זמני כניסת השבת ויציאת שבת והדלקת נרות - פרשת פקודי | 28.03.25
זמני כניסת שבת ויציאת שבת בארץ:
- ירושלים : כניסת שבת: 18:16 יציאת שבת: 19:33
- אשדוד : כניסת שבת: 18:36 יציאת שבת: 19:35
- טבריה : כניסת שבת: 18:25 יציאת שבת: 19:33
- תל אביב : כניסת שבת: 18:35 יציאת שבת: 19:35
- אשקלון : כניסת שבת: 18:28 יציאת שבת: 19:36
- חדרה : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- חיפה : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- רחובות : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- נהריה : כניסת שבת: 18:26 יציאת שבת: 19:35
- באר שבע : כניסת שבת: 18:37 יציאת שבת: 19:34
- אילת : כניסת שבת: 18:26 יציאת שבת: 19:32
- פתח תקווה : כניסת שבת: 18:17 יציאת שבת: 19:35
- נתניה : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- מודיעין : כניסת שבת: 18:26 יציאת שבת: 19:34
- עפולה : כניסת שבת: 18:26 יציאת שבת: 19:34
- ראשון לציון : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- בני ברק : כניסת שבת: 18:35 יציאת שבת: 19:35
- חולון : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- לוד : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- מודיעין עילית : כניסת שבת: 18:26 יציאת שבת: 19:34
- בית שמש : כניסת שבת: 18:16 יציאת שבת: 19:34
- רעננה : כניסת שבת: 18:37 יציאת שבת: 19:35
- בית שמש : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- רמלה : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- ראש העין : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:34
- קרית גת : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- עכו : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- כרמיאל : כניסת שבת: 18:26 יציאת שבת: 19:34
- נתיבות : כניסת שבת: 18:28 יציאת שבת: 19:35
- מעלה אדומים : כניסת שבת: 18:25 יציאת שבת: 19:33
- דימונה : כניסת שבת: 18:26 יציאת שבת: 19:33
- אופקים : כניסת שבת: 18:28 יציאת שבת: 19:35
- שדרות : כניסת שבת: 18:28 יציאת שבת: 19:35
- גבעת שמואל : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- ערד : כניסת שבת: 18:25 יציאת שבת: 19:33
- קריית שמונה : כניסת שבת: 18:25 יציאת שבת: 19:33
- בית שאן : כניסת שבת: 18:25 יציאת שבת: 19:33
- רמת גן : כניסת שבת: 18:35 יציאת שבת: 19:35
- יבנה : כניסת שבת: 18:28 יציאת שבת: 19:35
- בת ים : כניסת שבת: 18:28 יציאת שבת: 19:35
- כפר סבא : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
- צפת : כניסת שבת: 18:25 יציאת שבת: 19:33
- הרצליה : כניסת שבת: 18:27 יציאת שבת: 19:35
זמני כניסת ויציאת שבת בעולם:
- ניו יורק : כניסת שבת: 18:58 יציאת שבת: 19:59
- ברצלונה : כניסת שבת: 19:54 יציאת שבת: 20:55
- בודפשט : כניסת שבת: 18:50 יציאת שבת: 19:56
- פריז : כניסת שבת: 19:57 יציאת שבת: 21:05
- אמסטרדם : כניסת שבת: 19:49 יציאת שבת: 21:01
- בנגקוק : כניסת שבת: 19:11 יציאת שבת: 20:01
- לונדון : כניסת שבת: 19:09 יציאת שבת: 20:20
- פראג : כניסת שבת: 19:10 יציאת שבת: 20:19
- אומן : כניסת שבת: 19:06 יציאת שבת: 20:13

מניין בני ישראל
במלאכת בניית המשכן מופיע לא פעם הביטוי "חכם לב". כגון: "וכל חכם לב יבואו ויעשו את כל אשר ציוה ה' ".
ויש להבין את מקור הביטוי הזה שכן לכאורה החכמה נמצאת במח האדם ולא בלבו. מדוע אם כן מייחסת התורה את החכמה ללבו של האדם?
מיישב תמיהה זו הרב שלמה לווינשטיין (מגיד מישרים ודרשן מפורסם) כדלהלן: דוגמה לרוקח מוכשר ובעל כישורים גאוניים הבקי בכל מתחם התרופות וסדר עשייתם והנה הוא מגיע לבית המרקחת שלו ומתחיל לבלוע רעל...!
