פיצוץ עז התרחש היום (חמישי) בעיר רמלה ברחוב הרצל. כתוצאה מכך נשרף רכב ושתי חנויות. צוותי הכיבוי של תחנת איילון נמצאים בזירה ומנסים לתפעל את השריפה. עד כה ידוע על חמישה נפגעים באורח בינוני ואחד קל. על פי המשטרה מדובר ככל הנראה ברימון רסס. עוד דווח כי לכוחות לקח 24 דקות להגיע, כשתחנת המשטרה נמצאת 500 מטר מהזירה.

מפיצוץ הרכב ברמלה טופלו עד כה 16 פצועים שפונו לבתי החולים קפלן ואסף הרופא. לבית החולים שמיר אסף הרופא בצריפין פונו 10 פצועים, מהם 5 במצב אנוש, ו-5 במצב בינוני בהם תינוקת בת חודשיים, ילדה בת 5, ילד בן 10 ונערה בת 15, כולם עם כוויות וסימני שאיפת עשן.

הפיצוץ ברמלה: "לקח למשטרה 24 דקות להגיע - התחנה במרחק 500 מטר"
הכוורת של המפכ"ל החדש והמינוי היוקרתי של מזכירו הביטחוני של בן גביר

סמוך לשעה 20:00 נקבע מותם של 4 הפצועים אנוש לאחר מאמצי החייאה ממושכים, אימא ובתה, אישה  וילד נוסף. פצוע אנוש חמישי מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ. למרכז הרפואי קפלן ברחובות פונו 6 פצועים בהם אישה במצב בינוני שנפגעה מרסיסים, שני גברים במצב קל שנפגעו אף הם מרסיסים, נפגעת חרדה, ופצוע קל משאיפת עשן. נכון לשעה 21:00, מאושפזים במרכז הרפואי שלושה פצועים: תינוק בן חודשיים במצב אנוש, ילדה בת 6 מצב קל וגבר בן 28 במצב קל. שלושה פצועים השתחררו לביתם לאחר טיפול רפואי.

זירת האירוע ברמלה (צילום :אלון חכמון)

ד"ר יואב פוגץ', סגן מנהל חדר המיון בבית החולים אמר הערב: "המרכז הרפואי אסף הרופא החל בנוהל אירוע רב נפגעים. קיבלנו 10 פצועים, מהם 5 במצב אנוש. לצערנו לאחר מאמצי החייאה מתקדמים קבענו את מותם של שני מבוגרים ושני ילדים. אנחנו בטוחים שכוחות הביטחון יתנו את הדין על האירוע. כוחנו באחדותנו".

פראמדיק במד"א עמית אקרמן סיפר: "הגענו לזירה מורכבת מאוד. ראינו רכב עולה באש לאחר שהתפוצץ, הרכב היה סמוך לחנויות שהתלקחו והחלו לעלות באש. הפצועים הראשונים שנתקלנו בהם סבלו מפציעות רסיסים והדף, הענקנו טיפול רפואי ופינינו לבית החולים 2 פצועים בינוני ו-5 קל  במקביל לפעולות כיבוי מאומצות שהתבצעו במקום. לאחר שהושגה שליטה על האש החלו להתברר ממדי האסון. אחד לאחר השני חילצו אלינו פצועים בהם תינוקות וילדים כשהם ללא דופק וללא נשימה כשמצבם אנוש. טיפלנו וביצענו פעולות החייאה ב-4 תינוקות, ילדים וצעירים ואישה נוספת שהייתה במצב קשה ובכניסה לבית החולים מצבה הדרדר והחלו גם בה פעולות החייאה. כלל הפצועים אנוש פונו לבית החולים אסף הרופא ועוד מספר פצועים פונו לבית החולים קפלן. מדובר באירוע קשה ביותר".

אירוע הפיצוץ ברמלה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

פראמדיקית מד"א ליאת כהן סיפרה: "מדובר בזירת פיצוץ קשה של רכב, הצוותים הראשונים של מד"א שהגיעו לזירה החלו להעניק טיפול רפואי לפצועים בינוני וקל, שסבלו מרסיסים וחבלות ופינו אותם לבית החולים. כוחות גדולים נוספים של מד"א שכללו ניידות טיפול נמרץ ואמבולנסים שהגיעו למקום חברו לכוחות הכיבוי שתוך כדי פעולות כיבוי האש חילצו מתוך החנויות הסמוכות 5 נפגעים מחוסרי הכרה, בהם אישה כבת 50, נערה כבת 15, ילד כבן 10, ילדה כבת 5 ופעוט כבן חודש, הם סבלו כולם משאיפת עשן, ופונו לבית החולים במצב אנוש תוך כדי ביצוע פעולות החייאה".

