הפגיעה בבלון התצפית של צה״ל מעל ״ואדי נמר״ אמש (שלישי) ליד אדמית בצפון, הוא חלק מניסיונות של חיזבאללה לעוור את יכולות התצפית והתקיפה של צה״ל בגבול הצפון. נפילתו של הבלון עם הציוד לידי הלבנונים היא בראש ובראשונה פגיעה תודעתית. לא ברור מה מידת הדלף של הציוד וספק אם הייתה כזאת, אבל ללא ספק, הפגיעה בבלון יש בה כדי לפגוע ביכולת השליטה והתצפיות של צה״ל במרחב.

נועם תיבון: "חיזבאללה מריח את החולשה של ממשלת ישראל"

חיזבאללה מנצל את השטח לא רק לשלח חוליות תקיפה מעבר לגדר הגבול, אלא גם לשיגור טילים, אבל לאחרונה גם רחפני נפץ כמעט על בסיס יום יומי. העובדה כי השיגורים מבוצעים מתוך ואדי הצמוד לגבול, דורש אמצעי בקרה ותצפית, שישלימו את הכיסוי החסר של מערכות מכ״ם רגילות וכן אמצעי התצפית המאפשרים העברת התראה מהירה בטרם פגיעה של רחפני הנפץ בכוחותינו, כפי שארעו מספר פעמים בשבועות האחרונים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פגיעה בבלון התצפית של צה''ל (צילום: רשתות ערביות)
פגיעה בבלון התצפית של צה''ל (צילום: רשתות ערביות)

שני הצדדים מנצלים את מזג האוויר החם והעובדה שהצמחייה מתחילה להתייבש כדי ליצור הצתות ולחשוף את השטח. כל זאת כדי להקל על התצפיות ולהקשות על תנועה מבצעית של הצד השני. זאת הסיבה לשרפות הענק באזור החולה, יפתח, רכס רמים ובגליל המערבי. אגב, הצפי: השריפות הללו יתגברו בימים הקרובים.

חיזבאללה מנהל מלחמה של ממש כדי לעוור את צה״ל. במטולה הוא השתלט על הרחפנים וחטף אותם לשטחו. לפני כשלושה שבועות פעל חיזבאללה והפיל מל״ט ״הרמס״ של צה״ל בשמי לבנון. כבר מתחילת המלחמה ולכל אורכה הוא פועל לפגוע בעמדות התצפית עם המצלמות והחיישנים, מה שהוביל את צה״ל לפעול באופן יצרתי ולהציב מערך חדש, שמורכב על מנופים ומבנים גבוהים, במרחק כזה שהם מחוץ לטווח טילי הנ״ט.

בצה״ל גם הבינו שמסוכן להעלות את הטכנולוגיה החכמה על עמדות התצפית או הבלונים. על פי ההערכה, בעמדות ובבלונים הוצבו רק המצלמות. המוח, האנאליטיקה - מוצבת בקרון הבקרה או בקרון ההפעלה, כך שאם כמו במקרה של אדמית - הבלון אף לעבר לבנון עם המצלמה, אבל בלי הטכנולוגיה המתקדמת. על פי התמונות והסרטונים שהגיעו מלבנון, ניתן לראות רק את המצלמה ולא נצפו קופסאות ההפעלה או סנסורים אחרים. כך שנראה כי אכן רמת הדלף היא משנית.

הפגיעה בבלון התצפית של צה״ל (צילום: רשתות ערביות)
הפגיעה בבלון התצפית של צה״ל (צילום: רשתות ערביות)

אבל צה״ל מבין כי חיזבאללה מאתגר אותו גם בזירת האיסוף לאורך קו המגע. הדבר מציב לאנשי יחידת האיסוף 869 של עוצבת הגליל אתגר יום יומי כיצד לשלול מחיזבאללה את היכולות לעוור את צה״ל במלחמה בגבול הצפון.