משבר הומניטרי חמור בלבנון: יותר מחמישית מאוכלוסיית המדינה, המונה 5.5 מיליון תושבים, נעקרה מבתיה בעקבות העימות המתמשך בין ישראל לחיזבאללה. רבים מהעקורים נמלטו לסוריה השכנה, כך עולה מנתונים רשמיים של ממשלת לבנון.

שר הכלכלה הלבנוני, אמין סלאם, הזהיר אתמול (חמישי) בוושינגטון כי הנזק הכלכלי למדינה מוערך בכ-20 מיליארד דולר - סכום הגבוה מהתוצר השנתי של לבנון כולה, שעמד על 18 מיליארד דולר בלבד בשנת 2023. "אם ישראל תרחיב את תקיפותיה לתשתיות כמו שדות תעופה וכבישים ראשיים, הנזק עלול להכפיל ואף לשלש את עצמו", התריע סלאם.

עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)
עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)

לדברי השר, המשבר הנוכחי הוביל לשיתוק כמעט מוחלט של ענפי התיירות והחקלאות במדינה, לצד נזקים נרחבים למבנים ועלייה חדה בשיעורי האבטלה. המצב מחמיר את המשבר הכלכלי העמוק שבו שרויה לבנון, הסובלת מאינפלציה של כמעט 35 אחוזים וכשלה בתשלום חובות בינלאומיים בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים.

עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)
עקורים בלבנון (צילום: רויטרס)

סלאם העריך כי הלחימה תימשך עד לכניסת הנשיא האמריקאי הבא לתפקידו. "להערכתי, התקיפות בלבנון יימשכו עד שהנשיא החדש ייכנס לבית הלבן, בין אם זו תהיה סגנית הנשיא קמלה הריס או הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. ברגע שזה יקרה, אני מאמין שנראה הפסקת אש רצינית", אמר. גם אם תושג הפסקת אש מיידית, הוסיף השר, לבנון תזדקק לשלוש עד חמש שנים לפחות כדי להתאושש מהנזקים שנגרמו למדינה.