זמני כניסת השבת ויציאת שבת והדלקת נרות - פרשת נח | 01.11.24
זמני כניסת שבת ויציאת שבת בארץ:
- ירושלים : כניסת שבת: 16:09 יציאת שבת: 17:26
- אשדוד : כניסת שבת: 16:29 יציאת שבת: 17:28
- טבריה : כניסת שבת: 16:16 יציאת שבת: 17:23
- תל אביב : כניסת שבת: 16:28 יציאת שבת: 17:27
- אשקלון : כניסת שבת: 16:22 יציאת שבת: 17:28
- חדרה : כניסת שבת: 16:19 יציאת שבת: 17:26
- חיפה : כניסת שבת: 16:18 יציאת שבת: 17:26
- רחובות : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:27
- נהריה : כניסת שבת: 16:18 יציאת שבת: 17:25
- באר שבע : כניסת שבת: 16:31 יציאת שבת: 17:28
- אילת : כניסת שבת: 16:23 יציאת שבת: 17:29
- פתח תקווה : כניסת שבת: 16:10 יציאת שבת: 17:27
- נתניה : כניסת שבת: 16:19 יציאת שבת: 17:27
- מודיעין : כניסת שבת: 16:19 יציאת שבת: 17:26
- עפולה : כניסת שבת: 16:17 יציאת שבת: 17:25
- ראשון לציון : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:27
- בני ברק : כניסת שבת: 16:28 יציאת שבת: 17:27
- חולון : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:27
- לוד : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:27
- מודיעין עילית : כניסת שבת: 16:19 יציאת שבת: 17:26
- רעננה : כניסת שבת: 16:30 יציאת שבת: 17:27
- בית שמש : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:27
- רמלה : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:27
- ראש העין : כניסת שבת: 16:19 יציאת שבת: 17:26
- קרית גת : כניסת שבת: 16:21 יציאת שבת: 17:28
- עכו : כניסת שבת: 16:18 יציאת שבת: 17:25
- כרמיאל : כניסת שבת: 16:17 יציאת שבת: 17:24
- נתיבות : כניסת שבת: 16:22 יציאת שבת: 17:29
- מעלה אדומים : כניסת שבת: 16:18 יציאת שבת: 17:25
- דימונה : כניסת שבת: 16:21 יציאת שבת: 17:27
- אופקים : כניסת שבת: 16:22 יציאת שבת: 17:29
- שדרות : כניסת שבת: 16:22 יציאת שבת: 17:29
- גבעת שמואל : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:27
- ערד : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:26
- קריית שמונה : כניסת שבת: 16:15 יציאת שבת: 17:23
- בית שאן : כניסת שבת: 16:17 יציאת שבת: 17:24
- רמת גן : כניסת שבת: 16:28 יציאת שבת: 17:27
- יבנה : כניסת שבת: 16:21 יציאת שבת: 17:28
- בת ים : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:27
- כפר סבא : כניסת שבת: 16:19 יציאת שבת: 17:27
- צפת : כניסת שבת: 16:16 יציאת שבת: 17:23
- הרצליה : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:27
זמני כניסת ויציאת שבת בעולם:
- ניו יורק : כניסת שבת: 16:33 יציאת שבת: 17:33
- ברצלונה : כניסת שבת: 17:27 יציאת שבת: 18:27
- בודפשט : כניסת שבת: 16:08 יציאת שבת: 17:12
- פריז : כניסת שבת: 17:11 יציאת שבת: 18:17
- אמסטרדם : כניסת שבת: 16:52 יציאת שבת: 18:01
- בנגקוק : כניסת שבת: 17:32 יציאת שבת: 18:23
- לונדון : כניסת שבת: 16:14 יציאת שבת: 17:23
- פראג : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:27
- אומן : כניסת שבת: 16:20 יציאת שבת: 17:26
מניין בני ישראל
שני ערכים יסודיים קיימים בעולם. האמת והשלום.
כשברא הקב"ה את העולם היתה מחלוקת בין מלאכי השרת האם בריאת האדם כדאית.(מדרש רבה ח') . מלאכים שיצגו את מידת החסד אמרו ייברא שכן האדם גומל חסדים ואילו מלאכים שייצגו את מידת האמת שללו וקבעו שאין לברוא את האדם שכן הוא כולו שקרים. מידת השלום אמרה אל יברא שכן האדם כולו קטטה. מה עשה הקב"ה? נטל את האמת והשליכה לארץ ואכן נברא האדם. לכאורה קשה על מדרש זה שכן גם השלום כמו האמת הציע לא לברוא את האדם ואמנם הקב"ה לא קיבל את דעתם אבל רק על האמת נאמר ש "השליכה לארץ" ואילו על השלום לא נאמר ביטוי כה חריף שהושלך ארצה. מה ההבדל בין האמת לבין השלום?