גם אם אותו רוקח הינו גאון ועצום כשרון הרי ברור שמקומו הטבעי אינו מאחורי דלפק בבית מרקחת אלא בחדר טיפולים בבית משוגעים.
הגדרתו של אדם זה הוא "חמור נושא ספרים" שכן גבו נושא מאות ספרי רוקחות, הוא גאון ומבריק אך כל קשר בין ידיעותיו בעניני רוקחות לבין מעשיו אך מקרי הוא. חכמתו נמצאת במוחו ושם היא טמונה אך היא אינה קשורה לליבו ולתבונתו. זהו חכם מח. אך חכם לב הוא האדם אשר חכמתו הופכת לחלק בלתי נפרד מאישיותו והוא מנווט את חייו בהתאם למה שחכמתו מנחה אותו לעשות כל רגע.
כך בכל מידה ודבר חכמה. אם החכמה היא רק דבר חיצוני למהותו הרי היא תלושה ואינה משפיעה על אורח חייו וכמוהו כאותו שיכור חסר כל חוש ביקורת על מעשיו באין תבונה השולטת בו ולעומתו חכם לב הרי חכמתו היא חלק בלתי נפרד מאישיותו והיא שולטת על כל עצמותיו והנהגותיו.
ניתן להבין טוב יותר את פנימיותה של הגדרה זו למקרא סיפור מדהים שמסופר על הרב ירוחם ליבוביץ, מנהלה הרוחני של ישיבת מיר, בטרם השואה. הוא היה אחד ממניחי היסודות לתנועת המוסר אשר חרטה על דגלה את ההתבוננות בכל פסיעה במהלך חייו של אדם והציווי לדאוג לזולת בכל פרטי חייו בטרם ידאג לעצמו. פעם נסע ברכבת וברגע בו ננעלו דלתות הקרון נפלה מידו כפפה אחת על הרציף.
רבי ירוחם לא היה יכול להספיק להרים את הכפפה משום שהרכבת החלה מייד בנסיעתה. בהחלטה של שנייה באופן אוטומטי הוא הסיר את הכפפה השנייה מידו וזרק גם אותה...אם הוא כבר לא יוכל להנות מן הכפפות הללו לכל הפחות יוכל להנות מהן מי שימצא אותן...
יתכן כי גם אנחנו, הקוראים סיפור זה, היינו מסוגלים להגיע להחלטה שכזו כעבור...שעתיים של התלבטות.
ומהו ההבדל בינינו לבין רבי ירוחם? משום שאנו חכמי מח ואילו הוא חכם לב.
גם אנו מבינים בשכלינו כי ראוי לחשוב על השני אבל ר' ירוחם חי את כל חייו מתוך מחשבה על הזולת. אצלו לא היו דברים אלה מן השפה ולחוץ אלא משנת חייו המדריכה אותו כל רגע ולכן נדרש לו רק שבריר רגע על מנת להחליט מה לעשות בנפול הכפפה.
רק כאלה חכמי לב, שכל היראת שמים שלהם וחכמת התורה שהיתה משולבת באישיותם ללא הפרדה כלשהי, היו ראויים לבנות את המשכן. למידה זו ניתן להגיע אם מתבוננים על כל תנועה וכל מהלך ומבינים את סיבת התנועות והמהלכים אשר מתרחשים סביבם ומיחסים אותם אל האמת התורנית והנקייה מכל נגיעה אישית אלא רק על חכמת התורה שנלמדה לשם שמים ומתוך ראיית טובת הזולת.
וכל חכם לב בכם יעשו את כל אשר ציוה ה'.
הדלקת נרות שבת - כללי המנהג ונוסח הברכה | הרב אליעזר מלמד
תיקנו חכמים להדליק נרות לקראת השבת שיאירו את הבית בליל שבת. רעיון נפלא רמוז בנרות השבת. אדם השרוי בחושך אינו מוצא את מה שהוא מחפש, ונתקל ברהיטיו וחפציו עד שנדמה לו שכולם קמו עליו להכשילו, ואם הדליק נרות לכבוד שבת - בא שלום לבית, והוא רואה שרהיטיו באו לשמשו, וכל חפציו מונחים במקומם, והוא יכול לענג את השבת בסעודתו.
