"שליחים של הסוכנות היהודית חוזרים לפעול בתוך אוקראינה", אמר ל"מעריב" יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל, המכהן גם כיו"ר בפועל של הסוכנות היהודית. חגואל, שביקר בצד האוקראיני של הגבול עם פולין, ציין כי במהלך השבוע הגיעו לישראל כ-600 עולים מאוקראינה, בטיסות ממדינות שכנות, בהן פולין, אוקראינה ומולדובה.

"ישנם כיום באוקראינה כ-6,000 מתעניינים בעלייה לישראל ואנחנו מטפלים בהם. לאחר שהם עוברים את הגבול, נעשית בדיקת זכאות על ידי 'נתיב' והסוכנות מטפלת בסידורי הבאתם לישראל. הסוכנות שכרה כ-4,000 חדרי מלון בפולין, ברומניה, במולדובה ובהונגריה וגם באוקראינה שכרנו מלון עבורם", הוא סיפר עוד - "הצוותים של הסוכנות עובדים סביב השעון. מדובר במבצע מורכב".

חגואל דחה את ההערכות שייתכן שחלק מהעולים ישובו בתוך כמה חודשים לאוקראינה. "ניסיון העבר שלנו מגל העלייה בתחילת שנות ה-90', במהלכו עלו לישראל למעלה ממיליון עולים, הראה שרובם הגדול נשאר בישראל. אני מאמין שזה יקרה גם הפעם".

עולים מאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)
עולים מאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)

להערכתו, קיים פוטנציאל גבוה של עשרות אלפי עולים מאוקראינה: "חלקם לא יוצאים מהבתים בגלל המצב הביטחוני ואני מעריך שמספרם של העולים מאוקראינה יעלה משמעותית".

בתוך כך, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, ביקרה בנמל התעופה בן גוריון, ביחד עם מאיר שפיגלר, ראש צוות המשימה הלאומי בחירום לקליטת העלייה במבצע "ערבות ישראל" ליהודי אוקראינה.

"הגעתי לנתב"ג עם ראש צוות החירום, מנהל נתב"ג שמואל זכאי ומנכ"ל משרד העלייה והקליטה רונן כהן, כדי לוודא שאין צוואר בקבוק בתהליך קליטתם של יהודים וזכאי חוק השבות, אשר ברחו מאזורי הקרבות ולוודא שכל הזרועות הרלוונטיים עובדים בשיתוף פעולה מלא בכדי לקבל בברכה את העולים ללא עיכובים בתהליך", ציינה תמנו-שטה.