התרסקות מטוס אזרבייג'ן איירליינס (אזאל) מבאקו לעיר גרוזיני ב-25 בדצמבר 2024 הפכה לאירוע טראגי שזעזע את אזרבייג'ן ויצר משבר דיפלומטי חמור עם רוסיה. המטוס מדגם אמבראר 190 שנשא 67 נוסעים ואנשי צוות התרסק ליד העיר אקטאו שבקזחסטן, תוך גביית חייהם של 38 בני אדם, מתוכם שישה אזרחי קזחסטן.

בראיון שהעניק היום נשיא אזרבייג'ן אילהאם אלייב לערוץ החדשות האזרי AZ-TVֿ, לא השאיר הנשיא ספק בגרסתו: "העובדות הן שהמטוס האזרבייג'ני האזרחי ניזוק מבחוץ בשטח רוסי, ליד העיר גרוזיני, וכמעט איבד לחלוטין את השליטה". הוא הוסיף: "אנו יודעים גם שהמטוס שלנו הפך ללא שלט על ידי לוחמה אלקטרונית".

מטוס ''אזרבייג'ן איירליינס'' (אזאל) שהתרסק באוזר קזחסטן (צילום: REUTERS/Azamat Sarsenbayev)
מטוס ''אזרבייג'ן איירליינס'' (אזאל) שהתרסק באוזר קזחסטן (צילום: REUTERS/Azamat Sarsenbayev)

אלייב לא חסך ביקורת מרוסיה, וטען כי "בשלושת הימים הראשונים שמענו מרוסיה רק גרסאות משוגעות". הוא דחה תיאוריות רוסיות ראשוניות להתרסקות, כגון התנגשות בציפורים וערפל צפוף, ואף הצביע על "חורי רסס ברורים בגוף המטוס" כהוכחה לגרסתו.

הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין שוחח עם אלייב אתמול (שבת) והתנצל על האירוע, אך ללא הודאה מפורשת באחריות. על פי הודעת הקרמלין, פוטין "התנצל על האירוע הטראגי שהתרחש בשטח האווירי הרוסי והביע את תנחומיו העמוקים והכנים למשפחות הקורבנות".

אלייב היה נחרץ בדרישותיו מרוסיה: "ראשית, הצד הרוסי צריך להתנצל בפני אזרבייג'ן. שנית, עליו להודות באשמה. שלישית, האחראים חייבים להיענש, להיות מובאים לאחריות פלילית, ופיצויים חייבים להשתלם למדינת אזרבייג'ן, וכן לנוסעים ולצוות הפגועים".

הוא הוסיף וביקר את ניסיונות רוסיה לטשטש את האירוע: "הם הראו בגלוי שהצד הרוסי רוצה להשתיק את העניין, וזה בוודאי לא זוקף לזכותו". אלייב טען כי חלק מאמצעי התקשורת הרוסיים אף הציעו תיאוריות מרחיקות לכת, כולל האשמת כלי טיס בלתי מאויישים אוקראיניים בהתנגשות במטוס.

במקביל, רוסיה טענה כי "גרוזני, מוזדוק ווולדיקבקאז הותקפו על ידי כלי טיס בלתי מאויישים אוקראיניים, ומערכות ההגנה האווירית הרוסיות הדפו תקיפות אלה" באותו יום.

יועץ התקשורת לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר לכתבים כי ישנם "סימנים מוקדמים" שהמטוס יכול היה להיות מופל על ידי מערכות הגנה אווירית רוסיות, אך הוסיף כי החקירה עדיין בעיצומה.

אזרבייג'ן דחתה הצעה רוסית לחקירה באמצעות הוועדה הבין-מדינתית לתעופה, בטענה שהוועדה מורכבת ברובה מפקידים רוסים. אלייב הבהיר: "אין זה סוד שארגון הזה מורכב בעיקר מפקידים רוסים ומנוהל על ידי אזרחים רוסים. גורמי אובייקטיביות לא יכלו להיות מובטחים במלואם כאן".

במקום זאת, הוקמה קבוצת עבודה בינלאומית שתכלול נציגים מברזיל, קזחסטן, רוסיה ויצרנית המטוס, אמבראר. אלייב הדגיש כי "אילו היינו רואים צעדים הוגנים וסבירים מרוסיה מיד לאחר התאונה, כנראה שלא היינו מתנגדים".

בהקשר זה, אלייב חשף פרטים נוספים על ההתנהלות הרוסית. הוא טען כי הרשויות הרוסיות העלו תיאוריות חלופיות להתרסקות מיד לאחר האירוע, כולל התנגשות בציפורים והתפוצצות בלון גז בתוך המטוס. "זה הראה בגלוי שהצד הרוסי רוצה להשתיק את העניין, וזה בוודאי לא זוקף לזכותו," אמר.

