נשיא ארה״ב לשעבר והמועמד הרפובליקני בהווה דונלד טראמפ קיים הלילה (שני) עצרת תמיכה במדיסון סקוור גארדן בניו יורק, שכללה שורת אורחים שהצליחו להשתיק אפילו את קהל תומכיו של טראמפ הרועשים, נאומיהם כללו הערות גזעניות כלפי הקהילה ההיספנית, אפרו-אמריקאים, פלסטינים ויהודים - כולן קבוצות מפתח בבחירות הקרובות. הסערה הציבורית הייתה כה משמעותית שאפילו קמפיין טראמפ נאלץ להתנער.

הקומיקאי טוני היצ׳קליף, פתח את האירוע בנאום שכלל התבטאויות משפילות כלפי פוארטו ריקו, טריטוריה ומדינת חסות של ארה״ב, והתבדח, אם כך אפשר לקרוא לזה, כשאמר: ״יש אי שלם של זבל צף באמצע האוקיינוס. אני חושב שקוראים לו פוארטו ריקו״. בד בבד, סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית קמלה האריס שהתה במסעדה פורטוריקנית בפילדלפיה, שם ביקשה את תמיכת קהילת יוצאי פורטו ריקו, תוך שהיא מציגה תוכנית כלכלית לשיפור המצב של פורטו ריקו. 

לאחר מכן היצ׳קליף ירה סוללת בדיחות גסות על גודלן של המשפחות ההיספניות כשאמר: ״הלטינים האלה, הם אוהבים להוליד ילדים. אין אצלם דבר כזה ׳לעצור׳. הם פשוט נכנסים בדיוק כמו שנכנסו למדינה שלנו״. הוא כלל גם בדיחות סטריאוטיפיות על אפרו-אמריקאים. אלו זכו לתגובות מעורבות מהקהל, שתיקתו של הקהל רעמה כשבודדים צחקו.

״למה הכסף שלנו מעורב במלחמות הללו?״, המשיך הקומיקאי: ״כשזה מגיע לישראל ולפלסטין, כולנו חושבים אותו הדבר, תסדרו כבר את העניינים שלכם. שניים מתוך שלושה. אבן נייר ומספריים. אתה יודע שהפלסטינים תמיד יזרקו אבנים קודם. ואתה יודע שליהודים קשה לזרוק נייר״. בעודו מדגיש את המילה האחרונה 

הבדיחה על פוארטו ריקו יצרה סערה ציבורית כה גדולה עד שקמפיין טראמפ בצעד חריג התנער מהבדיחה ומהינצ׳קליף: ״הבדיחה אינה משקפת את עמדותיו של הנשיא טראמפ או של הקמפיין״, אמרה יועצת בכירה לנשיא לשעבר, דניאלה אלוורז, על הבדיחה על פוארטו ריקו.

מופע החימום הסתיים ואחריו עלה איש התקשורת השמרן סיד רוזנברג, שהשתמש בביטויים פוגעניים נגד הילארי קלינטון, דמות בולטת במפלגה הדמוקרטית ויריבתו הפוליטית של טראמפ במערכת הבחירות של 2016. איש העסקים גרנט קרדון, שנאם לאחר מכן, הטיח עלבון אחרי עלבון במועמדת הדמוקרטית קמלה האריס, לעג למוצאה ולמראה שלה. לאורך האירוע נמשכו ההתקפות, בין היתר מצד חבר הילדות של טראמפ, דיוויד רם, שכינה את האריס ״השטן״ והוציא צלב מכיסו, תוך שהוא מודיע על כוונתו להתמודד לראשות העיר ניו יורק. הקריאות החריפות עוררו השוואות בין האירוע לבין עצרת נאצית מפורסמת שנערכה ב-1939 באותו אולם ממש. טים וולז, שותפה למרוץ של האריס, אמר שיש ״נקודות מקבילות״ בין שני האירועים. 

בעצרת, התבטא ראש עיריית ניו יורק לשעבר, רודי ג'וליאני, בנושא מדיניות ההגירה וביחס לפלסטינים כשאמר: ״בגיל שנתיים מלמדים את הפלסטינים להרוג אותנו. לא נותנים להם להיכנס לירדן או מצרים והאריס רוצה להביא אותם לכאן״.

טראמפ הסתובב מאושר כחתן ביום חופתו כשאת נאומו פתח בשאלה המסורתית שלו: ״האם אתם במצב טוב יותר היום מאשר לפני ארבע שנים?״, לשאלה זו הקהל השיב בקול אחד: ״לא!״. טראמפ חזר על הבטחתו להוציא לפועל את ״תוכנית הגירוש הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקאית״ והזהיר שוב מפני ״האויב מבפנים״ שינטרל, לדבריו. תוך שהיא מאשים את ממשל ביידן בהקדשת תקציבים מוגזמים למהגרים לא חוקיים במקום לתת מענה להוריקנים ההרסניים שפקדו את פלורידה.

בתגובה להאשמות על קשר לעצרת הנאצית, טראמפ וכמה מהדוברים בעצרת ניסו להדוף את הביקורת, אך לא נראו נסוגים מההתקפות החריפות על מתנגדיהם.

דונלד טראמפ בעצרת תמיכה (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ בעצרת תמיכה (צילום: רויטרס)

אחרי הדברים הללו, המשיך טראמפ בדבריו והעלה תיאורים דיסטופיים על העיר ניו יורק. הוא טען שהממשל דוחף ״מאות אלפי מהגרים״ לתוך העיר, והזהיר את תושבי ניו יורק כי ״אחוזי הפשיעה מרקיעים שחקים״ – אלו עומדות בסתירה לנתוני משטרת העיר, שמצביעים על ירידה בפשיעה. טראמפ הציג את ניו יורק כעיר מוכת פשע, חסרת שליטה ומלאת ״זרים בלתי חוקיים״ שנכנסים לדירות יוקרה בזמן שחיילים משוחררים נאלצים לחיות ברחובות.

פעילים יהודים ולטינו-אמריקאים, כולל נציגי הקהילה הפורטוריקנית והיהודית, יצאו בקריאה פומבית לגנות את ההתבטאויות הגזעניות שנשמעו בעצרת. ״עלינו לעמוד יחד נגד השנאה שמופנית כלפינו״, אמר דובר מטעם ארגון הקהילה הפורטוריקנית בפילדלפיה. מנהיגי ארגונים יהודים פרסמו הצהרה בה נאמר כי ״הרוח המפלגת של טראמפ מהווה איום על ערכי החירות והשוויון שבבסיס הדמוקרטיה האמריקאית״.

טראמפ, מצידו, התעלם מהביקורות ולא סיפק התנצלות רשמית. הוא המשיך להציג את המסר הגזעני של העצרת כ״נאמנות לערכים האמריקאים המסורתיים״, והצהיר כי הוא ימשיך ״להילחם במערכת הפוליטית הרקובה ובתקינות הפוליטית״ שלדבריו השמאל מנסה לכפות על החברה. טראמפ הולך כאן על חבל דק ובימים האחרונים הקריטיים לפני פתיחת הקלפיות: מצד אחד, הוא מחזק את גרעין התומכים שלו בו על ידי הדהוד מסרים שמרניים ומפלרטט עם אידיאולוגיות של עליונות לבנה, ומצד שני, הוא מסתכן בניכור מצביעים פוטנציאליים חשובים במדינות מתנדנדות, כמו פנסילבניה, אריזונה וג׳ורג׳יה, בהן קבוצות המיעוט יכולות להכריע את הכף.