המלחמה הזו הוכיחה מעל כל צל של ספק שהגיע הזמן לסגור את ארגון אונר”א שהפך להיות בעזה חלק בלתי נפרד מחמאס. אונר”א הוקם ב־1949 לאחר מלחמת העצמאות כסוכנות סעד ותעסוקה בחסות האו”ם, אד־הוק לשיקום וסיוע לפליטים הפלסטינים. תקציבו השנתי מגיע בימים אלה ללמעלה ממיליארד דולר, שמגיעים בעיקר מארצות הברית, קנדה, האיחוד האירופי, בריטניה ושוודיה.

במציאות, במקום לשקם את הפליטים הפלסטינים שפזורים במחנות הפליטים בעזה, יהודה ושומרון (כולל מזרח ירושלים) ירדן, סוריה ולבנון, אונר”א כארגון הנציח את הפליטות שנוצרה ב־1948 ומכלכל כבר דור שלישי של פליטים שרובם הגדול נותר במחנות הפליטים בלי שנעשה שום מאמץ ורצון לשקמם. הכישלון הגדול ביותר של הארגון לשיקום הפליטים הוא בעזה, שם פעלו עד ערב המלחמה הנוכחית כ־35 אלף עובדי אונר”א, כ־%90 מהם עזתים, רובם הגדול אנשי חמאס פעילים שמעבירים חלק משכרם כמס לארגון הטרור.

מתוך למעלה מ־500 אלף התלמידים העזתים, כמחציתם לומדים בבתי הספר של אונר”א, שהפכו, כמו כלל מערכת החינוך הפלסטינית, לחממות שנאה אנטי־ישראליות ואנטי־יהודיות. מערכת החינוך של אונר”א בעזה אימצה את מערכת החינוך של הרשות הפלסטינית שכוללת תכנים אנטי־ישראליים קשים, שמעודדים ומלבים שנאה לישראל וליהודים בכלל, כולל אלימות ורצח, ולצד זה מפארת ומעודדת שהידים. לאורך השנים פורסמו לא אחת על ידי מבקרי האו”ם דוחות קשים על אונר”א שחשפו שחיתויות חמורות, נפוטיזם, ניצול המערכת להסדרת ג’ובים למכרים ופרשיות מין. נשיא ארצות הברית לשעבר טראמפ היה בין הראשונים שקרא לעשות סדר באונר”א ואף קיצץ את התמיכה האמריקאית בארגון כשהבין שהכסף בעצם ניתן להנצחת הפליטות הפלסטינית.

החמור מכל הוא שיתוף הפעולה שהלך והתהדק בין אונר”א לחמאס. בישראל ראו וחשו את זה הרבה לפני המלחמה הנוכחית, כשמוסדות אונר”א, בתי הספר והמרפאות שלהם הפכו למחסני תחמושת ונשק, מקומות מסתור לשיגור רקטות לישראל, ומסתור לפתחי מנהרות. מתחקירים של המלחמה עולה שיותר מ־100 מחבלים מבין אלה שביצעו פשעי מלחמה ב־7 באוקטובר בשטחי ישראל הם בוגרי בתי הספר של אונר”א. שר הכלכלה של חמאס ג’ואד אבו שמאלה, שחוסל במהלך המלחמה הזו, היה מעובדי אונר”א והתפטר לאחרונה. שיתוף הפעולה הברור בין חמאס לאונר”א היה ידוע היטב לישראל, אך הקונספציה גרסה שאסור לפעול נגד אונר"א כדי לא לפגוע בפעילותו ביהודה ושומרון מתוך מחשבה שהוא עדיף על חמאס.

בקרוב תתחיל הספירה לאחור לסיומה של המלחמה הנוכחית, כשעדיין לא ברור מי ינהל אחריה את ענייני היומיום האזרחי ברצועת עזה. בכל מקרה, ישראל חייבת לדאוג שארגון אונר”א המושחת והנשלט על ידי חמאס לא יהיה שם. את תקציבי אונר”א צריך להעביר לגורם שיהיה תחת פיקוח ישראלי. זה הזמן להפסיק את הפעילות של הארגון הזה שהיה שותף מלא לפשעי חמאס לאורך שנים במימון בינלאומי.