זאת, Wild Hornets טוענת כי עדיין נדרש יותר כסף מתרומות הציבור כדי לייצר מספיק כטב"מים להתמודדות עם מל"טי השאהד המשוגרים על ידי רוסיה.

איהור לצ'נקוב, משפיען אוקראיני עם יותר מ-1.5 מיליון עוקבים באפליקציית המסרים טלגרם, המסייע בגיוס כספים, אמר: "זה מסמן עידן חדש בפיתוח טכנולוגיות הגנה אווירית ברחבי העולם. כדי לתמוך ביכולות היצרנים האוקראינים, אנו שואפים לערב כמה שיותר אנשים במאמצי גיוס הכספים. כרגע, רוסיה מגדילה את יכולותיה בעזרת מדינות בעלות ברית, בפרט איראן וצפון קוריאה. עלינו להתנגד - אין ברירה אחרת. לכן, חיוני לתמוך בקרנות אוקראיניות המעורבות בפיתוח כטב"מי FPV באמצעות תרומות".