עד סוף המאה תיתכן התחממות של 5-3.5 מעלות, יתגברו אירועי החום הקיצוניים והתמשכותם ומאידך, כמויות הגשם עלולים לרדת, אבל יהיו יותר אירועים של גשמים קיצוניים. מתריע דו"ח מגמות אקלימיות ואירועי קיצון בישראל עד סוף המאה ה-21, שהוצג על ידי השירות המטאורולוגי בבית דגן. לנוכח התחזיות הדרמטיות ארוכות הטווח, בשירות המטאורולוגי ממליצים למקבלי ההחלטות בישראל להיערך לקראתן.

הדו"ח הציג ניתוח מקיף של מגמות אקלימיות בישראל עד סוף המאה הנוכחית והמסקנות מתבססות על מחקר מעמיק, שבחן לראשונה תדירות אירועי אקלים קיצוניים ובהם עומסי חום ממושכים ועוצמות גשם גבוהות בפרקי זמן קצרים והציג תחזיות פסימיות על המשך המגמה בעשורים הקרובים.

מנהל תחום קרימטולוגיה בשירות המטאורולוגי, איציק יוסף, העריך שישראל תמשיך להתחמם. בשלושת העשורים האחרונים, חלה התחממות של כ-0.6 מעלות מידי עשור ועד סוף המאה מגמת ההתחממות צפוייה להימשך. בנוסף להתחממות, צפויים גם יותר אירועי חום קיצוני באזורים שונים בארץ. במישור החוף, למשל, אירועי חום קיצוני של 45 מעלות ומעלה, נרשמו עד כה פעם ב-100 שנים. אבל בעשורים הקרובים הם צפויים לקרות פעם ב-20 שנה ועד סוף המאה – פעם בשלוש שנים בממוצע.

נאבקים במשבר האקלים (צילום: אינגאימג')
נאבקים במשבר האקלים (צילום: אינגאימג')

באזורים חמים יותר, כמו עמקי הצפון והנגב, תדירותם של ימים עם 45 מעלות חום תגדל מעם ב-25 שנים לפעם ב-1.5 שנה. יוסף ציין עוד, כי גם טמפרטורות של 50 מעלות ומעלה,שכמעט לא נרשמו באזורנו מעולם, יהיו אפשריות ולקראת סוף המאה יגיעו מידי 15 עד 25 שנים. אזורי ים המלח והערבה עלולים לסבול מהחום הכבד הזה מידי שנתיים.

גם שיאי הטמפרטורה צפויים להישבר – 7-6 מעלות יותר לטמפרטורת המקסימום ו-6-5 מעלות יותר לטמפרטורת המינימום. גם בלילות לא תהיה רווחה מהחום. בתל אביב, למשל, שיא החום הנוכחי עומד על 41.5 מעלות ביום ו-29.2 מעלות בלילה. אבל בשנת 2100 יירשמו טמפרטורות מקסימום של 47.4 מעלות ביום ו-37.3 מעלות בלילה.

עומס החום, המבטא את רמת האי נוחות האקלימית למחייה ונקבע כשילוב של הטמפרטורות והלחות היחסית, מעלה בכל אזורי הארץ בשתי דרגות. במישור החוף, הממוצע יעלה מעומס חום מתון לעומס כבד ובים המלח והערבה מעומס חום בינוני-כבד לעומס חום קיצוני.

בשירות המטאורולוגי הסבירו, כי אם התרחיש אכן יקרה, המשמעות היא שכל יציאה מהחללים הממוזגים תהיה קשה עד בלתי אפשרית. אירועי עומס חום כבד יתרחשו מידי שנמה עד שלוש לעומת מידי עשר שנים כיום. תדירותם, עוצמתם ומשכם של גלי החום  - רצף של ימים ולילות חמים מאוד – יגדלו משמעותית.

ועידת האקלים בשארם א-שייח' (צילום: רויטרס)
ועידת האקלים בשארם א-שייח' (צילום: רויטרס)

כיום אנו חווים בשנה בממוצע כארבעה גלי חום, הנמשכים ארבעה-חמישה ימים ומתאפיינים בטמרטורה מקסימלית של כ-36 מעלות. בעשורים הקרובים עלה מספר גלי החום לחמישה עד שישה גלים בשנה, משכם יתארך לחמישה-שישה ימים וטמפרטורות המקסימום יגיעו ל-42-40 מעלות. כמות גשם צפויה לפחות באופן דרסטי עד סוף המאה, בשיעור ממוצא ל 25%-20% יחסית לשנים האחרונות. ירידה כה קשה תביא לעלייה בתדירות שנות הבצורת, מחסור במים להשקיה ומחסור במזון.

אם מדינת ישראל תוכל מענה למחסור במים באמצעות התפלה מוגברת של מי ים, המחסור יורגש להערכת השירות המטאורולוגי במלוא חומרתו במדינות השכנות לישראל ועלול להביא לטלטלות, נדידות עמים וחוסר יציבות מדינית. במקביל לירידה בכמות הגשם השנתית, צפוייה עלייה בעוצמת הגשם, בהמשך למגמה שנצפתה בעשורים האחרונים. ב-30 השנים האחרונות נרשמה עלחייה של עד 40% במטי גשם חזקים בפרקי זמן קצרים של 60-30 דקות. אם בשנות ה-30' עד ה-90' של המאה הקודמת הגיעו מטחי גשם כבד עד 54 מ"ר בשעה, בעשורים האחרונים הם הגיעו ל-76 מ"מ בשעה – עלייה של 40%.

על פי המודלים האקלימיים, המגמה צפויה להימשך ואף להאיץ עם המשך התחממות כדור הארץ. מערכות הניקוז הקיימות אינן ערוכות לסלק כמויות גדולות של מי גשם בפרק זמן קצר ועוצמות גבוהות של גשם עלולות לגרום לשיטפונות ולהרס תשתיות.

מצעד האקלים 2018 (צילום: אודול)
מצעד האקלים 2018 (צילום: אודול)

מחברי הדו"ח הדגישו, כי ישנה אינדיקציה ברורה למגמות אקלימיות שכבר משפיעות על ישראל וצפויות להחמיר מאוד בשנים הבאות. למגמות המוצגות בדו"ח השלכות ניכרות על כל תחומי החיים בישראל: בריאות, מים, תשתיות, ניקוז, שירותי חירום, חקלאות, אנרגיה וסביבה. מנכ"ל השירות המטאורולוגי, אמיר גבעתי, התריע שיהיה צורך בהיערכות נרחב  של מדינת ישראל והקצאת משאבים מאסיבית.

"שינוי האקלים בעשורים הקרובים ישנו את פניה של ישראל והחיים כאן ייראו אחרת לגמרי, מכפי שהתרגלנו אליהם. הבנת השינויים האקלימיים שכבר מתחוללים, לצד אלו החזויים, תאפשר למקבלי ההחלטות בכל מגזרי המשק לתכנן ולהיערך בצורה הטובה יותר, כל אחד בתחומו", התריעו עוד בשירות המטאורולוגי.

במהלך מסיבת העיתונאים הובהר, כי מגמת ההתחממות נמשכת על רקע אי ההצלחה להביא למהפך בארץ ובעולם בפליטות גזי החממה.