פיצוץ הרכב ברמלה (צילום :אלון חכמון)
פיצוץ ברמלה (צילום :דוברות המשטרה)
ראש עיריית לוד עו"ד יאיר רביבו אמר: "פיצוץ הרכב כעת ברמלה בסביבה אזרחית - חציית קו אדום. זוכרים את פיצוץ הרכב ברמלה בשבוע שעבר בו נהרג אדם בפיגוע הטרור הפלילי? ובכן, מסתבר שלמשפחת הפוגע והנפגע קרובי משפחה בלוד וברמלה וכעת מתבצעים בלילות ובימים האחרונים נסיונות נקמה.  זו הסיבה לפיצוצים העזים בימים האחרונים באזור".

הוא המשיך ואמר: "המשטרה יודעת מי הצדדים לסכסוך, אך בחוקים הקיימים שדורשים לתפוס 'על חם' את המפגע אין סיכוי שזה יקרה. הם שולחים נער עם קורקינט לזרוק רימון או לבנת חבלה ולך תמצא אותו. לחלם הזה יש מספר פתרונות וכולם נמצאים בחקיקה שחסרה כמו הכנסת השב"כ למגר הטרור הפלילי, מעצרים מנהליים לגורמי טרור פלילי כמו שקיים בלאומני, הרחקה מהאזור של הצדדים לסכסוך, החמרת ענישה על נושאי נשק או יורי נשק לא חוקי ועוד ועוד ועוד".

עוד המשיך וטען: "הכל ידוע, הכל מוכר, את רוב החוקים הגשתי לכנסת כבר לפני שנים, ובשנתיים האחרונות גם אחי חה"כ אליהו רביבו. אבל, תנחשו מה? נכון, לאף אחד לא בוער לסיים החקיקה. פעם הפרקליטות לא רוצה עונשים חמורים מידי, פעם רבים על חוק הרבנים ובתמורה מענישים בעוצר חקיקה, ולרוב זה לא באמת מעניין את חברי הכנסת כי לשיטתם "ערבים הורגים ערבים וזה לא קשור ליהודים".

עוד קרא: "הגיע העת לשלוח הביתה את כל מי שלא אכפת לו מהביטחון האישי שלנו. לנו נמאס לשמוע ירי ופיצוצים בכל ערב. אז נכון, בלוד רמלה ב"ה שקט מבחינה לאומנית, וברוב שטחי המדינה הטילים, הכתב"מים והפיגועים הם שגרה יומיומית כואבת, אבל גם הטרור הפלילי הוא כואב, מטריד, ואנו קרובים חלילה לאזרחים תמימים שייפגעו מכך".

"ומה הכי כואב? המשטרה מאוד רוצה שיהיה פה שקט, אבל אין להם שום כלי לעשות את זה. כלום ושום דבר. כאמור כל עוד הנבחרים והפקידים מירושלים לא יזיזו את עצמם, המנוולים מארגוני הפשע ימשיכו לחגוג במרכז הארץ, והמשטרה תשתדל אבל לא תוכל למנוע שום ירי או פיצוץ".

הוא הכריז: "אני לא מרפה מלהילחם על השקט באזור והיה לי חשוב לשתף אתכם במחדל שכתובתו מרוחה על הקיר כבר שנים וליושבים שם למעלה פשוט לא אכפת. לכולם. ושל יספרו לכם אחרת אני מוכן להתעמת איתם על כך".

ראש עיריית רמלה, כך לפי סגנו, נמצא כעת בחו"ל ומקדים את טיסתו בחזרה לארץ.

נציג מעיריית רמלה בזירה (צילום :אלון חכמון)
אריאל בן 10, תושב רמלה שהיה עד ראייה לפיצוץ הרכב ברחוב הרצל, מספר: "ענני עשן מטורפים היו בשמים. פתחו את הדלתות באוטובוס שהיינו ופשוט ברחנו. ראינו מלא פצועים. היה מחזה מלחיץ".
אוראל בן 10 עד לפיצוץ ברמלה (צילום :אלון חכמון)

השר לביטחון הלאומי איתמר בן גביר אמר בזירת האירוע: "אמרתי ליועצת המשפטית בואי נוציא מעצרים מנהליים. אני חושב שאם היינו יכולים הלילה להיכנס ולעצור את כל צמרת הפשע, את כל העבריינים. אנחנו יודעים מי הם, יש לנו רשימות. מעצרים מנהליים זה פתרון לארגוני פשיעה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת האירוע ברמלה (צילום :אלון חכמון)

בעל משרד באזור האירוע סיפר למעריב כי הפיצוץ התרחש ב-16:42 רק ב-17:06 הגיעו כוחות המשטרה, כאשר תחנת המשטרה נמצאת 500 מטר מהזירה. הוא גם ביצע את השיחה לכוחות הביטחון מיד בתחילת האירוע. העד אמר: "זה מחדל לבוא לכאן ולהאשים את היועמ"שית ולהתחבק עם השוטרים  - זה לא מה שיעזור לרמלה".

