המשלחת הישראלית לאולטימייט פריסבי לנוער, המונה שתי נבחרות ייצוגיות של ילדות וילדים בני 13-17, נתקלה באנטישמיות קשה בבלגיה. הנבחרת, שהגיעה לאליפות אירופה לנוער (U17), קיבלה הודעה ברגע האחרון כי השתתפותה בטורניר נאסרה.

בשיחה עם ״מעריב״ סיפרה מרינה גלפנד-קפלון, אמו של אחד הקפטנים בנבחרת, תיארה את התחושות הקשות שמלוות כעת את חברי המשלחת הישראלית ״אנחנו לא באים להילחם, אנחנו באים לשחק. זה ספורט שוחר שלום והפשרה שהסכמנו עליה היא שלא נשתתף במצעד הדגלים או בשום דבר חברתי ונשחק במגרש מרוחק מכל השאר והנבחרות יגיעו לשחק במשחק המרוחק שנמצא באזור אחר והמגרש הזה הוא זה שהושחת״. 

לפני כשלושה שבועות, התקבלה הודעה כי ראש העיר גנט מסרב לאפשר לנבחרת הישראלית לשחק בטורניר, ואף איים לבטל את כל האירוע אם ישראל תשתתף. ההתאחדות הישראלית התעקשה על זכותה להשתתף בהתאם לתקנון הספורט, וביקשה ממארגני הטורניר למצוא פתרון.

כשבועיים לפני מועד הטיסה, הציעו המארגנים מגרש חלופי מרוחק ממתחם האליפות הכללי, בתנאי שהמשלחת הישראלית לא תשתתף בטקס הפתיחה ובאירועים החברתיים של האליפות. ההתאחדות הישראלית הסכימה לתנאים אלה.  אולם, ביום התחרות הראשון, שהתקיים אמש (שלישי), בשעה 6:00 בבוקר, כאשר המשלחת כבר הייתה בבלגיה, התקבלה הודעה כי המגרשים הושחתו בלילה בכתובות גרפיטי אנטי-ישראליות. 

הגרפיטי, ״החרימו את ישראל (israhell) עכשיו!״ (צילום: דניאל בן דוד)
הגרפיטי, ״החרימו את ישראל (israhell) עכשיו!״ (צילום: דניאל בן דוד)

הגרפיטי, ״החרימו את ישראל (israhell) עכשיו!״ (צילום: דניאל בן דוד)
הגרפיטי, ״החרימו את ישראל (israhell) עכשיו!״ (צילום: דניאל בן דוד)

מרינה תיארה את הרגע בו קיבלו את ההודעה ״המשחק הראשון שלנו היה אמור להתקיים בשעה 10:00 מול נבחרת אנגליה, היינו אמורים להתחיל לשחק אתמול, ב- 06:00 בבוקר קיבלנו הודעת sms שבה נכתב ׳אל תגיעו׳. ראש המשלחת התקשה למנהלי הטורניר שאמר לה שהמגרש הושחת ולא ניתן לשחק בו. המאבטח שלנו הגיע לזירה, המשטרה כבר לא הייתה במקום אפילו. הגיעה משאית רק לנקות את המקום״. והמשיכה ״מבחינתם אמרו שיתחילו את הטורניר ויעדכנו אותנו על התפתחויות בשלב מאוחר יותר. לא יכולנו להסכים לכך.

המשלחת שמונה גם שלושה מאמנים, מלווים ואת ראש המשלחת ובילינו את היום בלהסביר ולהפגין את מורת רוחנו שהם לא יכולים להתחיל את הטורניר בלעדינו״. בהמשך סיפרה כי ביקשו מכתבים מכל הרשויות הרלוונטיות על התנהלות הטורניר והוצאתה של הנבחרת הישראלית. בתגובה למצב, פרסמו הנהלות ה-EUF וה-EFDF (הפדרציה האירופית לאולטימייט פריסבי והפדרציה האירופית לפריזבי) הודעה רשמית: ״למרות ניסיונותינו הרבים לאפשר את קיום אליפות אירופה לנוער באולטימייט פריסבי (EYUC) עבור כל המדינות המשתתפות, אנו מאוכזבים מכך שעלינו לפרסם הודעה עצובה זו ומהתוצאה הכוללת עבור כל הנבחרות שעבדו כל כך קשה כדי להתאמן ולהגיע לאירוע. עם זאת, עלינו לכבד ולפעול על פי ההוראות שניתנו על ידי הרשויות, ועלינו להבטיח כי הבטיחות של כל המשתתפים שלנו, השחקנים, המתנדבים והצופים היא בעדיפות הראשונה שלנו״.