כמו כן, כשמתבוננים על העולם במבט רגיל, הוא נראה מלא קטטות, פילוגים ומלחמות ללא תקנה. כל צד חושב שברגע שיצליח לבטל את זה שכנגדו יגיע למנוחתו, וכך הסכסוכים נמשכים בלא סוף.
אך לאחר שאדם זוכה לאמונה, האור האלוהי מתגלה והחושך מסתלק, והוא נוכח לדעת שכל הצדדים השונים משלימים זה את זה, ויש יד מכוונת שמובילה את העולם אל תיקונו, ומכל הצרות והייסורים צומחות ישועות ונחמות. כך נרות השבת שמוסיפים אור ועושים שלום בבית, רומזים לתיקון העולם על ידי הוספת אור אמונה ותורה. בכך שמירת השבת מקדמת את האדם והעולם לתיקונם ולגאולתם.
מתכון לשבת
השבוע בחרתי לייחד את המדור להכנת עוגיות שוקולד צ'יפס: עוגיות עגולות, מנומשות, פריכות ונימוחות, שאהובות על קטנים ובוגרים כאחד. הן אינן מסובכות להכנה, וכיף להכין אותן עם הילדים במיוחד בחורף - לכתבה המלאה.
טיול לשבת
מי שלא יכול לוותר על ציפורים נודדות ולא מעוניין לתת למצב הביטחוני להשבית לו את התענוג, מוזמן לעמק המעיינות בבקעת בית שאן. ואלה לא כל האטרקציות שמחכות שם.
עד מתי יש רכבות ביום שישי?
מה יהיה מזג האוויר בשבת?
תחזית מזג האוויר המלאה לסוף השבוע
שאלות ותשובות : הרב שי סימינובסקי.
1)למה שבת נכנסת 18 דקות לפני רדת החשכה?
ישנו ספק הלכתי מתי 'מתחלף' היום האם בשקיעת השמש או ברדת החשיכה (כאשר שנראים בשמיים 3 כוכבים) לכן כניסת השבת לעניין איסור מלאכה הוא מרגע שקיעת החמה (כ18 דקות לפני רדת החשיכה) .
2) למה מדליקים נרות 40 דקות לפני החשיכה?
ישנה מצווה להוסיף מהקדש על החול -'תוספת שבת', לכן אנו מקדימים את הדלקת נרות שבת כ20 דקות שקיעת החמה (ובירושלים 40 דק' לפני). בנוסף, זו הרחקה שנועדה למנוע מצב שבו איחור מועט בהדלקת הנרות יגרום לחילול שבת.
3) עד מתי אפשר להדליק נרות שבת?
אפשר לסיים את הדלקת הנרות עד 2 דק' לפני השקיעה. אם עבר זמן זה עדיף לא להדליק נרות ולא לחלל שבת.
4) מה זה ערוב שבת?
ישנו איסור לטלטל חפצים בשבת מרשות היחיד לרשות הרבים. חז"ל תקנו גם שלא לטלטל מרשות יחיד אחת לחברתה – כדי שלא יעבירו בטעות חפצים מרשות היחיד לרשות הרבים. לכן, אנו מקיפים את כל העיר בצורת פתח (שני עמודים ועמוד או חוט מעליהם) כדי שתחשב כל העיר לרשות אחת, ואפשר יהיה להעביר חפצים ממקום למקום .
5) כמה זמן אחרי רדת החשיכה יוצאת שבת?
הזמן המופיע בלוחות הוא הוא כ20 דק' אחרי רדת החשיכה ונועד על מנת להוסיף מהקודש על החול ולמנוע חשש לחילול שבת בטעות.
6) האם אפשר לקיים הדלקת נרות בפנסים או תאורה חשמלית ?
לכתחילה נוהגים להדליק אש רגילה. בשעת הצורך או מחשש לשריפה אפשר להדליק נרות חשמליים. אפשר לברך עליהם כאשר יש להם סוללה והאור מופק מנורת להט (שדינה כאש ע"פ ההלכה) .
7) כמה נרות שבת יש להדליק?
המנהג להדליק 2 נרות אחד (כנגד זכור ושמור) ויש הנוהגים להדליק נר לכל אחד מבני המשפחה .
הכותב הוא מנהל תחום תוכן והסברה במכון צומת.