בתקופה שבה טורקיה ממלאת את תפקיד המתווך בין וושינגטון למוסקבה בנוגע למלחמה באוקראינה, בעיקר מגעים פוליטיים ונושא יצוא התבואה, מדינות אירופה רבות מביעות דאגה מהתפקיד של ארדואן במשא ומתן. 

פוטין מאבד שליטה? בנאט"ו חוששים ממתקפה של המיליציות הרוסיות
מומחה צבאי מזהיר: זה התרחיש שייאלץ את פוטין להשתמש בנשק גרעיני

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הגביר לאחרונה את המגעים הטלפוניים שלו עם הצדדים, בין אם להבטיח הסכם על מעבר תבואה אוקראינית כדי להפחית את משבר האנרגיה או לקרוא להפסקת המלחמה בין מוסקבה לקייב. לפי הודעת הנשיאות הטורקית, ארדואן ערך שיחת טלפון לעמיתו הרוסי, ולדימיר פוטין, במהלכה הביע את תקוותו לסיים את המלחמה בהקדם האפשרי.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בהודעה שפרסמה מחלקת התקשורת של הנשיאות הטורקית נמסר כי השיחות בין ארדואן לפוטין דנו שוב בנושאי האנרגיה וגם בנושאים אזוריים, לרבות מסדרון התבואה והמאבק בטרור. אולם, נראה כי המהלך הטורקי מעורר את זעמם של האירופים. נציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, הביע עמדה זו במכתב שהופנה לפרלמנט האירופי, בו כתב: "העמקת היחסים הכלכליים בין טורקיה לרוסיה היא מקור לדאגה רבה".

נמל אודסה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
נמל אודסה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)

ראש "המכון לביטחון באירופה", ד"ר עמנואל דופוי, תמך בעמדה האירופית בנוגע לתפקיד הטורקי ותיאר אותה כמוצדקת וטען כי נשיא טורקיה ארדואן משחק בחזיתות שונות, ואינו תומך בקהילה הבינלאומית בנושא הסנקציות המערביות המוטלות על רוסיה. לדבריו, אנקרה עוקפת את הסנקציות הללו ונהנית מצינורות הגז העוברים בים השחור, למרות שהיא מדינה חברה בארגון האמנה הצפון-אטלנטית (NATO) ושואפת להצטרף לאיחוד האירופי.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

דופוי לא מכיר בתפקיד הטורקי בהסכם יצוא התבואה האוקראיני, בטענה שאנקרה מגנה על יישום ההסכם מכיוון שהיא מפקחת על מיצרי הבוספורוס והורמוז שדרכם עוברים אוניות התבואה.

מנגד, האנליסט הפוליטי במרכז SITA למחקר, ד"ר בילגי האן אוזטורק, דחה את דבריו של ד"ר דופוי והדגיש כי האירופים סובלים ממשבר אנרגיה בניגוד לטורקיה, והם ניסו לפני מלחמה לתווך בין מוסקבה לקייב, אך הן נכשלו. בנושא הסנקציות על רוסיה, אמר ד"ר אוזטורק כי צרפת וגרמניה התנגדו תחילה לעמדה האמריקאית.

לדבריו, עמדתה העקרונית של טורקיה היא לדחות את הסנקציות החד-צדדיות שהוטלו על מוסקבה, כשהיא נצמדת רק לסנקציות שהוטלו על ידי מועצת הביטחון של האו"ם. ראוי לציין כי מסמך "יוזמת המשלוח הבטוחה" עבור דגנים ומוצרי מזון מנמלי אוקראינה נחתם ב-22 ביולי בין טורקיה, רוסיה, אוקראינה והאו"ם. ההסכם כלל הבטחת יצוא תבואה שתקוע בנמלי אוקראינה בים השחור לעולם, כדי לטפל במשבר המחסור במזון העולמי שמאיים על אסון הומניטרי.