הגרפיטי, ״החרימו את ישראל (israhell) עכשיו!״ (צילום: דניאל בן דוד)
הגרפיטי, ״החרימו את ישראל (israhell) עכשיו!״ (צילום: דניאל בן דוד)

היום (רביעי) החל הטורניר ״לפני 47 דקות״ אמרה במהלך השיחה עם ״מעריב״ והוסיפה ״אנחנו סגורים במלון מאז״. עבור חלק מחברי הנבחרת, הטורניר הנוכחי הוא ההזדמנות האחרונה להשתתף בטורניר, שמוגבל עד גיל 17.  ״יש לנו שתי נבחרות, אחת נבחרת של בנים ואחת נבחרת מעורבת - אחת שמתאמנת לאירוע כבר שלוש שנים והגיעה כדי לנצח. יתרה מכך, יש כאן קבוצה גדולה של ילדים שאם יחמיצו את המשחקים השנה, לא יוכלו להשתתף שנה הבאה. זה ספורט יפיפייה, הם חיים ונושמים את הספורט הזה כבר שלוש שנים.

זה ספורט שאלמנט השוויון בו, מילה שמאבדת משמעות כרגע, הוא ערך עליון. יש שוויון אלא אם כן זה אנחנו. זה שבר אותם. היה הרבה בכי״. היא מספרת על ילדים שכל רצונם היה רק לשחק, פריזבי, הדגישה מרינה בשיחה הוא ספורט חברותי, שוויוני, היא מספרת על הקשרים שנוצרו בין השחקנים והשחקניות הישראלים לבין עמיתיהם בנבחרות השונות בעולם ״הקבוצה הישראלית אהובה בין הנבחרות״. אמרה. עוד סיפרה מרינה כמה חיכו השחקניות והשחקנים הצעירים להביא קצת מישראל בתקופה שכל כך צריך ייצוג ישראלי ״יש לנו את סמל החטופים בקטן על השרוול, כי זה מה שאפשר, יש לנו את הדגל. הם חיכו להביא את זה. הם חיכו לאלמנט החברתי - הטקס, המצעד. הם התכוננו לכך שיהיו אולי הפגנות או סממנים של אנטישמיות, הם לא השתתפו בשום אירוע חברתי. הם הכינו את עצמם. אבל מבחינתם, השליחות הישראלית, להביא את ישראל לפודיום - זה להראות שאותנו לא שוברים, אנחנו מנצחים וגאים לייצג את מדינת ישראל. זה פשוט נלקח מהם״.

כרגע, היא מספרת, כלל המשלחת סגורה בתוך המלון המרוחק ״הילדים לא יכולים לצאת לשום מקום, אנחנו צוות מצומצם שצריך להתמודד עם כל הרשויות המקומיות וגם של הטורניר ובמקביל גם לנסות לארגן את הלוגיסטיקה של אוכל, לנסות למצוא טיסות לבערך 50 איש בצוות״.

לקראת סוף השיחה, מרינה משתפת ברגע שהדהים אותה במהלך כל האינטרקציה הקלוקלת עם הרשויות הבלגיות המקומיות ״אתמול (שלישי) אחרי שהצוות המצומצם הגיע לאזור הטורניר כדי לוודא שלא יתחילו בלעדינו. הביאו לנו איזשהו מכתב באנגלית בו נכתב כי הם ׳ממליצים׳ שהנבחרת הישראלית לא תשתתף פן הדבר יהווה סכנה לטורניר והגיע פקיד משטרה בכיר במשטרה המקומית, המכתב כלל ׳המלצות׳ משטרתיות ולאחר דין ודברים מולו, משום מקום הוא מטיח בנו - זו לא המלחמה שלי, זו המלחמה שלכם ואתם משלמים על זה״.

כרגע, המעשה כבר נעשה ״מה שקרה עכשיו, כבר קרה״ אמרה מרינה ״אנחנו נלחמים כעת כדי שזה לא יקרה לנבחרת הישראלית שנה הבאה״.