תל אביב רעדה באמצע הלילה: פיצוץ גדול נשמע הלילה (שישי) ברחוב בן יהודה בתל אביב כתוצאה מירי כטב"ם, וגרם למותו של אדם אחד ולכעשרה פצועים. ההרוג אותר בסמוך לזירת הנפילה, שישן בחדר על גג בנין ונפגע מהרסיסים. שוטרים, מתנדבי זק"א ועובדי עיריית תל אביב הגיעו לזירה וטיפלו בנפגעים ובנזק.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, צייץ הבוקר: "עיריית תל אביב-יפו עוברת למצב כוננות מוגבר לאור אירוע הכטב״ם הקשה הלילה, בו נהרג אדם אחד ונוספים נפצעו. המלחמה עדיין כאן, והיא קשה וכואבת. כוחות העירייה הגיעו לנקודה במהרה וטיפלו באירוע, ואנו ערוכים להתפתחויות, אם יהיו. אני קורא לציבור להישמע להנחיות".

בתוך כך, צבא ארה"ב יירט מספר כטב"מים על הקרקע, טרם שוגרו. אופציות השיגור הן מסוריה, עיראק ותימן. מבחינת יכולות העבר, ניתן שהשיגור בוצע גם מלבנון, אך בחיזבאללה ובמדינה טרם ירו לכיוון במרכז. לפי ערוץ אל-ערביה, ארצות הברית יירטה טיל בליסטי ושלושה כטבמים ששיגרו החות׳ים אל ישראל במהלך הלילה, אך הרביעי הצליח לפגוע בתל אביב.

דיווח: מג"ד בכוח רדואן חוסל בתקיפה על מפקדה, לפחות שישה נהרגו

דובר החות'ים לאחר נפילת הכטב''ם בתל אביב (צילום: טוויטר)
דובר החות'ים לאחר נפילת הכטב''ם בתל אביב (צילום: טוויטר)

הדובר הצבאי של החות׳ים, יחיא סריע, נוטל אחריות על מתקפת הכטב״ם בתל אביב: ״המבצע המיוחד, שפרטיו יפורסמו בהמשך, כוון אל תל אביב״. בצה"ל לא מאשרים כי אכן מדובר בשיגור של החות'ים. דובר החות׳ים יחיא סריע הוסיף שתל אביב הופכת לאזור ״לא בטוח״ כלשונו וטען: ״הפעולה האיכותית הזאת מראה שיש לנו בנק מטרות בישראל ובהם יעדים צבאיים וביטחוניים רגישים״.

מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב פרץ עמר העריך כי למרבה המזל הכטב"מ התפוצץ באוויר ולא פגע ישירות בבניין ומשכך הנזק למרות חומרתו הוא עדיין מצומצם. במשטרה דיווחו על חזרה לשגרה.

דובר צה"ל הודיע רשמית לאחר שעות: "מבדיקה ראשונית עולה כי הפיצוץ בתל אביב נגרם כתוצאה מנפילה של מטרה אווירית, שלא הפעילה התרעה. הנושא נמצא בתחקור מעמיק. כוחות רבים פועלים כעת במקום. חיל האוויר תגבר את פטרולי המטוסים הפועלים להגנת שמי המדינה. אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף".

בסריקות בזירת האירוע, צוותי מד"א והמשטרה דיווחו כי אותר באחד הבניינים גבר כבן 50 מחוסר הכרה, עם פציעות חודרות, ללא סימני חיים, שנאלצו לקבוע את מותו. בתוך כך, עשרה נפגעים פונו לבתי החולים וולפסון ואיכילוב, ביניהם ארבעה מרסיסי הדף וארבעה נפגעי חרדה.

פאראמדיק מד"א רועי קליין וחובשי מד"א יואל רוזנטל ואשר גריידר, סיפרו: "הגענו במהירות למקום וראינו המולה והרס כתוצאה מפיצוץ, התחלנו לבצע סריקות והגיעו אלינו 4 פצועים, 2 מהם נפצעו בבית, גבר כבן 37 ואישה כבת 47,  ו- 2 אחרים צעירה כבת 25 וגבר כבן 30 נפצעו כשהיו ברחוב, הם היו בהכרה מלאה וסבלו מפציעות מרסיסים בכתף ובגפיים ואחד סבל מפגיעת הדף, הענקנו להם טיפול ראשוני ופינינו אותם לבית החולים במצב קל".

החפץ שנמצא בזירת הפיצוץ בתל אביב (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
החפץ שנמצא בזירת הפיצוץ בתל אביב (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

מפקד מחוז תל אביב ניצב פרץ עמר: "הפיצוץ היה באוויר, וההרס נוצר מההדף. אין לנו זירת נפילה ממוקדת. לא ברור לנו כרגע מה הכלי הזה. זה לא מוכר לנו". במשטרה אומרים שלא מדובר באירוע פלילי: "זה לא כלי שמשמש גורמים פלילים, מוקד הפיצוץ היה באוויר".

