תמונה אחת ממחישה יותר מכל את השחיתות בצמרת חמאס: אשתו של יחיא סינוואר, סמר מוחמד אבו זמר, נצפתה במנהרה מתחת לעזה כשבידה תיק בירקין של מותג היוקרה הרמס, ששוויו כ-127 אלף שקל.

בתחקיר נרחב שפרסם "דיילי מייל" הבריטי, עולה כי שלושה ממפקדי חמאס הבכירים - איסמעיל הנייה (שחוסל), מוסא אבו מרזוק וחאלד משעל - החזיקו יחד בהון המוערך ב-40 מיליארד שקלים. משעל לבדו, שעשוי להיות המנהיג הבא של חמאס, מחזיק בהון המוערך ב-15 מיליארד שקלים - סכום שיכול היה לכלכל את כל תושבי עזה.

בזמן שתושבי עזה מתמודדים עם אבטלה של 45% ושכר חודשי ממוצע של כ-1,100 שקלים בלבד, מנהיגי חמאס בקטר התגוררו במלון "פור סיזנס" בדוחה, הכולל שתי בריכות שחייה, חוף פרטי וסוויטה מלכותית בת 500 מ"ר. משעל, שב-2013 אף הזמין צלמים לתעד את שגרת יומו, נהג להצטלם במטוסים פרטיים ולצד שולחנות עמוסי מטעמים, בעוד תושבי עזה מתקשים לעזוב את הרצועה ורבים מהם סובלים מרעב.

מלון ''פור סיזנס'' (צילום: REUTERS/Bobby Yip)
מלון ''פור סיזנס'' (צילום: REUTERS/Bobby Yip)

חלק ניכר מהכספים, כך על פי התחקיר הבריטי, מגיע מכיסי משלמי המיסים ברחבי העולם. בין השנים 2014-2020, סוכנויות האו"ם הזרימו לעזה כ-16 מיליארד שקלים, כשיותר מ-80% מהם הועברו דרך אונר"א (סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים).

איראן היא תומכת מרכזית נוספת של הארגון. למרות ההבדלים האידיאולוגיים - טהראן היא מדינה שיעית קיצונית בעוד חמאס הוא ארגון סוני - המשטר האיראני רואה בחמאס כלי להחלשת ישראל. מקורות פלסטיניים מודים כי כבר ב-1994 העבירה איראן עשרות מיליוני דולרים לארגון, ומאז 2014 מוערכת התמיכה האיראנית בכ-9 מיליארד שקלים.

גם קטאר היא תורמת משמעותית: על פי מכון וושינגטוני להגנת הדמוקרטיות, האמירות תרמה לחמאס יותר מ-540 מיליון שקלים ב-2019, 360 מיליון ב-2020, ו-1.3 מיליארד ב-2021. כיום מעבירה קטאר לארגון כ-450 מיליון שקלים בשנה, בעיקר דרך "תשלומי משכורות ותוכניות רווחה" המסייעים לחמאס לשמר את שליטתו ברצועה.

חאלד משאעל, מוסא אבו מרזוק (צילום: REUTERS/Asmaa Waguih)
חאלד משאעל, מוסא אבו מרזוק (צילום: REUTERS/Asmaa Waguih)

בנוסף, חמאס מגייס מאות מיליוני דולרים בשנה דרך פעילות פלילית, בעיקר באמצעות מיסוי סחורות העוברות במעברי רפיח וכרם שלום, וגביית מכס על הברחות דרך המנהרות. לפי הדיווח, הארגון גובה למעלה מ-43 מיליון שקלים בחודש ממיסים על סחורות מצריות המיובאות לעזה. מקור בכיר ברשות הפלסטינית צוטט באומרו כי שוק ההברחות הפך כ-1,700 בכירי חמאס למיליונרים.

"אדם שביקר בעזה וראה את התנאים בהם נאלצים התושבים לחיות, לא יכול שלא להזדעזע מהצביעות", כותב העיתונאי הבריטי. "הארגון פעל כמו מאפיה במשך עשורים. האם אי פעם רצה שלום? מנהיגיו בוודאי החמיצו את ההזדמנות לבנות רצועת עזה משגשגת כשישראל נסוגה ב-2005. והם יכלו לעשות זאת".

במקום זאת, לאחר שנים של דרישה מישראל לעזוב את עזה, השיב הארגון ברקטות וטרור. המיליארדים שהזרים העולם לעזה במטרה לבנות קהילה משגשגת, מצאו את דרכם לרשת מנהרות, כלכלת הברחות ורשת חסות שהעשירה את הנהגת חמאס. תושבי עזה נותרו בחוסר כל.

"עבור מנהיגי חמאס, המלחמה משתלמת. כך היה תמיד", מסכם הדיילי מייל. "וכל עוד זה נמשך, כל עוד מנהיגי חמאס מתעשרים על חשבון הסבל של עמם, השלום יישאר רחוק מתמיד. ועל כך, כולנו נמשיך לשלם את המחיר".