ג׳ונתן אלחורי, בן 31, תושב חיפה, הגיע לישראל מלבנון כשהיה בן 9 עם אימו ואחיו, דרך קפריסין. אביו, שהיה איש צד״ל, עזב את לבנון שנה וחצי קודם, עם נסיגת צה"ל מרצועת הביטחון בלבנון בשנת 2000. כיום, ג׳ונתן הוא ישראלי בכל רמ״ח איבריו: מדבר בעברית רהוטה, התגייס לשירות לאומי, למד באוניברסיטת בר אילן, ואף לוקח חלק נכבד ממאמצי ההסברה הישראליים בעולם, כחלק מעבודתו כמנהל קשרי חוץ בארגון הדיפלומטיה הציבורית ׳דיפלואקט׳. בשיחה איתו, הוא מספר כעת על המצב בדרום לבנון, על דעותיהם של חבריו שנותרו בלבנון, ועל הסבל שגרמו הפלסטינים למשפחתו בלבנון. 

מתח מורט עצבים: הממשלה תדון בעסקת החטופים המתגבשת | הפרטים המלאים
לאחר החיסול הדרמטי: האם השתנתה המשוואה מול החיזבאללה?

זה משונה לחשוב על כך, שאם משפחתו של ג׳ונתן לא הייתה עוזבת לישראל, הוא היה יכול עוד לחיות כיום באחד הכפרים הנוצרים בדרום לבנון, תחת השליטה הקיצונית והאלימה של חיזבאללה: ״הרשויות של הממשלה בלבנון לא מתפקדות, אז כך שאזור דרום לבנון נתון תחת שליטת נסראללה, ופעילי חיזבאללה הם אלה ששולטים בפועל ביציאה וכניסה לגבול, בנמל החוף ונמל התעופה. הם כיתרו את דרום לבנון בעזרת נשקים ותחמושת, ויורים אל עבר ישראל מהכפרים הנוצריים בלבנון״, מספר אל חורי.  

בעקבות המצב, הוא מספר שרבים מתושבי דרום לבנון ברחו לביירות ולצפון לבנון, מחשש להסלמה מסיבית והתפתחות הלחימה בין חיזבאללה לישראל: ״התושבים רואים את התמונות של ההרס בעזה ומפחדים, אז הם בורחים. הם מבינים שלבנון כרגע על הכוונת. אם מדינת לבנון לא תדע לעצור ולבלום את חיזבאללה, היא זו שתישא באחריות לכל אירוע טרור שיוצא משטחה - ותהיה תגובה בהתאם״. 

בנוגע לסכסוך של חיזבאללה וישראל - הדעות של תושבי לבנון בהחלט חלוקות, כיאה למדינה שמעורבבת מבחינה אתנית ודתית: ״מצד התושבים, יש כעס כלפיי חיזבאללה אך גם כלפיי ישראל. חלקם חושבים שחיזבאללה רק מזיק ללבנון, ושישראל לא סיימה את עבודתה כשלא חיסלה את ארגון הטרור בזמן. מנגד, יש תושבים אחרים אנטי ישראלים שלא תומכים בקיומה של מדינת ישראל״. 

תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

״תושבים רבים יודעים שחיזבאללה לא בסדר, אך הם מפחדים להתנגד כי יכולים לרצוח או לכלוא אותם״, טוען ג׳ונתן. ״אין להם את הכוח הכלכלי או הפוליטי להתנגד לארגון הטרור הגדול. מי שנתפס מדבר עם ישראלי, אף יכול לקבל עד שנת מאסר בכלא בשל ריגול ובגידה. יש אנשים שאף היגרו מלבנון למדינות אחרות, רק כי הם הצהירו שהם רוצים שלום עם ישראל, וזכו לשצף קצף של קללות והאשמה בריגול ובגידה״.

״אותם אזרחים לבנוניים שמדברים איתי, אומרים שהם מבינים שישראל צריכה להגן על עצמה בכל מחיר, ושיש לה את הזכות והלגיטימציה לעשות זאת. חלקם גם מקבילים את שליטת חמאס בפלסטינים ברצועת עזה - לשליטת חיזבאללה על האזרחים בלבנון. ״הפלסטינים תחת חמאס - סובלים כמו הלבנונים תחת חיזבאללה. במקום לקחת את הכספים שהגיעו לעזה ולהשקיע בתושבים - חמאס בדיוק כמו חיזבאללה, משקיעים אותם בתשתיות טרור. גם מתנגדים שני ארגוני הטרור בסלידה למערביות והקדמה, ומקדשים תפיסות איסלאמיסטיות קיצוניות״, הם אומרים״, מספר ג׳ונתן. 