למרות הטון החריף, אלייב הבהיר כי "המטוס שלנו הופל במקרה", והוא אינו מאמין שההפלה הייתה מכוונת. עם זאת, הוא עמד על כך שיש לחשוף את מלוא האמת, תוך שהוא מדגיש: "ניסיונות להכחיש עובדות ברורות ולהונות את הציבור הם גם חסרי היגיון וגם מגוחכים".

כחלק מההתמודדות עם המשבר, אזרבייג'ן נקטה צעדים משמעותיים. המדינה השעתה טיסות לשבע ערים רוסיות, והדבר שיקף את העומק המדיני של המחלוקת. אלייב הבהיר כי "בראש ובראשונה, שיקולי בטיחות עומדים כאן בחזית" והדגיש כי לא ברור מתי, אם בכלל, יחודשו הטיסות.

בנאום תקיף, אלייב האשים את רוסיה בניסיון להסתיר את האמת. "לא יכולה להיות שום שיחה על פעולת טרור מכוונת", הדגיש, "לכן, הודאה באשמה, התנצלות בזמן לאזרבייג'ן, שנחשבת מדינה ידידותית, וליידע את הציבור על כך - אלה היו צעדים שצריכים היו להינקט".

אחד הרגעים המעניינים בדברי אלייב היה התייחסותו לסוגיית המרחב האווירי הרוסי. הוא הבהיר כי "פעולת קוביירה" (שטיח) הוכרזה רק לאחר שהמטוס שלהם היה חשוף להשפעה חיצונית. "אם זה המצב", אמר, "זה שוב מראה כי השירותים המקומיים עשו זאת כדי לטשטש את העניין".

בהקשר זה, אלייב גם התייחס להשעיית הטיסות. "אזאל השעתה ללא הגבלת זמן את טיסותיה לשבע ערים רוסיות", הוא אמר, "בו-זמנית, השעינו גם טיסות של חברות תעופה רוסיות משלוש ערים רוסיות לאזרבייג'ן. הקשר האווירי שלנו עם סך הכול 10 ערים מושעה כעת, ואחזור ואומר כי בראש ובראשונה, שיקולי בטיחות עומדים כאן בחזית". לגבי עתיד הטיסות לגרוזני, היה נחרץ: "ככל הנראה, הן לא יחודשו. החיים יגידו, ובטיחות המרחב האווירי הרוסי תילקח בהחלט בחשבון".

אלייב לא חסך בביקורת על הניסיונות הרוסיים להסביר את האירוע. "למרבה הצער", אמר, "כמה חוגים ברוסיה העדיפו להעלות תיאוריות משונות". הוא התייחס לטענות על התנגשות בציפורים, וטען כי "ייתכן שכאשר המטוס ניזוק והותקף, הטייס יכול היה לתפוס זאת כהתנגשות בציפורים. כי כנראה שלעולם לא היה עולה על דעתו שמטוס שלנו עלול לחוות פגיעת ירי מהקרקע תוך כדי טיסה מעל מדינה שהיא ידידה שלנו".

סוכנויות החדשות הרוסיות המשיכו לטעון את טענותיהן, אך אלייב דחה אותן בתוקף. "רגע נוסף מצער ומפתיע עבורנו היה שסוכנויות רוסיות רשמיות העלו תיאוריות על התפוצצות בלון גז בתוך המטוס. במילים אחרות, זה הראה בבירור שהצד הרוסי רצה לטשטש את העניין, מה שאינו הולם אף אחד".

הנשיא הבהיר את עמדתו בנוגע לחקירה הבינלאומית: "אנו תומכים בבדיקה בינלאומית ובשום אופן לא יכולים למסור את העניין לוועדה הבין-מדינתית לתעופה. עמדה זו התקבלה גם בהבנה". הוא הסביר כי הסיבה לכך היא ההרכב הרוסי הדומיננטי בוועדה זו.

בדבריו החריפים, אלייב סיכם את עמדת אזרבייג'ן: "כל מה שאנחנו עושים, אנחנו עושים בגלוי. הציבור האזרבייג'ני מיודע ויהיה מיודע על כל צדדי העניין". הוא הדגיש כי המדינה מחפשת את האמת המלאה, תוך שמירה על השקיפות והעקביות.

בסופו של דבר, נותרו שאלות רבות ללא מענה. אלייב הבהיר כי יש צורך לחקור סוגיות מרכזיות: מדוע המטוס לא יכול לנחות בגרוזיני, כיצד השפיעה הלוחמה האלקטרונית על בקרות המטוס, ומהו היקף הנזק שנגרם. המתח בין אזרבייג'ן לרוסיה ממשיך לרחף מעל הפרשה, כאשר שני הצדדים ממתינים לתוצאות החקירה הבינלאומית.

אילהם אלייב, נשיא אזרבאייג'ן (צילום: רויטרס)
אילהם אלייב, נשיא אזרבאייג'ן (צילום: רויטרס)