עימותים ומעצרים נרשמו מחוץ לבית החולים אסף הרופא, שם מאושפזים הפצועים. כוחות משטרה שהגיעו אל המרכז הרפואי אסף הרופא,  עצרו כעת 3 תושבי רמלה בחשד להפרת הסדר ותקיפת שוטרים במקום ובסיום חקירתם יוחלט לעניין המשך מעצרם בהתאם לצורכי החקירה.

בשיחה עם מעריב, אמר מפקד מחוז תל אביב וראש אגף המבצעים לשעבר של המשטרה, אהרון אקסול: ״זה לא סוד שבמגזר הערבי לצערי הרב ובכלל בערים מסוימות המכוניות המתפוצצות והחיסולים השנה האחרונה אפילו בשנתיים האחרונות עלו מדרגה בצורה מאוד מדאיגה. אני חושב שארגוני הפשיעה מנצלים את הסיטואציה שהמשטרה עסוקה בלא מעט אירועים ולצערי הרב שהקשב שלה למקומות האלה של כל ארגוני הפשיעה לוקה בחסר, למרות שהמשטרה עושה פעילות מאוד אינטנסיבית אבל זה לא מספיק.

"עדיין, לצערי הרב, הם מצליחים להגיע ולפגוע באנשים ולפגוע באזרחים וזה דבר שבהחלט מדאיג. אני יכול לספר שאני יודע בוודאות מוחלטת שמפכ״ל המשטרה הנכנס רב ניצב דני לוי מבין את גודל השעה מבין את גודל האירוע ומבין היטב שאם הוא רוצה להתמודד טוב הוא חייב לתת קשב הרבה יוצר לכל הסוגיה הזאת של הפשיעה הערבית במגזר הערבי כל הסוגיה של ארגוניה הפשיעה גם ביהודים וגם בערבים ולכל הסוגיה של הביטחון האישי. 

"זה תהליך מאוד ארוך זה לא תהליך קצר אבל בעניין הזה אסור להתלונן רק בפני המשטרה , מי שיושב שרק המשטרה תפתור את הבעיות טועה, במגזר בפשיעה הערבי בדגש על מגזר זה לדעתי הוא טועה , המשטרה היא רק חלק מהסוגיה . בישראל יש משולש, בצלע הראשונה מערכות המשפט ביניהם זה המשטרה פרקליטות בתי משפט , הצלע השנייה חלק ממשרדי הממשלה והצלע השלישית זה הרשויות המקומיות והערביות, אם כל הצלעות האלה לא יעבדו ביחד אז לא יעזור כלום, אם רק צלע אחת תעבוד אז תתפוס פה ותעצור שמה אבל אתה לא פותר את הבעיה, הבעיה היא עמוקה ושורשית. 

"אין ספק שהפיגועים האלה אשר קורים ברמלה לדוגמא, היום זה ברמלה מחר זה יכול להיות בישוב אחר, זה מדאיג, בעיקר בהיבט של ביטחון הציבור. אני מקווה מאוד שבסופו של דבר שבמינוים החדשים במשטרה נראה קצת עשייה אחרת״.

איתמר בן גביר בזירת האירוע ברמלה (צילום: ללא)
איתמר בן גביר בזירת האירוע ברמלה (צילום: ללא)

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בזירת האירוע ברמלה: "מדובר באירוע קשה וחמור, כתוצאה מעשרות שנים של הזנחה של הפשיעה במגזר הערבי. אנחנו מקצים משאבים לנושא הזה, עובדים כל הזמן, עושים רפורמות במשטרה. היום עשינו עוד שינויים, של 18 קצינים וניצבים שאנחנו ממנים".

"צריך להבין דבר אחד: בלי שהיועצת המשפטית לממשלה תיכנס לעניין, לא יהיה פתרון. היועצת המשפטית לממשלה סירבה לבקשתי לבצע מעצרים מנהליים. אני גם לפני שנה וחצי, גם לפני שנה וגם לפני חצי שנה, וגם לפני חודש חודשיים, כל הזמן אמרתי לה: בואי נוציא מעצרים מנהליים".

אם היינו יכולים הלילה להיכנס, ולעצור את כל משפחות הפשע, את כל העבריינים - זה היה משנה את תמונת המצב. ואנחנו יודעים בדיוק מי הם, יש לנו רשימות שלהם, שאנחנו הגשנו ליועצת גם לפני שנה, גם לפני חצי שנה – זה אותם אנשים. חייבים מעצרים מנהליים נגד משפחות הפשע".