האמת היא מידה שכל המתמיד בה יודע כמה קשה להשיגה ולא לחרוג ממנה. המילה אמת אותיותיה 'א' בתחילתה 'מ' באמצעיתה והאות האחרונה 'ת' בסופה. כל אחת מאותיות אלה ממקומת בסדר הא-ב רחוק מחברתה ואכן זהו אתגר לקרב את אותיותיה לכדי מילה אחת "אמת".
אך השקר כל אותיותיה של המילה קרובות וצמודות (בסדר הא-ב) 'ש' 'ק' 'ר' ואכן אין קל יותר מלכזב ולשקר.
השלום מהווה דבר עצום בעולם. גדול הוא השלום שאף העליונים צריכים שלום כמו שנאמר: "עושה שלום במרומיו" ואומר בר קפרא במדרש: "ומה על העליונים שאין ביניהם לא קנאה ולא שנאה לא תחרות ולא עין הרע צריכים שלום, בני אדם שיש ביניהם כל הדברים הללו על אחת כמה וכמה".
גם האמת וגם השלום הם משלושת הדברים שעליהם העולם עומד: "על הדין ועל האמת ועל השלום" (אבות א', יח')
עם כל זאת יש הבדל בין שניהם. האמת הינה מידה שאי אפשר לפצלה ולחלקה לחלקים. כי מהותה היא חטיבה אחת. גם תשעים ותשעה אחוז מהאמת עדיין איננה אמת שכן מהולה היא באחוז של שקר.
במידת האמת אין גמישות ואין פשרות. אין ויתור ואין "בערך". לא כן השלום. הוא גמיש והוא ותרני ניתן להשתמש בו באופן חלקי. שביתת נשק מהווה שלב של שלום. מותר לאדם לשנות בדיבורו למען השלום כפי שהיה עושה אהרון הכהן בבואו לפייס בין שני אנשים אשר סכסוך מר הפריד ביניהם.
שאיפת הבריאה להיות שלימה ומבוססת על האמת והשלום. אמנם היתה התנגדות לבריאת האדם גם מצד האמת וגם מצד השלום. ובכל זאת לא שווים הם. יש להעדיף את השלום על פני האמת ולהעניק לו את הבכורה. על ידי השלום אפשר להגיע במוקדם או מאוחר גם לאמת ואילו על ידי האמת ללא שלום אין סיכוי שהבריאה תתקיים. "מלמד שהשלום שקול כנגד הכל"( ספרא ויקרא כו', ו') ולכן השליך הקב"ה את האמת ארצה ולא את השלום כי בלי השלום אין קיום לשום דבר ואילו בלי אמת הסכנה אינה מידית כי אם מתכוונים לשלום אמיתי מגיעים אחרי זה לאמת.
עלינו ללמוד מבריאת העולם. השלום בינינו הוא תנאי לקיומינו. לא מצא הקב"ה כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום (מס' עוקצין ג'). כלי חייב להיות שלם ללא סדקים כי אם יהיו בו סדקים גם ברכה שנשפוך לתוכו תדלוף דרך הסדק ולכן ארץ ישראל ומדינת ישראל תהיה כלי לביסוס עמינו אם תהיה שלמה על ידי אחווה ושלום בתוכנו ואזי תהיה כלי של ברכה.
הדלקת נרות שבת - כללי המנהג ונוסח הברכה | הרב אליעזר מלמד
תיקנו חכמים להדליק נרות לקראת השבת שיאירו את הבית בליל שבת. רעיון נפלא רמוז בנרות השבת. אדם השרוי בחושך אינו מוצא את מה שהוא מחפש, ונתקל ברהיטיו וחפציו עד שנדמה לו שכולם קמו עליו להכשילו, ואם הדליק נרות לכבוד שבת - בא שלום לבית, והוא רואה שרהיטיו באו לשמשו, וכל חפציו מונחים במקומם, והוא יכול לענג את השבת בסעודתו.
כמו כן, כשמתבוננים על העולם במבט רגיל, הוא נראה מלא קטטות, פילוגים ומלחמות ללא תקנה. כל צד חושב שברגע שיצליח לבטל את זה שכנגדו יגיע למנוחתו, וכך הסכסוכים נמשכים בלא סוף.
אך לאחר שאדם זוכה לאמונה, האור האלוהי מתגלה והחושך מסתלק, והוא נוכח לדעת שכל הצדדים השונים משלימים זה את זה, ויש יד מכוונת שמובילה את העולם אל תיקונו, ומכל הצרות והייסורים צומחות ישועות ונחמות. כך נרות השבת שמוסיפים אור ועושים שלום בבית, רומזים לתיקון העולם על ידי הוספת אור אמונה ותורה. בכך שמירת השבת מקדמת את האדם והעולם לתיקונם ולגאולתם.
