לאחר ליל ההפגנות בעקבות פיטורי גלנט: ראש הממשלה בנימין נתניהו יישא היום (שני) נאום לאומה בו הוא צפוי להודיע על עצירת החקיקה של הרפורמה המשפטית. הוא היה אמור לנאום בבוקר אך הנאום נדחה ועדיין לא ברור מתי יתקיים. בתוך כך, נמסר כי "בכירים בסביבת נתניהו עדכנו את ארה"ב כי נתניהו יכריז על עצירת החקיקה". 

אחרי שעות ארוכות: המפגינים פונו מאיילון, הכביש עדיין חסום לתנועה
בכירים בליכוד: "לוין צריך להתפטר, הביא אותנו על סף מלחמה אחים"
לאחר שקרא לעצור את חקיקת הרפורמה המשפטית: נתניהו פיטר את גלנט

כאמור, בנאומו נתניהו צפוי להודיע על עצירת החקיקה. זאת לאחר שנועד עם ראשי הקואליציה שהסכימו למהלך כולם כולל שר המשפטים יריב לוין, ולמעט השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ששוקל את צעדיו לאחר שאיים כי "אם החקיקה נעצרת - עוצמה יהודית תפרוש מהקואליציה".

בהודעה שפרסם לוין כתב השר: "כחבר בסיעת הליכוד, אני אכבד כל החלטה שיקבל ראש הממשלה נתניהו באשר להליכי חקיקת הרפורמה המשפטית. זאת מתוך ידיעה שמצב בו איש הישר בעיניו יעשה עלול להביא באופן מיידי לנפילת הממשלה ולקריסת הליכוד. על כולנו לעשות מאמץ כדי לייצב את הממשלה והקואליציה. על כולנו מוטלת החובה לא לעשות את הטעות שנעשתה בשעתו עם הפלת ממשלת שמיר, טעות שהובילה לאסון הסכמי אוסלו".

בתוך כך, מוקדם יותר הוחלט כי חוק דרעי 2 לא יעלה להצבעה בכנסת ויוקפא. זאת, לבקשתו של יו"ר ש"ס, אריה דרעי.

מפלגת הציונות הדתית מסרה בתגובה להערכה לפיה נתניהו יעצור את החקיקה, כי "לאחר הרבה התלבטויות והתייעצויות עמדתנו היא שאסור לעצור את החקיקה בשום אופן. עצירת החקיקה תהיה כניעה לאלימות, לאנרכיה, לסרבנות ולעריצות המיעוט ותאיין את תוצאות הבחירות. היינו ונשארנו חסידי שיח, פשרות והסכמות, אבל לא תחת איומי הפיכה של מוקדי הכוח על הדמוקרטיה הישראלית. נבחרנו כדין וקיבלנו מנדט ברור מהעם להחזיר את האיזונים לדמוקרטיה הישראלית. אנחנו חייבים לרוב העם את השמעת קולו ואת המשך התיקון ההיסטורי החשוב הזה".

עוד נמסר, כי "הימים האחרונים - בהם קבוצות מיעוט שצברו לאורך השנים כוח חסר מעצורים בממסדים השונים, ולא מהססות לעשות בו שימוש אלים ודורסני נגד הרוב, קמים על הדמוקרטיה ודוחפים בעיניים פקוחות לתהום ולפירוק מרכיבי היסוד של העם והמדינה - רק ממחישים את נחיצות הרפורמה ואת החזרת הכוח לעם. לאחר העברת החקיקה שתאזן את הרכב הוועדה למינוי שופטים ניתן יהיה לעצור ולהושיט יד להידברות עם כל מי שיחפץ בכך, מעמדה של כבוד הדדי והכרה בתוצאות הבחירות ולא מתוך כפיה אלימה של דעות המיעוט".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

גורמים בליכוד אמרו הבוקר כי אם נתניהו עוצר את החקיקה, מצפה לו מרד בתוך המפלגה ואולי גם ישלם מחיר של התפרקות הממשלה. מצד שני, לטענתם, יתגברו המאמצים לרמוס אותו מצד של ראשי המחאה כי יזהו את המומנטום של חולשתו. גם השר איתמר בן גביר התריע מפני פירוק הקואליציה. גורמים בקואליציה מעריכים כי בן גביר יהיה מוכן לפרוש מהקואליציה.

בליכוד מעריכים כי לוין לא ימשיך לכהן כשר המשפטים, אך יוצע לו תיק הביטחון במידה וגלנט אכן יפוטר רשמית (לפי שעה טרם קיבל את מכתב הפיטורים). עוד מעריכים במפלגה, כי תיק המשפטים יוצע לשר/ה מהאגף המתון (עלו שמותיהם של אבי דיכטר, גילה גמליאל וניר ברקת). 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר לאירועים ואמר: "ראינו הלילה מחזות קשים מאד. אני פונה לראש הממשלה, חברי הממשלה וחברות וחברי הקואליציה: התחושות קשות וכואבות. דאגה עמוקה אופפת את כל העם. הבטחון, הכלכלה, החברה - כולם מאויימים. עיני כל העם בישראל נשואות אליכם. עיני כל העם היהודי נשואות אליכם. עיני כל העולם נשואות אליכם. למען אחדות עם ישראל, למען האחריות המתחייבת אני קורא לכם לעצור את הליך החקיקה לאלתר. אני פונה לראשי כל סיעות הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד, לשים את אזרחי המדינה מעל הכול, ולנהוג באחריות ובאומץ ללא דיחוי נוסף. תתעשתו כעת! זה לא רגע פוליטי, זה רגע למנהיגות ואחריות".

כאמור, אמש פרצו הפגנות ספונטניות בערים שונות ברחבי הארץ בהן תל אביב, ירושלים, חיפה, רחובות, באר שבע ועוד, זאת בעקבות ההודעה על פיטורי השר גלנט, לאחר שהתריע מסכנה ביטחונית שצפויה בשל הרפורמה וקרא לעצור את החקיקה.