מאבק חשאי על הירושה באיראן מעמיק את המשבר: על פי ההערכות שפרסם היום (שבת) "הניו יורק טיימס", המנהיג העליון של איראן, איתאללה חמינאי, בן ה-85, סובל ממחלה קשה. חמינאי, המשמש כמנהיג העליון מאז 1989 ומחזיק בסמכויות הנרחבות ביותר במדינה, כולל שליטה על הצבא ומערכת המשפט, נמצא במוקד דיון סוער על עתיד השלטון באיראן. 

בדיווח נחשף כי לאחר מותו של ראיסי, גוברת הדאגה באיראן מהאפשרות שבנו השני של חמינאי, מוג'טבא, בן ה-55, יתמנה ליורשו. מוג'טבא חמינאי, שנחשב לדמות מסתורית יחסית בפוליטיקה האיראנית, מחזיק בהשפעה רבה מאחורי הקלעים ומקורב במיוחד למשמרות המהפכה. הוא למד באוניברסיטת טהראן והתמחה בלימודי דת בעיר קום, מרכז הלימוד השיעי החשוב באיראן.

מוג'תבא ח'אמנאי (צילום: orteza Nikoubazl/NurPhoto)
מוג'תבא ח'אמנאי (צילום: orteza Nikoubazl/NurPhoto)

לפי מקורות מודיעין מערביים, מוג'טבא נחשב ליד ימינו של אביו בשנים האחרונות ומעורב עמוקות בניהול המדיניות האיראנית, כולל בתוכנית הגרעין ובקשרים עם ארגוני השלוחים במזרח התיכון. הוא מזוהה עם הזרם השמרני ביותר במשטר האיראני ונתפס כממשיך דרכו של אביו בעמדותיו הנוקשות כלפי המערב וישראל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>> 

העיתון האמריקאי מדגיש כי משמרות המהפכה, הנחשבים לכוח בעל השפעה רבה, צפויים למלא תפקיד מכריע בבחירת היורש, וידועים בגישתם התקיפה יותר כלפי ישראל.

מעריכים גורמי מודיעין מערביים וחוקרי המזרח התיכון שצוטטו ב"ניו יורק טיימס" כי מוג'טבא, שמזוהה עם הקו השמרני, עשוי לחזק עוד יותר את העמדה התקיפה של איראן באזור. מכוני מחקר בוושינגטון, כולל המכון לחקר המזרח התיכון, מצביעים על התנגדות משמעותית בקרב חוגים רפורמיסטיים באיראן להעברה "דינסטית" של השלטון בתוך המשפחה. לפי הדיווח, מומחים במחלקת המדינה האמריקאית מעריכים כי המאבק על הירושה עלול להוביל למתיחות פנימית חריפה במדינה.