בעוד רוסיה ממשיכה לצבור הפסדים בשדה הקרב, היא מנסה לנצח את המערכה מול אוקראינה על ידי פגיעה באספקת החשמל עם תחילתו של החורף. התוצאה לכך היא מלחמת התשה - מטחי טילים רוסיים טסים ברחבי אוקראינה, ומהנדסי כוח אוקראינים עובדים במשך ימים בטמפרטורות קפואות כדי להחזיר את הכוח.

פוטין: "כל מי שיתקוף את רוסיה בנשק גרעיני, ימחק מעל פני האדמה"
"הצבא הרוסי לא יצבור הישגים משמעותיים": ההערכה שצפויה לאכזב את פוטין

על פי חברת החשמל האוקראינית, כ-40% מאספקת החשמל הרגילה הייתה במצב לא מקוון בשלב מסויים באוקטובר. קירילו טימושנקו, סגן הרמטכ"ל של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אמר ל-CNN כי "מה שמערכת האנרגיה האוקראינית חווה מאז אוקטובר, אף מערכת אנרגיה בעולם לא חוותה מעולם".

מנכ"ל חברת החשמל אוקרנרגו, וולודימיר קודריצקי, אומר שהנושא אינו בייצור חשמל אלא בהבאתו לאנשים. "האויב פוגע במתקנים ובמרכיבי המפתח החשובים ביותר של תחנות משנה המבטיחות את התפוקה", אמר בריאיון ל-CNN.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין  (צילום: Sputnik Mikhail Metzel Pool via)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik Mikhail Metzel Pool via)

עוד צויין כי הרוסים תוקפים את החלקים הפגיעים ביותר של המערכת. "באופי ההתקפות אנו רואים שטילים רוסיים מכוונים על ידי מהנדסי כוח", אומר טימושנקו. הסיבה לכך, בין היתר, היא משום שעד השנה אוקראינה הייתה מחוברת לאותה הרשת כמו רוסיה ובלארוס - ועל כן המהנדסים מכירים את הרשת מבפנים.

ג'וזף מג'קוט, מנהל התוכנית לביטחון אנרגיה ושינויי אקלים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, הסביר כי "ההתקפות של רוסיה התמקדו במרכיבים מרכזיים של רשת ההולכה של אוקראינה, מנעו מהחשמל המופק לעבור דרך הרשת ואל הצרכנים, ואילצו הפסקות כדי לאזן את הרשת".

רוסיה תקפה באוקראינה באמצעות מל"טים איראנים. צילום: רויטרס

בימים אלו, אוקראינה מחפשת אחר חלקים תואמים לביצוע תיקונים במערכת החשמל שלה, בעוד האזרחים סובלים מהפסקות חשמל שנמשכות לרוב יותר מ-12 שעות ביום. ברשויות דואגים כי הפסקת חשמל ממושכת תגרום לגל נוסף של אזרחים אוקראינים לברוח מערבה לפולין ולמדינות שכנות אחרות.