עורך חדשות החוץ והביטחון של העיתון הבריטי "טלגרף", קון קופלין, טוען כי ללא קשר לאופן שבו תבחר איראן להגיב למתקפה הצבאית האחרונה של ישראל, המכה הצבאית המסיבית שהנחיתה המדינה היהודית על בסיסים איראניים מרכזיים עשויה להתברר כמסמר האחרון בארון הקבורה של הרפובליקה האסלאמית.

לדבריו, הקלות שבה חדרו הישראלים למערך ההגנה האווירית של איראן לא רק הדגימה את העליונות הצבאית המוחלטת של ישראל על יריבתה האיראנית, אלא גם חשפה כי חרף המיליארדים שהשקיעו האייתוללות בחיזוק כוחותיהם הצבאיים בעשורים האחרונים, המשטר האיראני אינו אלא נמר של נייר.

הפרשן הבריטי מדגיש כי בעוד איראן מתרברבת תדיר בשאיפתה להשמיד את ישראל, יכולתה לעשות זאת מוגבלת ביותר. קופלין מסביר שההכרה בכך שכוחותיה אינם יריב ראוי לעוצמת האש הישראלית בעימות ישיר, הובילה את טהראן לפנות למדיניות חלופית של הקמת רשת טרור נרחבת ברחבי המזרח התיכון.

לטענתו, ארגונים כמו חמאס בעזה, חיזבאללה בדרום לבנון והחות'ים בתימן – חברי "ציר ההתנגדות" האיראני – נהנו כולם מנדיבותה הצבאית והכלכלית של איראן, במטרה מפורשת להוות איום ישיר על הישרדותה של ישראל. ואולם, כפי שמציין קופלין, האירועים מאז מתקפת ה-7 באוקטובר הוכיחו כי אף אחד מהארגונים הללו לא הצליח לעמוד מול עוצמתה הצבאית המוחצת של ישראל.

עורך הטלגרף מתאר כיצד בעזה, האיראנים הפכו לצופים חסרי אונים בזמן שצה"ל מחק את תשתיות הטרור של חמאס, חיסל מפקדים בכירים והשמיד את רוב 24 גדודי הטרור של הארגון. תמונה דומה, הוא כותב, מצטיירת בלבנון, שם צה"ל מדלדל את תשתית הטרור המשמעותית שפיתחה איראן באמצעות בריתה עם חיזבאללה.

תקיפות בדאחייה בביירות 23.10.24 (צילום: רויטרס)
תקיפות בדאחייה בביירות 23.10.24 (צילום: רויטרס)

בניתוחו, קופלין מדגיש כי המתקפה הצבאית של ישראל על איראן חשפה את חולשותיו היסודיות של המשטר בהגנה על עצמו. לדעתו, המתקפות האחרונות החדירו למשטר בטהראן את ההבנה שהעליונות הצבאית הישראלית הגיעה לרמה כזו שצה"ל יכול להרשות לעצמו לבחור אילו מטרות לתקוף ואילו, כמו מתקני הגרעין והנפט של איראן, להתעלם מהן.

הפרשן הבריטי מעריך כי בזמן שהתגובה המיידית של טהראן למתקפות הישראליות הייתה נדר לנקמה, שליטי המשטר מודאגים ככל הנראה הרבה יותר מתגובת האזרחים האיראנים להשפלה הלאומית שספגו. הוא מציין כי כאשר הכלכלה האיראנית במצב קשה בשל סנקציות המערב – עם אינפלציה של 45 אחוזים בשנה שעברה ואבטלת צעירים של כ-25 אחוזים – איראנים רבים מטילים ספק בחוכמת השקעת המשטר בבניית תשתית טרור נרחבת בזמן שאזרחים מן השורה מתקשים לגמור את החודש.

עורך חדשות החוץ של הטלגרף מסכם כי המתקפה המתמשכת של ישראל על איראן ושלוחיה השפיעה בוודאי על המשטר, עם דיווחים על פילוג עמוק בין תומכיו הקיצוניים של המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, לבין הגישה המתונה יותר של הנשיא הנבחר לאחרונה, מסעוד פזשקיאן. לדבריו, ההבנה המאוחרת של המשטר שהישרדותו עצמה בסכנה אם לא ימצא דרך לסיים את העימות עם ישראל, ניכרת בנכונות טהראן להתקרב דיפלומטית לערב הסעודית, יריבתה האזורית המרה.

קופלין מסיים בקביעה כי עבור טהראן, סיום המתקפה הבלתי פוסקת של ישראל על שלוחיה במזרח התיכון היא התקווה היחידה כמעט להבטיח את הישרדות המשטר האסלאמי עצמו.