12 ילדים נהרגו היום (שבת) במהלך מטח הירי האחרון שנורה מלבנון לעבר צפון רמת הגולן. מוקדם יותר התקבל דיווח על כ-11 פצועים בעקבות פגיעה ישירה במהלך משחק במגרש הכדורגל של מג'דל שמס. חובשים ופרמדיקים של מד"א טיפלו בכ-9 נפגעים במצב אנוש בני 10 עד 20 ובנפגעים נוספים שהועברו למרפאות מקומיות.

תת-אלוף דניאל הגרי אמר על הרקטה שנפלה במג'דל שמס: "עלי מוחמד יחיא הכווין את הירי. רקטת פלק תוצרת איראן, מאיראן, שהועברה לידי חיזבאללה ושוגרה מהכפר שובה לעבר מג'דל שמס עם ראש קרבי של יותר מחמישים ק"ג חומר נפץ. רק לחיזבאללה יש את הרקטה הזו".

דובר צה״ל בערבית: "אני יכול לעדכן כי מפקד השטח בחיזבאללה שהכווין את הירי לעבר מג׳דל שמס הוא עלי מחמד יחיא - מפקד מתחם הירי בשבעא. למרות כל ניסיונות ההכחשה: חיזבאללה הוא האחראי לטבח במג׳דל שמס ולמותם של הילדים והנערים במגרש הכדורגל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון: ״אזרחי ישראל, כמוכם, הזדעזעתי. הזדעזעתי לראות את התמונות הנוראות בעקבות המתקפה הרצחנית של חיזבאללה על מג׳דל שמס. בין הנרצחים, ילדים קטנים ששיחקו כדורגל, וגם נרצחים אחרים. לב כולנו נשבר מהמראות הללו".

"אנחנו מחבקים את המשפחות, מחבקים את העדה הדרוזית כולה ברגעה הקשה, שהוא גם רגענו הקשה. מאז שעודכנתי באסון, אני מקיים התייעצויות ביטחוניות רצופות, והנחתי להקדים את שובנו לארץ. אני אכנס מיד את הקבינט הביטחוני עם הגעתי. אני יכול להגיד שמדינת ישראל לא תעבור על כך בשתיקה. לא נעבור על כך לסדר היום״.

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ ביקר מוקדם יותר במג'דל שמס, שם נפגש עם מנהיג העדה הדרוזית, השייח׳ מוואפק טריף ויו״ר המועצה דולאן אבו סלאח, ביחד עם ח"כ מיכאל ביטון וחבר הכנסת לשעבר מופיד מרעי ואורי קלנר, ראש מועצה איזורית גולן.

בני גנץ בזירת הפיגוע (צילום: דוברות)
בני גנץ בזירת הפיגוע (צילום: דוברות)

מדברי גנץ בסיום הביקור: "אני משתתף בצער המשפחות, האירוע במג'דל שמס הוא אסון גדול לכולנו. לנו יש חובה מוסרית בדרום להשיב את החטופים הביתה, ויש לנו חובה אסטרטגית להחזיר את הביטחון לצפון ואת האנשים לביתם. זה נמשך יותר מדי זמן. אמרתי לראש הממשלה שהוא חייב להפנות את המשאבים צפונה במקביל לעשייה בדרום להשבת החטופים - זו המשימה הראשית.

מה שקרה כאן זה אשמת חיזבאללה ואחריות של מדינת לבנון ואסור שיעבור לסדר היום. ואם בלבנון חפצים שקט כדאי מאוד שהדבר הזה ייעצר. אני לא נכנס למה בדיוק נעשה ואיך נגיב, אבל אני בטוח שהאירוע הזה לא יכול לעבור בלי תגובה משמעותית."

חובש בכיר במד"א עידן אבשלום סיפר: "הגענו למגרש כדורגל וראינו הרס וחפצים שעולים באש. על הדשא שכבו נפגעים והמראות היו קשים, מיד התחלנו במיון הנפגעים, חלק מהפצועים פונו למרפאות מקומיות והצוותים שלנו כוונו גם למרפאות. תוך כדי האירוע היו התראות נוספות והטיפול הרפואי בנפגעים עדיין נמשך".

תיעוד מזירת הנפילה במג'דל שמס (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בתוך כך, מד״א וצה״ל הכריזו על אירוע רב נפגעים. הוקפצו מסוקי 669 וכן כוחות רפואה של צה״ל מהגזרה. בתי החולים בצפון הועמדו בכוננות קליטת אר"ן. נכון לשעה זו, 36 פצועים פונו לבתי החולים. 32 פצועים פונו לחדר המיון בבי"ח זיו בצפת. שישה הוכנסו לחדר טראומה, שניים מתוכם עם פציעות ראש הועברו לביה"ח רמב"ם. 13 פצועים באורח בינוני-קשה, 10 מוגדרים באורח קל, שניים עדיין בכניסה למיון ופצוע נוסף שנקבע מותו מיד עם הגעתו.

