מוחמד עז אל-ערב, מומחה סעודי לעולם הערבי, אמר היום (חמישי) כי למרות ההצהרות החוזרות, נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה למנוע הסלמה נוספת ועל כן - יתכן כי ישראל בכלל לא תתקוף מטרות באיראן

"אנו רואים שישראל פועלת בזהירות בהתייחס למתיחות בגבול עם לבנון, במיוחד מול חיזבאללה", אמר. "נתניהו מוביל מדיניות שמנסה למנוע הסלמה נוספת. לכן הסיכוי שישראל תתקוף מטרות באיראן בשלב הזה הוא נמוך, במיוחד בהתחשב באינטרסים הבינלאומיים שקשורים לכך".

בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Nir Elias)
בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Nir Elias)

הוא הוסיף: "ישראל, מבחינתה, ממתינה לראות את עמדתה של ארצות הברית, וממשלת ישראל מציינת כי בלינקן העביר מסר לנתניהו על חשיבות עמדתה של ארה"ב בנושא. אני חושב שהתפתחויות בינלאומיות מאז תחילת המלחמה, שעברה גם ללבנון, השפיעו על המצב המתוח בין ישראל לארצות הברית. ידוע שאין שותפה חשובה יותר לישראל מאשר ארה"ב. ישראל מבינה זאת היטב, כפי שגם ידוע לנתניהו".

"אחד המרכיבים המרכזיים באסטרטגיה האמריקאית הוא שמירה על ביטחון ישראל ושיתוף הפעולה הצבאי ביניהן. ארצות הברית מסייעת לישראל יותר מאשר למדינות אחרות", אמר. "במהלך השבועות האחרונים, הצליחה להשיג מטרות אסטרטגיות מסוימות, כאשר התנגדויות פנימיות נחלשו, יחד עם ייצוב כוחו של נתניהו ואיחוד הממשלה. גם הקשרים בין הממשלה האמריקאית להנהגה הפוליטית הישראלית תורמים לכך".

כור גרעיני באיראן (צילום: REUTERS/Stringer AP)
כור גרעיני באיראן (צילום: REUTERS/Stringer AP)

עוד הוסיף: "בשלב מסוים, ישראל תצטרך להתמודד עם סוגיות דיפלומטיות או כלכליות. היו דיבורים על לחצים אמריקאים בנושא, אך אני משוכנע שאין לחץ אמריקאי ישיר, מכיוון שישראל מבינה את חשיבות הכוח שלה ומנהלת את ענייניה בצורה שמשרתת את האינטרסים שלה. 

"לדוגמה, בכל הנוגע ליחסים הכלכליים עם איראן, ההחלטות על תקיפות ישראליות מבוצעות מתוך הכרת האינטרסים האמריקאיים והמערביים, אך הן מכוונות לשמור על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של ישראל".