לכבוד תערוכת BEERS שעומדת להיפתח בקרוב פגשה מירה איתן את אמיר נוימן מ"נורמן פרמיום" לשיחה על מהפכת הבירה שעוברת על ישראל
בעשר השנים האחרונות קרה משהו טוב לעולם הבירה הישראלי, אפשר כבר לקרוא לו מהפך. הוא גדל והופך להיות מגוון וצבעוני מאוד, ובמקביל צצות כפטריות אחר הגשם עשרות מבשלות קטנות ובינוניות, עם מבחר בירות מיוחדות. בניגוד ליין, שנתפס לרוב כמוצר יוקרתי לקהל מתוחכם, הבירה נדרשה תמיד לעבור את שלב ההתגברות על הסטיגמה של משקה זול לקהל עממי. לשינוי הזה דואגים כבר כמה שנים מספר יבואנים שמייבאים בירות מיוחדות ויוקרתיות יותר. קולעת לטעם הישראלי. שימיי אחת מחברות היבוא המיוחדות, שקמו בתחילת המהפכה ואף סייעו לה מאוד היא חברת 'נורמן פרמיום', שנוסדה בשנת 2006 על ידי אמיר נוימן ויואב עלון. השניים, בעלי שני פאבים שהתמחו בבירה מההתחלה, הבינו שנדרש פה שינוי. "כבר ב'נורמן' וב'נורמה ג'ין' מאוד אהבנו את תחום הבירות המיוחדות וחיפשנו להביא מגוון רחב לברים שלנו", מספר אמיר נוימן, מנכ"ל החברה. "במקביל ראינו שיש עניין רב מצד הלקוחות בבירות מיוחדות, שהגיעו בכמות קטנה לארץ ובאופן לא סדיר. ואז צץ הרעיון. החלטנו לייבא לארץ מותגים שהיו חסרים, ולהתייחס לעניין הזה יותר ברצינות ועם כל תשומת הלב. להקים חברה שתתמחה בבירה, עם תפיסה מקצועית, שכוללת הדרכה". כבר לפני שהחלו לייבא את הבירה, צפו אמיר ויואב את השינוי בצריכה, והחלו להשקיע בידע ובחינוך. 'נורמה ג'ין' היה הבית הראשון לפעילויות בירה, להרצאות ולקורסים מקצועיים. כיום מייבאת החברה עשרות תוויות של מותגי פרמיום בעלי שם, בעיקר מבלגיה וחלקם גם מאנגליה, כשהמותגים המובילים הם דובל, שימיי, לינדמנ'ס, סט. ברנרדוס, ברוקלין, פולר'ס, ווסטון סייד ועוד. הבירות נבחרות בקפידה, ומציגות מגוון רחב של סגנונות הבאים לידי ביטוי במראה, בניחוחות ובטעמים היוצרים את האופי הייחודי והשונה של כל בירה ובירה. למה דווקא בירות מהשוק הבלגי? "מדובר במדינה של תרבות בירה עשירה, שמאוד מתאימה לקהל הישראלי" עונה אמיר. "הקהל שחיפש את הייחוד מאוד התחבר לעולם הבלגי, שמציע בירות פחות מרירות ונוטות יותר למתקתקות, עם אחוז אלכוהול גבוה יותר. הישראלים שותים מעט מאוד בירה ביחס לעולם המערבי, אבל מעדיפים את הבירות שלהם יותר חזקות. התברר שהחיבור בין בירה בלגית עשירה, מאוד עמוקה בטעמים, מאוד עגולה ובעלת אלכוהול גבוה נעשה לחיבור טוב עבור ישראלים רבים". צריכת הבירה הממוצעת לנפש בארץ היא מהנמוכות בעולם, כ-14 ליטר בשנה לאדם, בהשוואה ל-150 ליטר לאדם בצ'כיה ולא הרבה פחות מזה בשאר ארצות אירופה, באירופה ובארה"ב. ובכל זאת שוק הבירה בארץ מתפתח מאוד. "השינוי שקרה פה בעשר השנים האחרונות אדיר ומדהים" אומר אמיר. "מאוד מזכיר את מה שקרה שנים קודם בענף היין, הקפה ושמן הזית. אולי לא שותים פה יותר, אבל עברו לשתות מבחר יותר מגוון, יותר מתוחכם ויותר מעניין. העוגה נשארה פחות או יותר אותו דבר, אבל פלח הבירות המיוחדות צומח בקצב מטורף". "כמו שקרה בעולם היין, היבוא סלל את הדרך לייצור המקומי. אנשים נפתחו למבחר מאוד גדול, הבינו שיש רמות שונות של ייצור ומגוון טעמים רחב, וזה סלל את הדרך למהפכה של החמש שש שנים האחרונות, של מבשלות הבוטיק המקומיות". מהפכת מבשלות הבוטיק, טרנד שהחל בארה"ב בתחילת שנות האלפיים, הגיע אלינו לפני כעשור. הטרנד לא הביא לעלייה בצריכה, אלא להסטה בסוג הבירה. כמו שהאמריקאים לא ויתרו על הבאדווייזר והמילר, אך מנגד הפחיתו את צריכת הבירות המיובאות ועברו לבירות בוטיק מקומיות, כך גם בארץ, לגולדסטאר עדיין יש מקום של כבוד בראש, אך פתאום כולם מתעניינים במבשלות בוטיק קטנות. מבשלות הבוטיק המקומיות תופסות נתח מצומצם בלבד משוק הבירה (כ-2% לעומת 79% של המבשלות הגדולות), אך השפעתן ניכרת ומשפיעה על הרגלי הצרכן הישראלי. יתר 19% שייכים לייבוא של בירות פרמיום מיוחדות מבלגיה, בריטניה, המזרח הרחוק ועוד. "מה שצומח הכי הרבה בשנים האחרונות זו הבירה המקומית" מוסיף אמיר נוימן. "פלח השוק קטן, אבל זהו הפלח שצומח הכי מהר לאחרונה, בהתחשב בזה שעד לפני מספר שנים לא היו קיימות בכלל מבשלות כאלה. ולמרות שהשוק המקומי חטף מכה מהיטלי מיסוי הבירה החדשים, זה כנראה העתיד. המבשלות שקיימות היום יגדלו ויתפסו שטח שוק גדול יותר ויהיו שחקנים גדולים יותר שיתפסו את מרכז השוק", מנבא אמיר. "כחברה אנחנו מאמינים ששם נמצא העתיד" ממשיך האיש והחזון. "לפני כשלוש שנים רכשנו את מבשלת הנגב מתוך ראיה לטווח ארוך. התעשייה הזו לטווח הקצר מאוד קשה ולא פשוט להרוויח שם כסף, אבל בטווח הארוך אנחנו מאוד מאמינים בתחום, ובמבשלה שלנו בין היתר. ואנחנו מוסיפים ומגדילים את מגוון המוצרים, מחדשים ומרעננים ומוציאים מהדורות חדשות, כי זה העתיד לדעתנו". נורמן פרמיום שמה לה למטרה להתמחות בתחום בירות האיכות ולהציע ללקוחותיה שירות מקצועי ואמין המבוסס על ידע מעמיק בתחום הבירה, תוך כדי דגש על קידום תרבות הבירה בישראל. "אני חושב שיש הרבה דברים שאפשר לעשות לקידום תרבות הבירה בארץ. אפשר לחבר יותר חזק את הבירה לקולינריה. בירה היא מלווה טובה לארוחה לא פחות מיין. אפשר לעשות יותר הדרכות וטעימות, בין אם זה ביקורים במבשלות או טעימות יזומות בחנויות יין ובמסעדות. חשוב גם להדגיש את הסגולות הבריאותיות של הבירה. היין זוכה למחמאות בקשר לנושא ואנשים לא יודעים כמה בירה זה מוצר בריא, מזין, מלא בוויטמינים ונוגדי חמצון, לא פחות מיין". "התעשייה הזאת חטפה מכה גם כשהעלו את המיסוי ומכה נוספת תפיסתית. בארץ מחברים את הבירה לכל מה ששלילי בעולם האלכוהול. בירה צריכה להיות כמו יין שלא נתפס כשלילי בעיני מקבלי ההחלטות. יש פה תעשייה צעירה ונחמדה וצריך לפרגן לה, לעודד צריכה מקומית ולסייע למבשלות קטנות. כל אלה דברים שיעזרו לפתח תרבות בירה אמתית". בערבות הנגב עושים בירה מצוינת בתערוכת Beers שתערך בעוד כמה ימים, יציעו ה'נורמנים' בפעם הראשונה בירה ממבשלת הנגב שנקראת בירת בראשית, ומיוצרת למלון 'בראשית'. בתערוכה תהיה כמות מוגבלת באופן חד פעמי, וכן תושק הבירה גם כמהדורה חד פעמית במארזי שי בחנויות בתקופה זו. עוד ישיקו בתערוכה באופן רשמי גם את בירת הג'ינג'ר 'קראביס' שמגיעה מאנגליה. ובנוסף, מציעים בפעם בראשונה בתערוכה את 'פרימטור וייסן', ממבשלה צ'כית קצת יוצאת דופן, שלא מייצרת רק לאגרים, אלא גם מגוון גדול של בירות אייל. ה'ווייסן' זכתה בתחרות בירה מהחשובות בעולם בתור הבירה הטובה ביותר לשנת 2013. תוכניות לעתיד? "באופן כללי ההשקעה והמוטיבציה שלנו היא להשקיע במבשלת הנגב שאנחנו מאוד מרוצים מהתוצרים ומההתפתחות שלה". ויש גם מילה טובה לסיום. מסתבר שבמבצע 'צוק איתן', לצד ההפסדים, קרה משהו טוב למבשלה. "מצד אחד כל מפעלי הדרום נפגעו מאוד בתקופת המבצע, אצלנו קשה היה לייצר והמכירות נפלו. אבל הגל הגדול של התמיכה בדרום לקראת סיום המבצע היה מדהים עד שלא יכולנו לעמוד בכמות. עשרות אירועים של תמיכה בדרום שנערכו על ידי ראשויות מקומיות וחברות פרטיות. שפע אירועי תמיכה ופרגון, ואנשים שהתחברו למוצרים בדרום, וזה הורגש מאוד במכירות הסופיות. בנוסף, זכינו גם לחשיפה מאנשים שהם לא הקהל הקבוע שגילה אותנו". תמיד טוב לסיים עם הפי אנד, לא? BEERS 2014 – תערוכת הבירה של ישראל – הינה האירוע השנתי המרכזי של ענף הבירה שמרכז אליו את מבשלות הבוטיק הישראליות, יבואני הבירה ומותגי פרימיום מכל העולם. התערוכה תתקיים במתחם התחנה, 11-9 בספטמבר, בין השעות 23:00-18:00.