סקר חדש של העיתון האמריקאי "ניו יורק טיימס״ ואוניברסיטת סיינה חשף היום (ראשון) תמונה עגומה, ימים בודדים לפני פתיחת הקלפיות ברחבי ארה״ב – 45% מאמינים כי הדמוקרטיה האמריקאית אינה מייצגת נאמנה את כלל תושבי ארה״ב.

שלושה רבעים מהמצביעים אומרים כי לדעתם הדמוקרטיה נמצאת בסכנה קיומית, אם כי תפיסתם לגבי גורמי הסכנה משתנה מאוד בהתאם לנטייתם הפוליטית. רוב המצביעים מאמינים כי הממשל נגועה בשחיתות, כאשר 62% אומרים שהממשל פועל בעיקר לטובתו ולטובת האליטות, ולא לטובת הכלל.

סקר ה''ניו יורק טיימס'' מציג את דעותיהם של המצביעים בארה''ב 9 ימים לפני הבחירות (צילום: צילום מסך מתוך אתר הניו יורק טיימס)
סקר ה''ניו יורק טיימס'' מציג את דעותיהם של המצביעים בארה''ב 9 ימים לפני הבחירות (צילום: צילום מסך מתוך אתר הניו יורק טיימס)

הדמוקרטיה האמריקאית בת 250 השנים חוותה ארבע שנים של אתגרים חסרי תקדים: ממהומות אלימות בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות 2020, הרשעתו הפלילית של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, והתעקשותו המתמשכת שתהליך הבחירות היה ״מכור״ ו״מזויף״.

כל זאת בשילוב עם אינפלציה עיקשת, מלחמות תרבות וזהות ומשברים גיאופוליטיים, הותירו מצביעים רבים מתוסכלים מהפוליטיקה האמריקאית וממקבלי ההחלטות, שלדעתם נכשלו במתן השירותים הבסיסיים ביותר לאזרחים.

״אני נאלצת ללכת לבנק מזון. בעלי ואני מרוויחים משכורת סבירה, ועדיין לא מצליחים לגמור את החודש עם שלושה ילדים״, אמרה טירה ג'קסון־טיילור, עובדת סוציאלית מנורפולק, וירג׳יניה ל״ניו יורק טיימס״. ״אני ובן זוגי צריכים לעבוד שעות נוספות, רק כדי לנסות לסגור את החודש״.

תחושות אלו הובילו מצביעים רבים, 58% מהם ליתר דיוק, להאמין כי המערכות הפיננסיות והפוליטיות של המדינה זקוקות לרפורמות מקיפות או שינוי מוחלט, כשחלקם תוהים מודע הממשל עומד חסר ישע לנוכח הבעיות הכלכליות ומזדחל בטיפול בנושאים דחופים.

״אני בת 21 – תמיד יש ירי בבתי ספר״, אמרה שרה וושינגטון, שמתגוררת כעת בניו אורלינס. ״צריכים להיות חוקים מחמירים יותר להשגת נשק, לדוגמה. ויש דיונים על איך זה צריך להיות, ועדיין לא נעשה דבר בנושא. הם מדברים על זה, ואז קורה עוד מקרה״.

חרף התחושות הללו, מצביעים גם הביעו ביטחון במנגנון הבחירה לנשיאות בבחירות הקרובות. כמעט 80% מהמצביעים – כולל רוב רפובליקני, הדמוקרטים והעצמאים – מאמינים שתוצאות הבחירות לנשיאות 2024 יהיו מדויקות. שיפור לעומת לפני כשנתיים, כאשר כ־70% מהמצביעים אמרו שהם בטוחים בתוצאות בחירות האמצע.

אמריקאים הצביעו על כלי התקשורת המרכזיים והרשתות החברתיות כמזיקים לדמוקרטיה, מצביעים המזדהים כרפובליקנים נטו להאשים את כלי התקשורת יותר ממצביעים דמוקרטיים. רפובליקנים רואים בסגנית הנשיא קמלה האריס, בנשיא ג'ו ביידן ובמפלגה הדמוקרטית בכלל כמזיקים לדמוקרטיה. הם גם מצביעים על הצבעה בדואר, מכונות הצבעה אלקטרוניות, הגירה ואפילו משרד המשפטים.

דמוקרטים רואים איום מרכזי אחד לדמוקרטיה: טראמפ

״הוא דיקטטור בהתגלמותו״, אמר ג׳פרי ברמן, וטרן צבאי מלנסינג, מישיגן. ברמן אמר כי ״למעלה מ־70 מיליון אמריקאים שמים את מבטחם בו״, בהתייחסו למספר הקולות שטראמפ קיבל ב־2020. ״למעלה מ־70 מיליון – משמע הם רוצים מלך, מישהו שיכתיב להם חוקים״.

אך רק 7% מהמצביעים אמרו שדמוקרטיה היא הנושא החשוב ביותר בבחירתם לנשיאות. עדיין, מצביעים, ולא רק דמוקרטים, הביעו אי־נוחות מנטיות אוטוקרטיות של מנהיגים פוליטיים. רק 21% מכלל המצביעים הסבירים הסכימו שנשיא צריך להיות מסוגל לפעול מחוץ לחוק כדי לפעול לפי ראות עיניו. לפני שנתיים, 30% מהמצביעים הסכימו עם הרעיון של נשיא הפועל מחוץ לחוק.

המצביעים מודאגים מאוד מהאופן בו טראמפ יתייחס לתוצאות הבחירות אם יפסיד. שישה מתוך עשרה מצביעים אינם בטוחים שטראמפ יקבל את התוצאות, וכמעט מחצית מכלל המצביעים – כולל 12% מהרפובליקנים – מודאגים שטראמפ ותומכיו ינסו להפוך את הבחירות באמצעים בלתי־חוקיים. רוב המצביעים מכל הקשת הפוליטית בטוחים שהאריס תקבל את תוצאות הבחירות, ומעטים מודאגים שהיא תנסה להפוך את התוצאות אם תפסיד.

סקר ה''ניו יורק טיימס'' מציג את דעותיהם של המצביעים בארה''ב 9 ימים לפני הבחירות (צילום: צילום מסך מתוך אתר הניו יורק טיימס)
סקר ה''ניו יורק טיימס'' מציג את דעותיהם של המצביעים בארה''ב 9 ימים לפני הבחירות (צילום: צילום מסך מתוך אתר הניו יורק טיימס)

אך בעוד שהמצביעים מביעים דאגה רחבה מניסיון נוסף לחתור תחת הבחירות מצד טראמפ, נראה שהם גם הושפעו מהשקרים החוזרים שלו על הונאה בבחירות אמריקאיות. למרות שהונאת בחירות היא מקרה נדיר ביותר וטראמפ לעתים קרובות השמיע את טענותיו בלי לספק ראיות תומכות, יש יותר מצביעים המודאגים מאנשים המצביעים באופן לא חוקי מאשר מצביעים זכאים שנמנעת מהם האפשרות להצביע. זהו היפוך מלפני שנתיים, כשהיו יותר מצביעים מודאגים מדיכוי מצביעים מאשר מהונאה.