ביפן התקיימו היום (ראשון) בחירות כלליות המשמשות כמבחן מכריע לראש הממשלה החדש, שיגרו אישיבה, ולמפלגה המכהנת ״ליברל-דמוקרטית״ (LDP) שנמצאת בשלטון כמעט ברציפות מאז 1955. מדגמים ראשוניים מראים כי המפלגה עשויה לשמור על רוב הקולות, אך קיימת סכנה מוחשית לאובדן הרוב הקואליציוני בבית התחתון, מה שעלול לאלץ את אישיבה לפנות לשותפות פוליטיות נוספות, או אפילו לשקול מהלכים פופוליסטיים כדי לשמור על יציבות שלטונית.

עם כניסתו לתפקיד בתחילת אוקטובר, החליט אישיבה, שר הביטחון לשעבר ומנהיג ותיק ב-LDP, לפזר את הפרלמנט ולהכריז על בחירות מוקדמות, במטרה להקנות למפלגתו מנדט מחודש לאחר שנפגעה קשה בשל שערוריית ״קופות הצללים״. שערורייה זו חשפה כי מספר חברי מפלגה הסתירו הכנסות מאירועים והרוויחו כספים שלא דווחו כדין. למרות ענישה פנימית לחלק מהמעורבים ופירוק קבוצות תמיכה בתוך המפלגה, הציבור היפני חש שהתשובה לפרשייה המסעירה הייתה מצומצמת מידי.

במקביל לשערוריות, מתמודדת יפן עם אתגרים כלכליים חמורים: האינפלציה הגבוהה ביותר במדינה מזה עשרות שנים מחלישה את כוח הקנייה של הציבור, מה שמוסיף למתח הציבורי כלפי המפלגה השלטת. אישיבה הציב כמטרות את הגדלת הסיוע הכלכלי למשקי בית עם הכנסה נמוכה, העלאת שכר מינימום והקצאת תקציבים נוספים לפיתוח אזורי, ואף התחייב להרחיב את חבילת התמריצים הכלכלית. עם זאת, ירידה בתמיכת הציבור עלולה להקשות עליו בהשגת יעדיו, מה שיצריך ממנו אולי לנקוט מהלכים פופוליסטיים יותר, כגון הפחתת מיסים או תוספות לרווחה.

מפלגת השלטון ביפן (צילום: REUTERS)
מפלגת השלטון ביפן (צילום: REUTERS)

ירידה בתמיכה וחיפוש אחר שותפות קואליציוניות
התחזיות מראות כי הקואליציה של ה-LDP עם מפלגת ״קומייטו״, שנהנתה מרוב יציב של 279 מושבים מתוך 465, עשויה לאבד את הרוב הדרוש של 233 מושבים להבטחת שליטה מלאה בבית התחתון. במקרה כזה, אישיבה עשוי להיעזר במחוקקים עצמאיים, בהם 10 חברי LDP שהודחו מהמפלגה בשל מעורבותם בשערוריית הכספים אך מתמודדים כעצמאיים. אם רוב פרלמנטרי עדיין לא יושג, ייתכן שיאלץ לבחון שותפות עם מפלגות מרכז אופוזיציוניות שהביעו נכונות לשתף פעולה עם ה-LDP בנושאים מסוימים, אך הביעו הסתייגות מלהצטרף רשמית לקואליציה.

הבחירות הנוכחיות הפכו למאבק צמוד בין מפלגת ה-LDP לבין מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, המפלגה הדמוקרטית החוקתית (CDP) בראשות יושיהיקו נודה, ראש ממשלת יפן לשעבר. זו הצליחה לגייס מצביעים ממחנה שמאל-מרכז ואף למשוך את קולותיהם של המוחים על השחיתות השלטונית, כמו גם פרוגרסיביים התומכים בזכויות לנשואים ולזוגות להט״בים. יחד עם זאת, כוחה של המפלגה נחשב עדיין למוגבל בהשוואה ל-LDP.

שיגרו אישיבה (צילום: REUTERS)
שיגרו אישיבה (צילום: REUTERS)

ההשפעה הכלכלית ומתחים פוליטיים
תוצאות הבחירות עשויות להשפיע גם על הין ועל שוק המניות היפני, בעיקר אם תיווצר ממשלה שברירית בראשות ה-LDP. אם אישיבה ייחלש בעקבות תוצאות הבחירות, הדבר עשוי לעודד דמויות ב-LDP כמו סנאיי טקאיצ׳י, שהתמודדה מול אישיבה על הנהגת המפלגה וקראה למדיניות כלכלית מרחיבה יותר, להביע התנגדות להעלאות ריבית מצד הבנק המרכזי. 

בנאומיו האחרונים, אישיבה הדגיש את מחויבותו להוביל ממשלה ״שווה, הוגנת וכנה״ והתנצל על כשלי ניהול המפלגה. הוא תיאר את הקואליציה בראשות LDP כמי שמסוגלת להוביל את יפן, אך בוחר הממוצע מצוי בצל תחושת התסכול המתמשכת מהשערוריות ומהמצב הכלכלי.

״גם כאשר ה-LDP נתונה לביקורת, אני מעדיף יציבות על פני כאוס״, אמר טקאשי ווקימורה, בן 49, מצביע מהעיר קנגאווה, בהתייחסו לכהונתה הקצרה של מפלגת האופוזיציה הקודמת, ה-CDP, בין השנים 2009 ל-2012. מפלגת LDP איבדה את השלטון רק פעמיים בעשורים האחרונים, בין השנים 1993 ל-1994 ובין השנים 2009 ל-2012.