סדרת התקיפות האוויריות של ישראל באיראן זעזעה את סדר היום הבינלאומי ועלתה במהירות למרכז העניין התקשורתי והמדיני. כלי התקשורת המובילים בעולם מתמקדים באירוע החריג ובהשלכותיו, ורבים מהם מביעים חשש מפני הסלמה אפשרית במזרח התיכון.

הכותרת הראשית ב"ניו יורק טיימס" הדגישה כי התגובה הישראלית מגיעה שבועות אחרי המתקפה האיראנית. קודם לכן, פרסם העיתון האמריקאי מאמר שמדבר על פוטנציאל ההתלקחות הנרחב עם הכותרת: "התגובה למתקפה איראנית קודמת מעלה את החשש למלחמה רחבה יותר".

הניו יורק טיימס (צילום: צילום מסך ניו יורק טיימס)
הניו יורק טיימס (צילום: צילום מסך ניו יורק טיימס)

גם CNN היו תמימי דעים ודיווחו כי "ישראל הכתה באיראן במבצע תגמול בסיכון גבוה". ה"פייננשל טיימס" הבריטי סיקר את האירועים תחת הכותרת "ישראל בסדרת תקיפות אוויריות באיראן", ולצד הידיעה התפרסם מאמר פרשנות המציג את ההתפתחות האחרונה כגורם מערער נוסף במערכת היחסים הסבוכה בין ישראל לאיראן.

העיתון הבריטי "הגארדיאן", שמר על דיווח חדשותי וענייני וכתב "ישראל תוקפת את איראן בתקיפות אוויריות ׳מקיפות ומדויקות׳", תוך ציטוט גורמים אמריקנים המעורים בפרטים. בעיתון הגרמני "בילד" הדיווח היה בנימה אוהדת כלפי ישראל, כשהובאו דבריו של דובר צה"ל דניאל הגרי על מחויבות ההגנה על ישראל.

ב"טלגרף" הבריטי כתבו כי מדובר ב"המתקפה הישירה הגדולה ביותר אי פעם על איראן". ה-BBC הבריטי, לעומתו שידוע בעוינות דיווחיו כלפי ישראל, שיקפו את חשש מדינות האזור "כולם ידעו שישראל תגיב", נכתב במאמר הפרשנות, "אך חלק מהן ציפו שהיא תמתין עד לאחר הבחירות בארה"ב. כעת, בנות בריתה של וושינגטון חוששות מהתגובה האיראנית".

כותרת ה-BBC (צילום: צילום מסך bbc)
כותרת ה-BBC (צילום: צילום מסך bbc)

"סקיי ניוז" הבריטיים דיווחו על הרוגים איראנים, וראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר הזהיר את איראן מתכנון וביצוע פעולת תגמול נגד ישראל. במקביל, ב"לה מונד" הצרפתי תוארו התקיפות כ"צעד הרתעתי שמנסה להימנע מהסלמה" ובמאמר נכתב כי ייתכן שישראל ביקשה להעביר מסר הרתעה תוך שמירה על ריסון ואיפוק.

כתב "לה פיגארו" הצרפתי אף ציין כי ייתכן שישראל הזהירה את איראן מראש, במטרה למנוע הסלמה. דיווח העולה בקנה אחד עם דיווחים בכלי תקשורת עולמיים נוספים ובדבריו של גורם בבית הלבן ששוחח על הנושא בשעות הבוקר המוקדמות של שבת (שעון ישראל) בו הודגשה רמת האיפוק והריסון של המתקפה האווירית באיראן וההתמקדות ביעדים צבאיים בלבד.

ב"וושינגטון פוסט" צוטט גורם בכיר המעורה בתכנית התקיפה כי ישראל עשתה מאמצים למזער את מספר הנפגעים, תוך שמירה על עוצמה מספקת להעברת מסר וכך גם בערוץ האמריקאי "פוקס ניוז" עוד דווח בערוץ כי ישראל נערכה למקרה של תגובה איראנית, ושמרה על מיקוד ברעיון של הרתעה.

טהרן, איראן (צילום: רויטרס)
טהרן, איראן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, בתקשורת הערבית מנסים לשדר עסקים כרגיל. בערוץ "אל ערביה" פרסמו שידור חי של מצלמות רחוב באיראן עם הכיתוב "רגוע בטהרן כמו בכל יום רגיל". גם בערוץ "אל חדת'" הסעודי הרגיעו וכתבו כי ההגנה האווירית באיראן הגיבה לגל התקיפות הישראלי.

כלי התקשורת הרשמיים באיראן הכחישו כי אתרים אסטרטגיים נפגעו כחלק מהתקיפה והדגישו כי הטיסות במדינה פועלות כרגיל. מנגד, הסבירו כי מערכת ההגנה האווירית של איראן התמודדה בהצלחה עם התקיפה והוסיפו כי "איראן מוכנה לתגמול נגד ישראל".

סוכנות הידיעות "אירנא" הגדילה לעשות ופרסמה תמונה של ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט כשהם מנהלים את התקיפה באיראן מהבור בקריה, ולצידה הכיתוב: "נתניהו וגלנט הובהלו למקלט".