מערוצי טלוויזיה, דרך עיתונים ועד דוברות הארגון בטלגרם, נדמה שחיזבאללה מקדיש משאבים רבים כדי לפתח כמה שיותר את מערך התקשורת וההסברה של הארגון. כנראה שגם פעילי חיזבאללה, כמו צה״ל, הבינו את הערך הרב של הרשתות החברתיות וערוצי התקשורת במלחמה, אך הם בוחרים לנצל אותם כדי להפיץ בעיקר חומרי תעמולה.

לאחר החיסול הדרמטי: האם השתנתה המשוואה מול החיזבאללה?
"עברו שטיפת מוח": כיצד רואים תושבי דרום לבנון את המערכה מול ישראל?

״יש לחיזבאללה מגוון רחב של כלי תקשורת: ערוצי הטלוויזיה ׳אל מנאר׳ ו-׳אל מיאדין׳, ערוצי הסברה ודוברות רשמיים בטלגרם, עיתונים, ושאר רשתות חברתיות כמו אינסטגרם ופייסבוק״, מסבירה ד״ר אורנה מזרחי, חוקרת בכירה במכון לביטחון לאומי. 

כך למשל, ערוץ הטלוויזיה ׳אל-מנאר׳, שהוקם על ידי חיזבאללה ב-1990, מהווה כלי רב-השפעה במכלול התעמולתי של הארגון, הכולל גם את תחנת הרדיו רדיו נור, אתרי אינטרנט וערוץ טלגרם רשמי עם מעל כ-100 אלף מנויים. כזכור, כתב "אל-מנאר", עלי שועייב, עורר סערה באחד הפרסומים שלו בספטמבר האחרון, בו תיעד את עצמו צמוד לחיילי צה"ל לאחר שהגיע לקו הכחול. בסרטון, שצולם בגזרת הר דב שבה אין מכשול פיזי המסמן את הגבול, הציג שועייב את מפקד עוצבת חירם אלוף-משנה אבי מרציאנו: "זה מפקד חטיבה 769 בצבא הכיבוש הישראלי". 

כתב חיזבאללה עלי שועייב (צילום: טוויטר)
כתב חיזבאללה עלי שועייב (צילום: טוויטר)

״כתב הבית של חיזבאללה, שועייב, צילם עוד סרטונים של חיילים ואמר שהם חלשים, ובסרטון אחר הראה רובה שפעיל חיזבאללה לקח מאחד החיילים תוך חיכוך שהיה ביניהם לאורך הגבול. הסרטונים שלו אכן צברו תאוצה ותשומת לב ברשתות החברתיות ובערוצי הטלוויזיה שלהם. התקשורת משרתת את חיזבאללה, שמנהל את אותם ערוצי החדשות, ממש כמו במשטרים החשוכים ביותר, שיש לשלטון מונופול על התקשורת״, מתארת ד״ר מזרחי. 

ערוץ הבית השני של חיזבאללה הוא ׳אל מיאדין׳, המקורב לחיזבאללה אשר הוקם ב-2012, ומאבקו העיקרי הוא נגד ה׳אימפריאליזם׳ המערבי והישראלי במזרח התיכון. בין היתר, הערוץ מזוהה עם הנרטיב הפלסטיני ומעודד מאבק נגד ישראל, ומאז שהחלה מלחמת ׳חרבות ברזל׳, ׳אל מיאדין׳ הפיץ ׳פייק ניוז׳ בנוגע למתרחש בלחימה בעזה, בין היתר בטענה שצה״ל משתמש בנשק כימי ברצועת עזה. בהמשך לדיווחים הכוזבים על צה״ל, במהלך המלחמה נאסר על הערוץ לשדר מישראל. 

״גם בערוץ הטלגרם של מערך ההסברה של חיזבאללה, משדרים חומר תעמולתי-תודעתי. הם יודעים שכלי התקשורת הישראליים מתעדכנים בדבריהם,  ומנסים להשפיע על הישראליים מבחינה תודעתית. הם עושים זאת בעיקר באמצעות פרסומי נאומים של נסראללה, סרטוני תעמולה שמעצימים את יכולות הארגון וחדירת כוח רדואן דרך הגדר לישראל ואמירות אנטי ישראליות״, היא מסבירה. 

צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

״לפני הנאום הראשון של נסראללה במלחמה הנוכחית, חיזבאללה הוציא סרטון קצר, ממש כמו טריילר לקראת הנאום עצמו, שבו התנוסס פסוק מהקוראן בערבית שאמר ש'מה שהם מבטיחים, הם מקיימים'. זה היה סרטון תעמולה עם איומים כדי לייצר הרתעה ולהפגין כוח, כך שעל אף שבנאום נסראללה לא אמר הרבה, הסרטון יצר תבהלה בקרב הציבור הישראלי. סרטוני תעמולה כאלה משרתים את חיזבאללה מאוד, וגורמים להתייחס לנאומים של נסראללה בכובד ראש. אותם נאומים מחזקים את המעמד של נסראללה כביכול כגורם מאיים, ואת ההרתעה שהוא מנסה לייצר באמצעות הכלים התקשורתיים״. 

״בנאומו ב-3 בנובמבר, היו שקרים בתיאור תמונת המצב בישראל, בין היתר אמירתו של נסראללה כי ב-7 באוקטובר ישראלים ירו זה בזה ורצחו אחד את השני, ללא קשר לפלסטינים. מעבר לכך, בערוץ ההסברה של חיזבאללה ישנם הרבה סרטונים שמדווחים על הצלחות של הארגון שאינן נכונות, על פגיעות בנפש שלא קרו ושלל נתונים שגויים״, היא מוסיפה. 

״באופן כללי, בכל כלי התקשורת האלו, מכנים את ישראל וצה״ל כאויב הציוני, אויב אכזר, ישראל וארה״ב בשבילם הם אימפריאליסטים, כובשים, מתארים אותנו בצבעים שחורים מאוד״, היא מסכמת. ״בסופו של דבר, התקשורת לא משפיעה ישירות רק על ארגון הטרור, אלא גם על השיעים הדתיים שנתמכים על שולחנו של חיזבאללה, שמספק להם צרכים, ובתמורה הם תומכים בו ובאידיאולוגיה שלו״.