כרגע בחיל האוויר בודקים מהיכן נורה הכטב"ם. ברמת היכולות יש אפשרות מתימן, עיראק וסוריה. גם לחיזבאללה יש יכולת, אבל לפי ההערכה בצה"ל הוא לא ביצע ירי כזה. בצה״ל בוחנים את מסלול הטיסה, וכן מנסים לבדוק כיצד הוא חמק ממערכת ההגנה אווירית ומדוע לא הופעלה ההתראה. על פי עדי ראיה, הכטב"ם הגיע מהים. בתוך כך, בשעה האחרונה מסוק משטרתי חג ברציפות מעל כל שכונת לב תל אביב.

רכב מד''א וכיבוי והצלה ליד שגרירות ארה''ב, פיצוץ בתל אביב (צילום: נועם פלקאסא/TPS)
רכב מד''א וכיבוי והצלה ליד שגרירות ארה''ב, פיצוץ בתל אביב (צילום: נועם פלקאסא/TPS)

במד"א מדווחים כי גבר כבן 37 וצעירה כבת 25 נפצעו באורח קל והם והם בהכרה מלאה, ופונו לבית החולים איכילוב עם פציעות מרסיסים בגפיים ובכתף. בנוסף, במקום טופלו ארבעה נפגעי חרדה. בית החולים וולפסון עדכן כי למיון הגיעו שלושה פצועים באורח קל, ומדובר בנפגעי הדף ובנפגעי חרדה. הם עוברים כעת סדרת בדיקות ומקבלים טיפול בידי הצוות המקצועי במלר"ד. פצוע נוסף פונה לוולפסון והוא נפצע קל בעקבות נפילה אחורה.

מהמשטרה נמסר: "בהמשך לאירוע פיצוץ באזור ת"א, כוחות משטרה גדולים הגיעו למקום ופועלים לסגירת הזירה וביצוע סריקות לאיתור חפצים חשודים ומפגעים נוספים. בשלב זה התקבל דווח על 7 פצועים באורח קל שפונו לקבלת טיפול רפואי. במשטרה נמסר שמפקד מרחב ירקון, תנ"צ יחיאל בוהדנה קיים הערכת מצב בשטח עם כלל הכוחות. בשלב זה משטרת ישראל וחבלני המשטרה ביחד עם כוחות ההצלה ממשיכים לפעול בזירה, וקוראים לתושבים להישמע להנחיות פיקוד העורף, להימנע מהגעה לזירות ולא להתקרב או לגעת בשרידי רקטות העשויים להכיל חומרי נפץ ולדווח על כך ללא דיחוי למוקד 100 של משטרת ישראל".

מפיקוד העורף נמסר בתחילת האירוע: "לא זוהתה חדירה אווירית לשטח מרכז הארץ ולכן לא הופעלה אזעקה - האירוע בבדיקה". מהמשטרה נמסר: "לפני זמן קצר התקבל דיווח במוקד המשטרה על שמיעת פיצוץ בבניין בעיר תל אביב. כוחות גדולים של משטרת מחוז תל אביב וחבלני המשטרה הגיעו למקום ומטפלים בזירה".

מכבאות והצלה מחוז דן נמסר כי כיבו את הדליקה: "סמוך לשעה 03:15, התקבלו מספר קריאות במוקד 102 של מחוז דן אודות פיצוץ עז ושריפת רכב ברחוב שלום עליכם בתל אביב יפו.  חמישה צוותי כיבוי הגיעו למקום וכיבו את הדליקה. לוחמי האש מבצעים סריקות נרחבות באזור".

רגע הפיצוץ כפי שתועד ממצלמה בבניין בתל אביב (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')
מאירוע הפיצוץ בתל אביב (צילום :נועם פלקאסא/TPS)
עדי ראייה סיפרו ל"מעריב" כי ראו מטוס שטס בגובה נמוך בבניין ונכנס בו. בתוך כך, כתב "פוקס ניוז" בישראל מדווח שנגרם נזק לחנות צילום מול סניף שגרירות ארה"ב בתל אביב. בתמונות נוספות מהזירה ניתן לראות רכבי מד"א סמוך למקום.
כתב פוקס ניוז מדווח על פגיעה בחנות ליד שגרירות ארה"ב בתל אביב (צילום :פוקס ניוז)

רכב משטרה ליד שגרירות ארה''ב, פיצוץ בתל אביב (צילום: נועם פלקאסא/TPS)
רכב משטרה ליד שגרירות ארה''ב, פיצוץ בתל אביב (צילום: נועם פלקאסא/TPS)

שברי זכוכית מהאירוע בתל אביב (צילום: נועם פלקאסא/TPS)
שברי זכוכית מהאירוע בתל אביב (צילום: נועם פלקאסא/TPS)
זכוכיות שהתנפצו בפיצוץ בתל אביב (צילום: נועם פלקאסא/TPS)
זכוכיות שהתנפצו בפיצוץ בתל אביב (צילום: נועם פלקאסא/TPS)
מהאירוע דיווח גם כתב פוקס ניוז שנמצא בתל אביב:
כתב פוקס ניוז מהאירוע בתל אביב (צילום :פוקס ניוז)