"בכל בוקר מישהו מתעורר פה משנתו בביטחון שהוא הולך לעשות את היין הבא שיזכה בציון 95 מרוברט פרקר". אלכס הרוני על מהפכת היין הישראלי לאן?
מהפכת היין הישראלי עדיין שקועה עמוק ב"תהליכים". אמנם ב-20 השנים האחרונות לערך כולנו ראינו את מספר היקבים בישראל נוסק מכ-30 לסביבות ה-200, אם כי אני הפסקתי לספור או להתייחס לכך בתשומת לב רבה אחרי ה-100 הראשונים. עם זאת, אין לתת לתהליך הרנסנס הזה לבלבל אותנו, כל זמן שלמעלה מ-90% מהיינות הנצרכים בישראל עדיין מיוצרים על-ידי כ-15 יקבים. ואל תחשבו שאנו צורכים יותר, משום שצריכת יין נשארה קבועה זה שנים בכמות של 4-5 ליטרים לאדם. כנקודת התייחסות, צרפת צורכת 42 ליטרים לאדם, אנגליה כ-22 ליטרים וארצות-הברית כ-10.5 ליטרים.
"יין הוא השגריר הטוב ביותר שיכול להיות למדינה. חבל לא למנף את זה..." (צילום: יח"צ, freeimages.com)
למעשה, הממשלה בישראל כה מודאגת שאנו שותים יין באופן מוגזם עד שהיא הטילה מגבלות מכבידות על פרסום היין ואילצה את התעשייה להציב אזהרות בריאות על הבקבוקים, כאלו הדומות לאלו המופיעות על סיגריות, ובכך הפכה את קידום תעשיית היין אף לקשה יותר עבורנו - יצרני היין. בייאושנו אנו תרים אחר דרכים חדשות ונועזות לפנות לשווקים בחו"ל, כפי שעשו כה רבות ממדינות יצור היין לפנינו. ראו את ניו זילנד, לפני 20 שנה אף אחד לא שמע על יינות המגיעים מניו זילנד וכעת היא מוכרת כאחד מהאזורים הראשונים בעולם לגידול זני הענבים סוביניון בלאן ופינו נואר.
אם כך, האם ניתן להשוות את סיכויי ההצלחה הבינלאומית של תעשיית היין הישראלית לאלו של מתחרינו בעולם? לרוע המזל, לא ממש. הפנטזיה האולטימטיבית של יצרני יין ישראלים היא לזכות להכרה בינלאומית כמי שמייצרים יינות ברמה עולמית – יינות אשר יימצאו בכל בית ויוגשו על שולחנות ארוחת הערב במדינות השונות, תוך תקווה שכשצרכנים ילכו לקנות יין הם יבטאו את רצונם לקנות יינות ישראליים באותה הקלות בה הם מבקשים יינות צרפתיים, ספרדיים או אוסטרליים. כידוע, אנו עדיין לא שם. כשאומרים לאנשים שאנו מייצרים יינות בישראל, על-פי רוב התגובה הרווחת היא: "ישראל, באמת? מי ידע?".
ישנו מספר עצום של סיבות בגינן יינות ישראליים אינם פופולאריים בחו"ל ואני חושב שהראשונה שבהן היא שבכנות אנשים רבים אינם יודעים שלישראל יש תעשיית יין. בנוסף, אני חושב שאנשים כה תשושים מהחדשות המתלוות באופן קבוע למדינת ישראל, שאין בהם באמת את הרצון להתעמק מעבר להיכרותם את ישראל כמדינת היי-טק, טכנולוגיית חקלאות ועימות אזורי. אפילו במגרש המשחקים הבינלאומי נוטים הישראלים לראות האחד את השני כיריבים גדולים יותר מאשר מתחריהם הזרים. יש רק קומץ יקבים ישראלים המאמינים באמת בעשיית מאמץ משותף לשיווק יינות ישראליים בחו"ל, אך לבדם הם לא יכולים להזיז את השוק בכיוון הנכון.
לרוע המזל, ממשלת ישראל מציעה מעט מאד מימון לקידום יינות ישראליים, זאת משום שאנו מהווים רק כ-3.5% מההכנסה מייצוא תעשיית האוכל הישראלי בכללותה. היקבים והמגדלים כן משלמים מכסי-מגן לגופים הממשלתיים שאמורים לקדם את התעשייה, אך בפועל ובאופן מעציב המימון הקטן שאנו מקבלים לא תמיד מועבר לידיים המתאימות ביותר. יש אירוניה מסוימת בכך שכשישראלים מארחים זרים, בבית או בחו"ל, הם שולפים בגאווה בקבוק של יין ישראלי מתוך מטרה להראות אלו יינות נפלאים אנו מייצרים כאן. מכאן שבכמה מובנים אנו מבינים את החשיבות שיש ליין כשגריר למדינתנו הקטנה על אף שזה לא יכול להימדד באמצעים חשבונאיים רגילים.
בנוסף, וכדי להכביד על הנטל הכבד ממילא המוטל עלינו בחו"ל, התעשייה אף שמה עצמה בידי אנשים שאין להם אינטרס אמיתי לקידום ישראל כאזור יין. אנו מייצאים לחברות שאינן מייחסות חשיבות רבה ל"מותג ישראלי", ורואות אותנו כחלק מפורטפוליו רחב יותר של יינות כשרים אותם הם מציעים. מצב זה מוביל לפרדוקס האבסורדי שישראל היא מדינת ייצור היין היחידה שאין לה הקצאת מדף משלה בחנויות היין והיא כלולה בחלק גנרי של יינות כשרים, ללא יכולת למצוא מקום לביטוי עצמי.
אז מה בכל זאת ניתן לעשות כדי לשפר את מצבנו? ראשית, יש להתגבש כתעשייה ולהבין שעלינו לעבוד גם יחדיו וגם באופן נפרד מהחברות המייבאות את יינותינו לחו"ל, מכיוון שאנו לא תמיד חולקים מטרות משותפות. אנו לא יכולים לתת להם לעצב את גורלנו ואנו חייבים להשקיע בעבודה קשה כדי לעצבו בעצמנו. שנית, עלינו להבין מי הוא הלקוח שלנו. למרות כוונותינו הטובות ביותר, עולם היין עדיין לא שומע את סיפורנו. עם זאת, יש לנו ציבור של קהילות יהודיות הגרות בחו"ל השמחות להקשיב לנו, לטעום את מוצרינו שאף יוכלו בעזרת מאמץ קטן מצדנו, להשתכנע להגדיל את הצריכה שלהם של יינות ישראליים על חשבון יינות כשרים המיוצרים בכל מקום אחר. דבר זה יניב תוצאות מהירות ומידיות יותר.
שלישית, ועל אף מה שטענתי מעלה, עלינו להמשיך לשחק את המשחק לטווח ארוך ולהתמיד ולהתעקש על הצגת סיפורנו בקרב אוכלוסיית צרכני היין הכללית. אכן, זהו פרויקט לטווח ארוך, למרות שאורך רוח וסבלנות הן לא תכונות בהן אנו הישראלים מצטיינים. ולבסוף, ויתכן שאף ברמה הקריטית יותר, אנו צריכים לנסות ולהגדיל את צריכת היין המקומית, שהיום כמעט ואינה קיימת. גידול בצריכה המקומית אפילו במספר ליטרים בודדים לאדם יביא לטרנספורמציה בגורל תעשיית היין שלנו.
- הכותב הוא בעלים ומנכ"ל יקב דלתון