שרת החוץ הגרמנית אנלנה ברבוק נקלעה למצב מביך עם נחיתתה בסין, כאשר לא היה מי שיקבל את פניה בשדה התעופה. בסרטון המתועד נראית ברבוק יורדת לבדה מכבש המטוס לאחר שמטוסה נחת בסין. היא נצפית כשהיא מביטה סביב ונראית מבולבלת כשהיא מבינה שאף נציג רשמי מסין לא נמצא במקום לקבל את פניה. הסרטון, שהועלה לפלטפורמת X (לשעבר טוויטר), כבר צבר אלפי צפיות.

נסיעתה של ברבוק לסין מגיעה על רקע מתיחות מורכבת בין המדינות. האיחוד האירופי צפוי להטיל מכסים על מכוניות חשמליות מסין, מהלך שגרמניה התנגדה לו - למרות עמדתה של ברבוק עצמה, שתמכה במכסים כ"איתות נגד המשטר הסיני". קנצלר גרמניה אולף שולץ דחה את עמדתה, והורה להצביע נגד המכסים.

בהצבעה שהתקיימה בבריסל, 12 מדינות נמנעו, חמש - כולל גרמניה - הצביעו נגד המכסים, ו-10 חברות האיחוד תמכו בהטלתם. ההחלטה צפויה להיכנס לתוקף עד סוף נובמבר לכל המאוחר.

המתיחות בין המדינות החריפה בספטמבר 2023, כאשר ברבוק כינתה את נשיא סין שי ג'ינפינג "דיקטטור". בתגובה, זימנה בייג'ינג את השגריר הגרמני והגדירה את דבריה כ"אבסורדיים ופרובוקטיביים". המתח גבר כשגרמניה שלחה שתי ספינות מלחמה למצר טייוואן - מהלך שנתפס כמחאה נגד התוקפנות הגוברת של סין באזור. בתגובה, הטילה בייג'ין מכסים נוספים על ברנדי אירופאי, בשיעור של 30.6% עד 39%.

שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)
שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)

בסוף ספטמבר, אחד הדיפלומטים הבכירים של המפלגה הקומוניסטית הסינית, ליו ג'יאנצ'או, ביקר בברלין ונפגש עם בכירים בקואליציה המושלת ועם האופוזיציה הנוצרית-דמוקרטית (CDU). עם זאת, הוא לא נפגש עם נציגי מפלגת הירוקים, למרות היותה חלק מהקואליציה השלטת - מה שנתפס כסנוב מכוון.

ביקורה של ברבוק יעמיד במבחן את האסטרטגיה החדשה שהציגה גרמניה כלפי סין ב-2023, המגדירה את סין כ"שותפה, מתחרה ויריבה". לדברי מומחי מכון מרקטור ללימודי סין (MERICS) בברלין, הביקור צפוי לשקף את המתח בין גישתה הערכית של ברבוק לבין האינטרסים הכלכליים של גרמניה מול סין.