מבצע החילוץ הדרמטי, שבו שוחררו היום (שבת) נועה ארגמני, שלומי זיו, אלמוג מאיר ואנדרי קוזלוב, זכה לשם "מבצע ארנון", על שם לוחן הימ"מ שנפל ארנון זמורה. כעת, מותר לפרסם פרטים נוספים על המבצע, כך הוא התנהל המבצע שלב אחר שלב.

גיבור ישראל: מת מפצעיו, ארנון זמורה, לוחם ימ"מ שחילץ את החטופים
כל שכן נבחן בקפידה: פרטים חדשים על החילוץ הדרמטי של ארבעת החטופים
שובר לב: שלומי זיו שחולץ שאל לשלומו של חברו שנרצח בנובה - אשתו נמנעה מלהגיב

הפעולה בוצעה בעומק מחנה הפליטים. החטופים הוחזקו בשני מבנים במרחק של 200 מטרים אחד מהשני. הבניינים בני שלוש וארבע קומות. היחידה המבצעית של השב״כ החליטה על השעה 11:00 כשעת השיין. השעה הייתה שעת עומס במחנה הפליטים וההחלטה לבחור בעיתוי היה כחלק מתרגיל ההפתעה.

שיחת הוידאו המרגשת בין שלומי זיו לאשתו וחברו (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

ההחלטה לבצע את הפעולה בשני הבניינים במקביל, הגיעה מתוך חשש כי אם תבוצע פעולה בבניין אחד, היא עשויה להוביל לפגיעה מתוך לחץ של המחבלים בחטופים בבניין האחר. הכניסה לבית של נועה היה מהיר וחלק המחבלים ששמרו עליה נורו ונהרגו וחילוצה לקח דקות. היא הועברה מייד לאזור המזח הימי שם נחת מסוק של חיל האוויר שפינה אותה לישראל.

ארנון זמורה ז\'\'ל (צילום: דוברות המשטרה)
ארנון זמורה ז\'\'ל (צילום: דוברות המשטרה)

בבית השני הכוח נתקל בקרב מורכב יותר. מפקד צוות הפשיטה על הדירה פקד ארנון זמורה, נפגע מירי אחד המחבלים ונפצע קשה. בשלב הפריצה ניתן האות לכוחות אוגדה 98 לפעול לחלץ את כוח הימ״מ והשב״כ. במעטפת פעלו שלוש חטיבות 7 של השריון הצנחנים וחטיבת כפיר וכן כוחות של שייטת 13.

המראת החטופים שחולצו משבי החמאס  (צילום: דובר צהל)
המראת החטופים שחולצו משבי החמאס (צילום: דובר צהל)

החילוץ נמשך כשעה כאשר הרכב הממוגן ובו שלושת החטופים נפגע ונתקע. מטוסי חיל האוויר יצרו מטריה אווירית להגן על הכוח הקרקעי כאשר מאות מחבלים החלו לנסות להתקרב למקום הפעולה. בשלב מסוים ירו המחבלים טיל קרקע אוויר בניסיון לפגוע במסוקי חיל האוויר.
לוחמי חטיבה 7 ביצעו ירי של עשרות פגזי טנקים כדי ליצור חגורה סביב הכוח התקוע. בתוך דקות חברו על הכוחות לוחמי שייטת 13, סיירת צנחנים ולוחמי חטיבה 7 ויצרו מסדרון אש לחילוץ החטופים והכוח.

ההכנות למבצע נמשכו שבועות. לוחמי הימ״מ והשב״כ ביצעו במהלך השבועות האחרונים שורה של מודלים בבסיס צבאי במרכז הארץ. לצורך המבצע פותחו מספר טכנולוגיות לחימה שהותאמו למבצע. לוחמי המעטפת פעלו בימים האחרונים במחנה אל בוריג׳ הם יצרו קירבה למחנה נוסיראת. מפקדי היחידות ידעו רק ביום שישי על המבצע. ומפקדים אחרים ידעו רק כמה דקות לפני המבצע. הכוחות הגיעו בתוך דקות לרכב ולכוח וחילצו אותם.

נועה ארגמני ששוחררה עם אביה יעקב ואחד מהלוחמים  (צילום: דובר צה''ל)
נועה ארגמני ששוחררה עם אביה יעקב ואחד מהלוחמים (צילום: דובר צה''ל)

המבצע נמשך כשעה וחילוץ יתר כלל הכוחות נמשך עוד כשעה וחצי. הפצוע ארנון זמורה מפקד הכוח טופל על ידי רופא ופרמדיק שהיה עם הכוח והוא טופל גם במסוק אולם בבית החולים הדרדר מצבו והוא נפטר. בצה״ל אומרים כי החטופים הוחזקו בבתים שהיו בהם משפחות באחת הדירות הוחזקה החטופה בקומה הראשונה ובדירה השנייה הוחזקו החטופים בקומה השלישית.

בצה״ל שיבחו את אומץ הלב של לוחמי השב״כ והימ״מ ואמרו: "הגבורה של לוחמי השב״כ והימ״מ להיכנס ללוע הררי באור יום למחנה הפליטים שלא נכנסנו אליו קודם. בצורה מתוחכמת ובנחישות להילחם ולהוציא את החטופים, מדובר באומץ לב שלא פוחת מזה של יהודה המכבי. זה האומץ שיש באנשים הללו לוחמי, השב״כ והימ״מ״.