במרכז הרפואי פוריה ישנם ארבעה פצועים קשה. הם סובלים מפגיעות חודרות והועברו לחדר הניתוח. בביה"ח רמב"ם נקלטו ארבעה פצועים מהאירוע בגולן. שני נערים פצועים בינוני, פציעות רסיסים והדף, ונער ונערה פצועים קשה שעדיין נבדקים בדימות (ct), ויועברו לאחר מכן לחדר ניתוח.

פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

בהצהרה שנערכה היום לאחר האסון, מסר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי: "הערב באסון חמור וקשה נהרגו 10 ילדים בעקבות רקטה שפגעה במרכז מג'דל שמס. ההרוגים כולם בגילאי 10 עד 20. הופעלה התראה אך מיידית וקצרה מידי. מחיל האוויר נודע כי זו רקטה אחת בודדת".

עוד הוסיף, "חיזבאללה משקר ומכחיש אך המודיעין שלנו ברור. חיזבאללה נושא באחריות ופעם נוספת נחשפה האכזריות של חיזבאללה. זה אירוע חמור ונפעל בהתאם. צה"ל יעשה הכל כדי להגן על מדינת ישראל. אנחנו מקיימים הערכות מצב. בשלב זה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף". 

"זה האירוע הקשה ביותר מאז ה-7 באוקטובר. אנחנו נקבל החלטות יחד עם הדרג המדיני ונפעל בהתאם. אנחנו במלחמה רב זירתית, עזה לבנון וזירות נוספות. אנחנו בלחימה עצימה בצפון והאירוע הערב הוא החמור ביותר בפגיעה באזרחים", ציין דובר צה"ל.

פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

מוקדם יותר, הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד הצפון, ר׳ אמ״ץ, מפקד חיל האוויר וחברי פורום מטכ״ל נוספים בעקבות השיגורים למרחב מג׳דל שמס ולצפון הארץ. בצה"ל מדגישים כי למרחב מג׳דל שמס שוגרה רקטה ולא מטרה אוויריות חשודה. בנוסף מדובר ככל הנראה ברקטת "בורקן", רקטה כבדת משקל.

בהתאם להנחיות הצבא כלל התושבים ביישובים הבאים נדרשים לשהות בקרבת מרחבים מוגנים: נמרוד, נווה אטי"ב, אודם, אלרום, מרום גולן, עין זיוון, אורטל, שעל, קלע אלון ורמת הנשיא טראמפ. בנוסף, צומת וואסט וצומת בראון סגורים למעבר רכבים, התנועה תתאפשר לכוחות הצלה ובטחון בלבד.

פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

משה דוידוביץ, ראש מועצה אזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, בתגובה לפגיעה הישירה: "אני משתתף בצער הנהגת המועצה המקומית מג'דל שמס על הפגיעה הטראגית בתושבים חפים מפשע ושולח החלמה מהירה לפצועים. אני זועם! כנראה שעד שהרקטות לא ינחתו בקיסריה, ראש הממשלה וחברי הקבינט ימשיכו במדיניות ההתעלמות מהצפון. אני קורא לממשלה להתעורר מהתרדמת ולפעול מיד!".

בשעות אחר הצהריים מטחי ירי כבדים נורו לעבר קריית שמונה ועמק החולה. מטח נוסף נורה לאזור צפון רמת הגולן. הירי התבצע כתגובה על חיסול ארבעה פעילי כוח רדואן בשעה האחרונה בדרום לבנון. תושבי רמת הגולן וקריית שמונה הונחו להישאר בקרבת מרחבים מוגנים.

תיעוד התקיפה הישראלית בדרום לבנון (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

ערוץ אל-מיאדין, המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי במהלך המטח שוגרו יותר מ-50 טילים לעבר אצבע הגליל. עוד דווח כי ארבעת ההרוגים בתקיפה בכפר כילא בדרום לבנון, השתייכו לכוח רדואן של חיזבאללה.

עסקת חטופים על הפרק? ישראל העבירה לארה"ב הצעה מעודכנת
התקיפה החריגה בשכם: האם חוסל מבוקש שביצע פיגועי טרור?

דובר צה"ל פרסם כי כוח מיחידה 869 זיהה חוליית מחבלים שנכנסה למבנה צבאי ולמחסן אמל"ח בשימוש ארגון הטרור חיזבאללה, במרחב כפר כילא. זמן קצר לאחר הזיהוי, מטוסי קרב תקפו את המבנה ואת מחסן האמל"ח, בו שהו המחבלים. בנוסף, כוחות צה״ל תקפו במרחבים אל ג'יבין ולבונה שבדרום לבנון להסרת איום. 

תקיפת מבנה חיזבאללה בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)