ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ממשיך במנהגו להתראיין לרשתות הזרות, והעניק היום (חמישי) ראיון למגזין "טיים". בראיון השיב נתניהו האם הוא מתנצל על המחדל של ה-7 באוקטובר. 

נתניהו השיב: "אמרתי שאחרי המלחמה תהיה ועדת חקירה עצמאית וכולם יצטרכו לתת תשובות כולל אני. אבל אי אפשר לעשות זאת באמצע מלחמה. האם אני מתנצל? כמובן כמובן. אני מצטער באופן עמוק שמשהו כזה קרה. ותמיד מסתכלים אחורה ושואלים האם היינו יכולים לעשות משהו שימנע את זה. יהיה הרבה זמן לבחון את הכשלים המודיעיניים, המבצעיים ואת המדיניות שתרמה לכך. אבל אני חושב שזו תהיה טעות לעשות זאת עכשיו".

לאחר העימות מול ארדואן - ישראל כ"ץ פותח חזית גם מול הנורווגים: "צעד קיצוני"
דיווח דרמטי ב"ניו יורק טיימס": קמלה האריס מוכנה לדון באמברגו נשק על ישראל

בנוסף התייחס נתניהו למצבו הפוליטי ולסקרים שמראים רוב בעם שדורש את התפטרותו: "אשאר במשרד כל עוד אני מאמין שאוכל לתרום לעתיד של ישראל ולביטחונה. זה לא תלוי רק בי, אנחנו דמוקרטיה. ההחלטה מי יהיה בשלטון היא לחלוטין של האזרחים. נבחרתי שש פעמים, זה יכול לקרות בדמוקרטיה".

עוד דחה נתניהו בראיון את הקריאות האמריקאיות להפסקת אש בעזה: "המטרה שלנו היא להשמיד לחלוטין את יכולות הצבא והממשל של חמאס". נתניהו טוען כי ישראל ניצבת בפני "ציר איראני מלא", ולא רק מול חמאס. הוא מזהיר מפני הסלמה אפשרית בחזיתות נוספות, כולל בצפון מול חיזבאללה בלבנון, במפרץ מול החות'ים בתימן, ובעיקר מול איראן. נתניהו לא לקח אחריות בראיון על חיסולו של איסמאעיל הניה, אבל אמר שמותו הגדיל את הסיכויים לעסקה כיוון ״שחלק מהגורמים הקיצוניים שהתנגדו לעסקה כבר אינם איתנו״. 

נתניהו ציין כי הוא מחויב לשחרור כל החטופים והדגיש כי הוא סבור שהדרך בה הוא נוקט היא היחידה שתשיג את המטרה הזו. לדבריו, הוא סבור שכאשר ישראל תנצח במלחמה בעזה הסכם נורמליזציה עם סעודיה יהיה יותר אפשרי. ״בכל מקרה אני לא ויתרתי על העסקה״, הוא אמר. 

כמו כן, רה״מ נשאל האם מלחמה עם חיזבאללה היא עניין מוגמר ואמר כי ״אני חושב שעל חיזבאללה לשקול היטב את ההשלכות של מתקפה על ישראל, ופתיחת מלחמה רחבה איתנו. אני חושב שאם הם דנים בזה - הם צריכים לחשוב פעמיים״. 

בתגובה לטענות כי הוא מאריך את המלחמה משיקולים פוליטיים אישיים, נתניהו מכחיש בתוקף. "זו טענת שווא," הוא אומר, ומתעקש כי המטרה היא להבטיח שחמאס לא יוכל לשלוט בשטחים פלסטיניים או להוות איום על ישראל בעתיד. כמו כן, נתניהו טען בראיון כי המשפט שמתנהל בעניינו קורס. הוא לא ציין כי הוא ניסה לעכב את עדותו במשפט באמצעות עורכי דינו. ״אני לא שומע על המשפט כל כך הרבה. זה בכלל לא עניין עבורי. זה עניין מופרך. אני מופתע שעיתונאים בכירים בארה״ב כותבים שאני מנסה להאריך את המלחמה כדי לעכב את המשפט שלי״, אמר נתניהו.

נתניהו הגן על העובדה שהוא הקים קואליציה עם מפלגות הימין הקיצוני ונתן תפקידים בכירים וסמכויות לשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ׳ וטען כי עשה זאת כיוון שמפלגות אחרות לא הסכימו להצטרף לקואליציה שלו. הוא תקף את ממשלת בנט-לפיד ואת העובדה שרע״מ שלטענתו ״מתנגדת להישרדותה של ישראל״ היתה חלק מהקואליציה. חרף העובדה שבן גביר וסמוטריץ׳ משפיעים דרמטית על מדיניות הממשלה בתחומים רבים נתניהו טען בראיון כי ״אני יכול להבטיח שאני זה שמנהל את האירוע. אני מקבל את ההחלטות ואני קובע את המדיניות״.

איתמר בן גביר, בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

המלחמה בעזה גבתה עד כה את חייהם של למעלה מ-40,000 פלסטינים, וכמעט שני מיליון נעקרו מבתיהם. נתניהו מכיר בסיכונים הכרוכים בהרחבת הסכסוך לעימות אזורי, אך טוען כי זהו סיכון הכרחי. "להיות מושמדים יש השלכות גדולות יותר על ביטחון ישראל," הוא אומר. "אני מעדיף עיתונות רעה על פני הספד טוב."

בעוד הביקורת הבינלאומית גוברת על המחיר ההומניטרי הכבד של המלחמה, נתניהו עומד על כך שישראל ניצבת מול אויב ציני המסכן את עמו שלו כדי לערער את הלגיטימיות של המדינה היהודית. הוא מתעקש כי המטרה הגדולה יותר היא שיקום כוח ההרתעה של ישראל, גם במחיר של נזק תדמיתי ארוך טווח.