מהצד השני, מספר ג׳ונתן, שיש גם אזרחים לבנוניים, שרואים את ישראל כאויב: ״חלק מהלבנוניים, רואים את ישראל כאחראית לרצח פלסטינים והגורם לפתיחת המלחמה. אותם צעירים לבנוניים, גדלו במחשבה שישראל היא הבעיה של המזרח התיכון. הם שמעו ללא הפסק בתקשורת הערבית את המושג ׳האויב הציוני הכובש׳, וזה בסוף חלחל אליהם. דיברתי עם צעירים מלבנון, גם נוצרים וגם מוסלמים, שאומרים שהם תומכים בנסראללה רק בשל העובדה שהוא מיתג את עצמו כמי שמגן על לבנון מכיבוש ישראלי״. 

״מבחינתם, במלחמת לבנון השניה, ישראל רצתה לכבוש את לבנון, וחיזבאללה כביכול עצר את צה״ל מלעשות זאת. צעירים שנולדו וחוו את אותה המלחמה ב-2006 כילדים, חושבים שישראל תקפה את לבנון כי רצתה לכבוש את השטח. הם לא יודעים שחיזבאללה חטף חיילים ישראלים - ושזה הגורם האמיתי לפתיחת המלחמה. כעת, יש כאלה שחושבים שישראל שוב רוצה לכבוש את לבנון והיחיד שיכול ׳לשמור׳ על לבנון מפניהם הוא נסראללה. ההנחה שלהם מעוותת ושונה לגמרי מהמציאות, הם ממש עברו שטיפת מוח. יש כאן עיוות מציאות שלפיו תושבי לבנון גדלו״, הוא מסביר. 

״זה מתקשר לעובדה שארגון הטרור חיזבאללה מיתג את עצמו בראשית דרכו כארגון אזרחי, שביסס את עצמו מבחינה פוליטית-חברתית כארגון צדקה״, הוא מסביר. ״במקומות מוחלשים, הם חילקו מזון, דאגו לתושבים והקימו קייטנות כדי למשוך את האנשים החלשים אליהם לפעולות טרור. בד בבד, תוך כדי הביסוס החברתי, הם טיפחו והקימו צד מיליטנטי טרוריסטי - שמתבסס על אידיאולוגיה דתית קיצונית-פנאטית״. 

המשאית שהותקפה בעומק לבנון (צילום: רשתות ערביות)
המשאית שהותקפה בעומק לבנון (צילום: רשתות ערביות)

כאזרח לבנוני לשעבר, הוא מביע כאב על כך שמולדתו - הפכה לקן טרור איסלאמיסטי קיצוני: ״בעיקר כואב לי שהמדינה שאהבתי, נלקחה כשבויה על ידי ארגון טרור, והתושבים חסרי אונים. הממשלה לא מתפקדת ומנותקת מהכול, אז חיזבאללה נכנס ועושה כרצונו בשטחים ובתושבים המפוחדים. בנוסף, כל השנים ראו בעולם את לבנון כמדינה ליברלית ומתקדמת, אך מאז שליטת חיזבאללה, היא חזרה אחורה בזמן -  נגד הליברליזם ונגד הקדמה שהמערב מייצג. חיזבאללה מביא רק חורבן על לבנון״. 
 
אל חורי מתייחס לטבח בדרום ב-7 באוקטובר בכאב, שמוכר לו ולמשפחתו, שחוותה גם היא טבח בשנות ה-70, בכפרים הנוצרים הלבנוניים, על ידי אנשי תנועת פת״ח:  ״כשהטרור הפלסטיני כבש את לבנון בשנות ה-70, פעילי פת״ח תקפו את ישראל ובין היתר, גם טבחו ברבים מתושבי הכפרים הנוצריים בלבנון. כשראיתי את אירועי הטבח בעוטף עזה, זה לא היה זר לי, והרגשתי שההיסטוריה חוזרת על עצמה. כשאמא שלי ראתה מה חמאס עשו בעוטף עזה, זה מיד הזכיר לה את הטבח שביצעו אנשי פת״ח בכפר שלה בלבנון, שרבים מתושביו נרצחו באכזריות על ידי הפלסטינים גם כן״.

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]