מתכון לשבת
הממולאים מעלים אסוציאציה של אוכל ביתי, מסורתי, הכרוך בעבודה ממושכת. לדעתי עבודת ההכנה אינה כל כך מורכבת ומסובכת כמו שחושבים. בחרתי להציע לכם להכין ממולאים מיוחדים שקל להכין.
המתכון הראשון הוא להכנת בצלים ממולאים אהובים במיוחד. לצורך ההכנה יש לפרק בעדינות ובזהירות את גלדי הבצלים, למלא אותם במלית ולבשל ברוטב קצת חמצמץ, מעט־מעט מתקתק, המקנה להם טעם עשיר ועמוק. המתכון השני הוא לשבלולי קישואים וחצילים. אלו ממולאים פתוחים, מה שמקל על עבודת מילוי הירק. מבשלים אותם בסיר רחב ושטוח, והמראה שמתקבל בסיום הבישול יפהפה.
טיול לשבת
מתברר שלא צריך להרחיק עד קצה העולם כדי למצוא אי של שקט – די בנסיעה קצרה לירושלים, אל מלון "יהודה", השוכן בגבעת משואה. החלטתי לנצל את תקופת בין החגים כדי לצאת לחופשה משפחתית קצרה של 24 שעות, כדי לבדוק אם המלון יכול לספק מנוחה הן למבוגרים והן לילדים.
נסענו לירושלים ביום חמישי בצהריים. למרות הפקק הרגיל בכביש מספר 1, יש משהו בעלייה לירושלים שהופך גם את הפקק הבלתי נסבל לחוויה מזככת. כשהגענו סוף־סוף לגבעת משואה, הרגשנו כאילו עברנו לעולם אחר – מרעש הכביש לשקט כמעט מוחלט.
עד מתי יש רכבות ביום שישי?
מה יהיה מזג האוויר בשבת?
תחזית מזג האוויר המלאה לסוף השבוע
שאלות ותשובות : הרב שי סימינובסקי.
1)למה שבת נכנסת 18 דקות לפני רדת החשכה?
ישנו ספק הלכתי מתי 'מתחלף' היום האם בשקיעת השמש או ברדת החשיכה (כאשר שנראים בשמיים 3 כוכבים) לכן כניסת השבת לעניין איסור מלאכה הוא מרגע שקיעת החמה (כ18 דקות לפני רדת החשיכה) .
2) למה מדליקים נרות 40 דקות לפני החשיכה?
ישנה מצווה להוסיף מהקדש על החול -'תוספת שבת', לכן אנו מקדימים את הדלקת נרות שבת כ20 דקות שקיעת החמה (ובירושלים 40 דק' לפני). בנוסף, זו הרחקה שנועדה למנוע מצב שבו איחור מועט בהדלקת הנרות יגרום לחילול שבת.
3) עד מתי אפשר להדליק נרות שבת?
אפשר לסיים את הדלקת הנרות עד 2 דק' לפני השקיעה. אם עבר זמן זה עדיף לא להדליק נרות ולא לחלל שבת.
4) מה זה ערוב שבת?
ישנו איסור לטלטל חפצים בשבת מרשות היחיד לרשות הרבים. חז"ל תקנו גם שלא לטלטל מרשות יחיד אחת לחברתה – כדי שלא יעבירו בטעות חפצים מרשות היחיד לרשות הרבים. לכן, אנו מקיפים את כל העיר בצורת פתח (שני עמודים ועמוד או חוט מעליהם) כדי שתחשב כל העיר לרשות אחת, ואפשר יהיה להעביר חפצים ממקום למקום .
5) כמה זמן אחרי רדת החשיכה יוצאת שבת?
הזמן המופיע בלוחות הוא הוא כ20 דק' אחרי רדת החשיכה ונועד על מנת להוסיף מהקודש על החול ולמנוע חשש לחילול שבת בטעות.
6) האם אפשר לקיים הדלקת נרות בפנסים או תאורה חשמלית ?
לכתחילה נוהגים להדליק אש רגילה. בשעת הצורך או מחשש לשריפה אפשר להדליק נרות חשמליים. אפשר לברך עליהם כאשר יש להם סוללה והאור מופק מנורת להט (שדינה כאש ע"פ ההלכה) .
7) כמה נרות שבת יש להדליק?
המנהג להדליק 2 נרות אחד (כנגד זכור ושמור) ויש הנוהגים להדליק נר לכל אחד מבני המשפחה .
הכותב הוא מנהל תחום תוכן והסברה במכון צומת.